SYNES: Drops Le Col og Ribble-syklene synes svært godt i feltet. Årets fineste, mener mange. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 3 minutter
Da vi gikk gjennom de ti fineste syklene i proffsirkuset for noen uker siden, var det mange som reagerte – for hva med Emilie Mobergs Ribble?
Burde ikke den være med på listen?
Vel her er sykkelen i all sin prakt, nyvasket og rittklar, med flust av hovedpersonens egne preferanser for den perfekte rittsykkelen.
Den svarte, rosa og turkise sykkelen er svært god synlig i feltet – men hva er egentlig Ribble? Merket er totalt ukjent for de fleste nordmenn.
– Ribble er et merke fra Storbirantia med lang historie, men de har ikke ekspandert så mye ut fra landet. Den modellen som vi har heter Endurance SLR. Endurance høres kanskje litt ut som en komfortabel tursykkel, men dette er mer en aerosykkel tilpasset allround rittbruk, forklarer Emilie.
– Vi må spørre igjen, hvilken størrelse er du har?
– Jeg kjører XXS, og det er den minste størrelsen de har. Jeg tror faktisk det er en størrelse de begynte å lage i år, for vi er et par jenter på laget som ikke er så høye. Jeg kjører et ganske smalt styre, det er 38 cm bredt.
– Når jeg titter videre her legger jeg umiddelbart merke til at det er helt enorm dekklaring? Hva har du på av dekk nå, for eksempel?
– Jeg vet ikke hvor store du kan ha, men da vi kjørte recon i Paris-Roubaix hadde vi 32 mm dekk. Men nå har jeg 28 og jeg har god klaring. Jeg synes 28 mm er det klart beste, og jeg bruker det på både ritt og trening. De er komfortabelt, og jeg kan kjøre litt mindre lufttrykk.
– Mavic-hjul er også nytt av året, men de der ligger ikke ute på hjemmesiden til Mavic. Får jeg kjøpt de om jeg ønsker, eller er det en hemmelig nyhet?
– Dette er faktisk konkurransehjulene mine. Det er helt vanlige SLR 45-hjul, og jeg liker hvordan de føles, særlig på brostein. De tar vibrasjonene bedre enn det jeg har kjørt på tidligere.
– Vi må ta en titt på utvekslingen også, for å finne ut om du er så sterk som vi mistenker. Hva har du på kassetten?
– Nå står det på en vanlig 11-28, men det varierer litt mellom ulike typer løp vi kjører. I Flandern hadde vi 11-32, men 28 er vanligst.
– Si at du skulle kjøre Ladies Tour of Norway i morgen, hva ville du kjørt da?
– 11-28 er nok typisk det jeg ville brukt i Ladies Tour of Norway. Unntatt på Norefjell-etappen, da bruker jeg nok 11-32, jeg tror du vil ha et lettere gir opp den bakken der.
– Og kranken?
– Jeg kjører 53/36. Jeg liker å ha 36 på lilleskiva, har jeg litt mer å spinne på, særlig på trening. Kranken er ikke fra i år, på grunn av korona sliter Shimano med levering, så jeg venter fortsatt på en ny.
PS: Vil du lese mer om fjorårssykkelen til Emilie - ta en titt her!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.