Hvor godt forhold får du til sykkelen din når du har fire sykler i stallen, og i tillegg bytter ut alle sammen hvert år? Vi tok en titt på treningssykkelen til Drops-proffen Emilie Moberg (28) en aerosykkel med personlige tilpasninger.
SYNES GODT: Siden Emilie er en av de kortere rytterne i feltet, har hun liten oversikt. Hun speider heller etter gule rammer mellom rytterne.
Lesetid: 3 minutter
Emilie venter på at sesongen skal komme i gang. Etter mange år i Team Hitec hadde hun to år i danske Team Virtu, før hun i år meldte overgang til engelske Drops Cycling Team.
Hos Drops bruker hun begge toppmodellene til Cannondale, allroundsykkelen Super Six, samt aerosykkelen System Six.
Vi tok en titt på treningssykkelen Moberg har hjemme i Norge – resten av syklene er for ordens skyld i England og venter på å bli brukt.
SÅ LITEN SOM MULIG: Treningssykkelen Super Six er i størrelse 44. Rittsykkelen System Six er litt annerledes i utforingen, og der har hun størrelse 47.
– Vi har fire sykler i stallen. Det er to rittsykler, en temposykkel og en treningssykkel. Dette er en Super Six, men rittsykkelen min er System Six. De to syklene er ganske like, den her er størrelse 44, mens system’en er 47.
SPESIALBESTILT: Krankarmene i 167,5 mm er sjelden var i Dura Ace-kvalitet, og må bestilles direkte fra Shimano.
– Er det noe hold i myten om at proffsyklister alltid vil ha så liten ramme som mulig?
– For min del handler det alltid om å finne det minste som er, også liker jeg heller å ha litt lengre stem. Jeg føler at jeg har bedre kontroll, i spurten får jeg en bedre feeling når jeg manøvrerer med en kortere sykkel. Jeg kommer litt mer over hjulet.
AERODYNAMISK: Emilie kjører karbonstyre som bare er 38 cm bredt. Hun liker kort drop, og har derfor en shallow/ grunn styreform.
– Når du er proff må du bytte sykkel hvert år. Hvordan er det for deg?
– Jeg må alltid kjøre meg litt inn. Jeg liker ikke å få en ny sykkel og samtidig få høre at «ja da er det ritt til helga». Jeg fikk en SystemSix i november, og den liker jeg veldig godt.
FAST SETEHØYDE: Sadelhøyden på 64 centimeter er markert med elektrikertape. Sykkelen har selvsagt navn, en absolutt nødvendighet når flere på laget har dønn like sykler.
– Like fullt har du en SuperSix nå?
– Jeg dro på ritt 12. mars, det var den dagen alt skjedde her hjemme. Jeg landet på Schipol og måtte bare reise hjem igjen. Vi fikk ikke organisert noe som helst, så jeg fikk bare bruke det jeg hadde hjemme. Jeg er spesielt glad i den Systsem Six’en.
– Hva er bedre med den?
– Den er raskere, hehe. Den er mye mer aerodynamisk. Jeg trodde ikke det hadde noe å si, jeg tenkte kanskje det var litt fjås med aerosykkel.
VOKSENKASSETT: Med unntak av svært kuperte ritt, kjører Emilie 11/28-kassett.
– Vet du at den er raskere eller føles den raskere?
– Den føles raskere. På spurter er det sånn at når du har kommet opp i fart, holder den farta bedre.
STOPPKRAFT: Drops Cycling Team kjører skivebremser på alle syklene, til trening og ritt.
– Sånn ellers, hvordan vet vi at dette er Mobergs sykkel, utover at navnet ditt står der?
– Jeg har satt på 167,5 mm lange krankarmer, sykkelen kom med 170. Jeg har 52/36-krank på trening, men når jeg kjører løp har jeg vanlig krank med 53/39. Kassetten er 11/28.
MÅLBART: Drops bruker wattmålere fra kanadiske 4iiii.
– Hva med styret, det ser smalt ut?
– Jeg liker å ha smalt styre, og det er den smaleste modellen som bare er 38 cm bred. Også liker jeg at det er kort vei til bukken, med sprint shifters. Jeg har det på rittsyklene.
KORT: Styrerøret på SuperSix måler bare 9,9 centimeter i størrelse 44.
– Før vi runder av, hva tenker du om skivebremser?
– Det er første året jeg kjører med skiver. Det er digg, men det har ikke revolusjonert noe. Det er jo tyngre, og litt mer jobb å justere.
DELTE MENINGER: Flere og flere proffer av begge kjønn sverger til seter med stor splitt. Laget kjører seter fra Fabric, og Emilie bruker modellen Line-S i 142 mm bredde.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.