Tobias Foss er blant rytterne som stiller til start i årets Tirreno-Adriatico. Sjekk hvilke etapper og ryttere han skal få bryne seg på i årets utgave.
I GANG: Etter å ha sesongdebutert i Strade Bianche, fortsetter Tobias Foss sesongen med Tirreno-Adriatico. Foto: Cor Vos
Lesetid: 7 minutter
Tirreno-Adriatico arrangeres i år for 56. gang, og starter onsdag 10. og går til tirsdag 16. mars. Rittet mellom de to havene består av seks vanlige etapper og én tempoetappe.
Alle de 19 WorldTour-lagene stiller naturligvis til start, i tillegg til Pro Team-ene Alpecin-Fenix, Arkéa Samsic, Androni Giacattoli-Sidermec, Eola-Kometa og Gazprom-Rusvelo.
Mens Paris-Nice holdt det gående i 2020, mens koronapandemien var i ferd med å stenge ned samfunnet i Europa, var Tirreno-Adriatico blant de første rittene som ble skadelidende.
Selv om rittet ikke gikk i mars, ble det imidlertid flyttet til september, og endte til slutt med britisk dominans. Simon Yates (Mitchelton-Scott) stakk av med seieren, foran Geraint Thomas (Ineos Grenadiers).
I år er imidlertid rittet tilbake til sitt faste tidspunkt, med start halvannen uke foran Milano-Sanremo, og avsluttes tirsdagen foran det italienske monumentet.
Rittet er selvsagt et naturlig oppkjøringsritt til både Sanremo og klassikerne som kommer senere, og samtidig en av vårens første, store tester for sammenlagtrytterne, sammen med Paris-Nice.
10. mars: 1. etappe: Lido di Camaiore – Lido di Camaiore, 156 kilometer (spurtetappe)
Rittet starter selvsagt helt nede ved det tyrrenske havet, på vestsiden av Italia. Etappen består av to rundløyper i området rundt Camaiore. Den første rundløypen skal sykles tre ganger, er 23,5 kilometer lang og inneholder Pitoro, som er 2,7 kilometer lang med 7,4 prosent i snitt. En tøff nok stigning, men den siste forseringen skjer 90 kilometer før målgang, så den får neppe noen avgjørende effekt på etappen. De siste 90 kilometerne er nemlig helt flate, og det ender antagelig i en massespurt på promenaden i Camaoire.
Fjorårets utgave åpnet også med en spurtetappe med målgang på Lido di Camaoire. Da var det Pascal Ackermann (Bora-hansgrohe) som trakk det lengste strået, foran Fernando Gaviria (UAE Team Emirates).
Den andre etappen starter også ved kysten, i Camaoire, og nå begynner rittet å ta fatt på veien over mot Adriaterhavet. Etter 80 flate kilometer begynner den kuperte biten av rittet. Her kommer dagens første stigning, og heretter går det stort sett opp eller ned. Med 36 kilometer til mål starter Poggio Alla Croce, som er seks kilometer à 5 prosent, men det verste partiet mot slutten er 3,5 kilometer à 6,9 prosent. De siste syv kilometer mot mål stiger, men med snitt på rundt fire prosent. Den siste kilometeren stiger med omtrent fem prosent.
Den tredje etappen er småkrevende underveis, men har en noe enklere avslutning. Hele dagen går det opp og ned, mens den største utfordringen kommer etter 138 kilometer. Da venter Poggio della Croce, som er 4,4 kilometer lang à 7,5 prosent. Deretter venter den enkleste delen av etappen. De aller siste kilometerne av etappen går litt i trappetrinn, med det verste partiet litt før kilometersmerket hvor det stiger med rundt fem prosent. En slak motbakkespurt venter til målstreken.
13. mars: 4. etappe: Terni – Prati di Tivo, 148 kilometer (klatreetappe)
Dette er rittets tøffeste etappe, med avslutning opp til skistedet Prato di Tivo. Etter en forholdsvis enkel start, venter Sella di Corno halvveis, 14,1 kilometer à 3,7 prosent. Og herfra øker vanskelighetsgraden jevnt. Etter en utforkjøring er det nok en lang klatring på neste utfordring Passo Capannelle. Klatringen er 13,8 kilometer à 4,5 prosent, før de aller tøffeste venter i avslutningen. Gjennom 22 hårnålssvinger skal rytterne ta seg opp 14,6 kilometer med syv prosent i snitt. Sist gang Tirreno-Adriatico brukte stigningen var i 2013. Da var det Chris Froome som vant.
