Hvor godt forhold får du til sykkelen din når du har fire sykler i stallen, og i tillegg bytter ut alle sammen hvert år? Vi tok en titt på treningssykkelen til Drops-proffen Emilie Moberg (28) en aerosykkel med personlige tilpasninger.
SYNES GODT: Siden Emilie er en av de kortere rytterne i feltet, har hun liten oversikt. Hun speider heller etter gule rammer mellom rytterne.
Lesetid: 3 minutter
Emilie venter på at sesongen skal komme i gang. Etter mange år i Team Hitec hadde hun to år i danske Team Virtu, før hun i år meldte overgang til engelske Drops Cycling Team.
Hos Drops bruker hun begge toppmodellene til Cannondale, allroundsykkelen Super Six, samt aerosykkelen System Six.
Vi tok en titt på treningssykkelen Moberg har hjemme i Norge – resten av syklene er for ordens skyld i England og venter på å bli brukt.
– Vi har fire sykler i stallen. Det er to rittsykler, en temposykkel og en treningssykkel. Dette er en Super Six, men rittsykkelen min er System Six. De to syklene er ganske like, den her er størrelse 44, mens system’en er 47.
– Er det noe hold i myten om at proffsyklister alltid vil ha så liten ramme som mulig?
– For min del handler det alltid om å finne det minste som er, også liker jeg heller å ha litt lengre stem. Jeg føler at jeg har bedre kontroll, i spurten får jeg en bedre feeling når jeg manøvrerer med en kortere sykkel. Jeg kommer litt mer over hjulet.
– Når du er proff må du bytte sykkel hvert år. Hvordan er det for deg?
– Jeg må alltid kjøre meg litt inn. Jeg liker ikke å få en ny sykkel og samtidig få høre at «ja da er det ritt til helga». Jeg fikk en SystemSix i november, og den liker jeg veldig godt.
– Like fullt har du en SuperSix nå?
– Jeg dro på ritt 12. mars, det var den dagen alt skjedde her hjemme. Jeg landet på Schipol og måtte bare reise hjem igjen. Vi fikk ikke organisert noe som helst, så jeg fikk bare bruke det jeg hadde hjemme. Jeg er spesielt glad i den Systsem Six’en.
– Hva er bedre med den?
– Den er raskere, hehe. Den er mye mer aerodynamisk. Jeg trodde ikke det hadde noe å si, jeg tenkte kanskje det var litt fjås med aerosykkel.
– Vet du at den er raskere eller føles den raskere?
– Den føles raskere. På spurter er det sånn at når du har kommet opp i fart, holder den farta bedre.
– Sånn ellers, hvordan vet vi at dette er Mobergs sykkel, utover at navnet ditt står der?
– Jeg har satt på 167,5 mm lange krankarmer, sykkelen kom med 170. Jeg har 52/36-krank på trening, men når jeg kjører løp har jeg vanlig krank med 53/39. Kassetten er 11/28.
– Hva med styret, det ser smalt ut?
– Jeg liker å ha smalt styre, og det er den smaleste modellen som bare er 38 cm bred. Også liker jeg at det er kort vei til bukken, med sprint shifters. Jeg har det på rittsyklene.
– Før vi runder av, hva tenker du om skivebremser?
– Det er første året jeg kjører med skiver. Det er digg, men det har ikke revolusjonert noe. Det er jo tyngre, og litt mer jobb å justere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.