Amerikanske Enve er mest kjent for sine råflotte og dyre karbonhjul, som ofte står høyt på ønskelisten til syklister som ønsker seg hjulsett i premiumklassen.
Hjulene og øvrige Enve-komponenter har bekledd en rekke proffsykler gjennom det siste tiåret, men nå skal syklene deres inn i feltet for første gang.
Tirsdag ble det nemlig annonsert at det er Enve som går inn som sykkelsponsor i franske TotalEnergies.
Laget, som Edvald Boasson-Hagen forlater etter årets sesong, har de siste årene syklet på Specialized, etter at Peter Sagan tok med seg merket over fra Bora-hansgrohe for et par år siden.
Det er Enve Melee som er rammen rytterne i laget skal sykle på. Den ble lansert i fjor sommer og er Enves andre landeveissykkel.
Sykkelen er naturligvis komplettert med Enve-komponenter over hele linja, alt fra hjul til aerostyre, setepinne og dekk.
Girgruppen er det Shimano som skal stå for.
Det Enve imidlertid mangler er en temposykkel, i hvert fall ikke offisielt. Det vil enten bli løst med at Enve har en temposykkel i produksjon, som er godkjent av UCI, og som vil lanseres etter hvert.
Hvis ikke de har det, eller har planer om det, vil trolig laget sykle på et annet merke uten logoer.
– Vi kjenner allerede til hjulene deres, kjent som de beste i verden, og det gjorde oss nysgjerrig. Oktober var full av diskusjoner med ingeniørene våre. Teknikerne og rytterne våre var veldig imponert over responsen til Enve-syklene. Testene gjort av syklene var mer enn positive og alle enstemmig anerkjent den svært høye teknologien til syklene, sier teamsjef i TotalEnergies, Jean-René Bernaudeau.
Etter noen års fravær så kom Enve tilbake i proffeltet i 2023, da som sponsor av hjul og styrer hos UAE Team Emirates. Det samarbeidet fortsetter også i 2024.
Dette er Enve Melee
Enve Melee beskrives som en allrounder, og som alle toppsykler har den aerodynamiske egenskaper, med dype former på rørene.
Rammen har en oppgitt vekt på 850 gram i størrelse 56.
Den kan ta opptil 35 mm brede dekk, men er ifølge Enve optimalisert for dekk mellom 27 og 32 mm.
Det er SES-linja til Enve som er hjulsettene TotalEnergies skal bruke, som består av SES 2.3, 3.4, 4.5 og 6.7.
En Enve Melee-ramme koster alene 5 500 dollar (cirka 60 000 norske kroner).