Rittet har nå nådd Adriaterhavet, og tar seg på denne etappen nordover langs kystlinjen. Den første halvdelen er paddeflat, før man går inn i en rundløype rundt målbyen Castelfidardo, hvor en ordentlig haikjeft venter. Rundløypen på 23,5 kilometer skal sykles fire ganger, og inneholder blant annet den brutale forseringen av Via Valle Oscura. Stigningen er totalt 1,8 kilometer lang, men den siste kilometeren er på brutale 14,9 prosent i snitt. Tre kilometer fra mål tar man av fra rundløypen, og går inn i en tøff avslutning opp Gaetano Donizetti. Her er det flere tøffe knekkere underveis, med to partier på 12 prosent. De siste 400 meterne stiger det med 8,6 prosent i snitt, med 12 prosent like før streken.
15. mars: 6. etappe: Castelraimondo – Lido di Fermo, 169 kilometer (spurtetappe)
Etter noen tøffe etapper venter spurternes siste mulighet i Tirreno-Adriatico 2021. Etappen går hovedsakelig slakt nedover, med noen små bakker underveis, men de bør ikke være noe utfordring for feltets raskeste menn. En rundløype på 11,2 kilometer som skal sykles fire ganger avslutter etappen. Der møter man en stigning på to kilometer à fire prosent, men det skal ikke være nok til å riste av seg spurterne. Den siste forseringen skjer ni kilometer fra målstreken, og heretter er det helt flatt til mål.
16. mars: 7. etappe: San Benedetto del Tronto – San Benedetto del Tronto, 10,1 kilometer (individuell tempo)
Som vanlig er det en tempoetappe i San Benedetto del Tronto som avslutter Tirreno-Adriatico. Dette er 55. gang byen holder rittets avslutningsetappe. Etappebeskrivelsen er rimelig enkel. Man starter i San Benedetto del Tronto, sykler fem kilometer sørover langs promenaden, snur og sykler opp igjen til mål.
Dette er favorittene
Med WorldTour-status er det selvsagt rikelig med storlag og store navn å meske seg i.
Aller størst er kanskje Tadej Pogacar (UAE Team Emirates) og Egan Bernal (Ineos Grenadiers). De to foregående Tour de France-vinnerne der altså. Og duoen har begge vist sterk form så langt i år, og er derfor favoritter til årets ritt.
Pogacar vant UAE Tour sammenlagt, mens Bernal ble nummer tre i Tour de la Provence og nummer to i Trofeo Laigueglia. Og i helgens Strade Bianche viste begge to klasse, da de raslet med sablene i klassikeren Strade Bianche. Bernal var sterkest da og ble nummer tre, mens Pogacar ble syv.
Julian Alaphilippe (Deceuninck – Quick-Step) var den som var aller nærmest å slå Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), men måtte gi tapt for nederlenderens vanvittige akselerasjon i den siste knekkeren. Franskmannen er utvilsomt i form, etter å ha vist seg bra frem i både Tour de la Provence og Omloop Het Nieuwsblad.
Fjorårets ener og toer, Yates og Thomas, er også tilbake, og andre navn som man bør se opp for er Nairo Quintana (Arkéa-Samsic), Mikel Landa (Bahrain-Victorious), Thibaut Pinot (Groupama-FDJ), Sergio Higuita (EF Education-Nippo), Jakob Fuglsang (Astana-Premier Tech), Vincenzo Nibali (Trek-Segafredo) og Michael Woods (Israel Start-Up Nation), for å nevne noen.
Ser man bort fra sammenlagtrytterne er dette årets første ritt for Peter Sagan (Bora-hansgrohe), etter å ha vært satt ut av spill av koronaviruset i februar. Van der Poel er også til start, og det er også Wout van Aert (Jumbo-Visma). Andre klassikerryttere på startstreken er Greg Van Avermaet (AG2R Citroën), Tim Wellens (Lotto Soudal) og Michal Kwiatkowski (Ineos Grenadiers).
Blant feltets raskeste menn finner vi Caleb Ewan (Lotto Soudal), som åpnet seierskontoen i UAE Tour. Tim Merlier (Alpecin-Fenix) har vist formidabel form i det siste, med seire i både Le Samyn og Grote Prijs Jean-Pierre Monseré. Davide Ballerini (Deceuninck – Quick-Step) har også en svært suksessfull sesong så langt, med to etappeseire i Tour de la Provence og seier i Omloop Het Nieuwsblad. I tillegg har vi Elia Viviani (Cofidis) til start.
Den eneste norske rytteren til start er Tobias Foss. Uten noen åpenbare sammenlagtkandidat for Jumbo-Visma, med mindre Wout van Aert skal forsøke på noe spektakulært, er det lov å håpe det norske stortalentet kan sy sammen syv gode etapper og sikre et godt sammenlagtresultat.
PS: Rittet følger du fra onsdag 10. mars på Eurosport Player/Discovery+. Sendingen fra den første etappen starter klokken 13.30.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.