VÅTT, KALDT OG TREKKFULLT: Første halvdel av Paris-Nice går stort sett alltid i surt, fransk vårvær. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 5 minutter
Paris-Nice arrangeres i år for 79. gang, og går fra 7. – 14. mars. Rittet består av syv vanlige etapper og en tempoetappe.
Alle de 19 World Team-lagene er selvsagt klare til start, i tillegg til Mathieu van der Poels Alpecin-Fenix.
Ytterligere tre Pro Teams er klare til start, og dette er ikke overraskende de franske lagene B & B Hotels, Arkéa-Samsic og Edvald Boasson Hagens Total Direct Energie.
Om du ikke husker helt hvordan det gikk i Paris-Nice i fjor, «Rittet mot solen», ja da skal vi gi deg en kort oppsummering. Verden holdt på å stenge ned på grunn av korona, men Paris-Nice fortsatte som om ingenting hadde skjedd.
Det var helt til det gjensto en etappe – den tradisjonsrike sisteetappen med målgang på Promenade des Anglais i Nice. Den ble omsider avlyst, og Maximilian Schachmann fra Bora-Hansgrohe sto igjen som vinner av rittet, med syv av åtte fullførte etapper.
Det var i 2020, og arrangøren satser alt på å få gjennomført rittet fullt ut i 2021.
Rittet arrangeres av ASO, samme arrangør som Tour de France, og med store økonomiske ressurser samt gode erfaringer fra sensommerens ritt skal det bli så koronasikkert som mulig.
I Tour de France ble ryttere og støttepersonell fraktet rundt i grupper som var totalt isolert fra omgivelsene, og vertsbyene i touren fikk ikke høyere smittetall etter at rittet hadde vært på besøk.
Men hva slags etapper får vi i 2021?
7. mars: 1. etappe, Saint-Cyr-L’École – Saint-Cyr-L’École, 166 km, spurtetappe
Den første etappen i Paris-Nice har start og mål i Saint-Cyr-l'Ecole vest for Paris, og må sies å være en etappe for spurterne. Det er småkupert absolutt hele dagen, med et titall knekkere på mellom 50 og 100 høydemeter. Men dette er sjelden nok til å splitte feltet, med mindre vårlig grisevær gjør det ufyselig kaldt. Vi setter penga på massespurt.
Hvordan Frankrike kommer til å markere den internasjonale kvinnedagen vites ei, men det som er helt sikkert er at dagens etappe kommer til å bli preget av sidevind. Typ masse. Vi befinner oss nå lengre sydvest for Paris, i et område rittet har vært mange ganger. På denne tiden av året er det kaldt, vått og forblåst i området.
Det er moro å se på men trolig grusomt å være med på. Vinneren blir en klassikerspesialist.
9. mars: 3. etappe, Gien – Gien, 14,4 km tempo
Hvem er sterkest når en skal sykle hver for seg? De som har planer om å vinne sammenlagt må selvsagt gi full gass, og de vil utfordres av tempospesialistene. Etappeprofilen sier det er bratt på slutten, men tja, voldsomt til stigning er det ikke snakk om. De siste 400 meterne har et snitt på 6,3 prosent – noe som favoriserer hverken klatrere eller tempospesialister.
Da er vi i gang med skikkelig sykling! Vi er midtveis i rittet og stigningene begynner for alvor. Spurtere og de som eventuelt satser på etappeseiere på enklere etapper tar nå ferie, og sammenlagtkanonene som senere skal møtes i Tour de France eller Vuelta a Espana begynner kjøret. Dagens etappe inneholder 3500 høydemeter, noe vi alle vet er mye.
Målbakken til Chiroubles er 7,3 kilometer lang, og stiger med seks prosent i snitt. Det betyr at den kommer til å skille rytterne fra hverandre, men ikke nok til at rittet avgjøres her. Men kjør blir det, få med deg den siste timen av rittet på TV.
11. mars: 5. etappe, Vienne – Bollène, 203 km, spurtetappe
I går gikk det opp og ned hele dagen, i dag går det ehh, nedover. Etappen er over 200 kilometer, og perfekt for bruddkåte ryttere til å vise seg frem lenge – før spurterne skal gjøre opp om seieren i Bollène. De som gjorde opp om seieren i går vil prøve å bruke et minimum av krefter i dag for å hvile seg til senere etapper.
12. mars: 6. etappe, Brignoles – Biot, 202,5 km, bruddetappe
Omsider er det bruddrytternes tur til å gjøre opp om seieren. Dagen består av mange små kneiker, før rytterne skal klatre 1000 høydemeter midtveis på etappen. Men det er for langt til mål fra dette punktet til at sammenlagtfavorittene kommer til å kjøre, så her blir det trolig ryttere fra de mindre lagene som vil slåss om seieren.
13. mars: 7. etappe, Nice – Valdeblore La Colmiane, 166,5 km, fjelletappe
Vi er kommet oss til solen og Nice, og nå begynner det å bli lovlig hardt å være spurter. Feltet skal over fire kategoriserte stigninger, der målbakken er en tro kopi av fjorårets målbakke. Da skilte det nesten minuttet mellom de sterkeste rytterne, og rittet kan bli avgjort i dag.
Vi må berømme arrangøren for nok en god målbakke. Det skiller simpelthen mer mellom rytterne når det er mål på toppen av et fjell. Den samme klatringen ble også brukt både i 2018 og 2019, på den 7. etappen. Da var det henholdsvis Simon Yates og Nairo Quintana som vant.
14. mars: 8. etappe, Nice – Nice, 110,5 km, fjelletappe
Den siste etappen i Paris-Nice er alltid et fyrverkeri. Det går opp og ned hele dagen, og bakkene de kjører i er meget tekniske. Her er det hårnålssvinger og stupbratte fjellsider dagen lang, og det er slettes ikke sjelden at rittet både tapes og vinnes i de tekniske utforkjøringene.
Målgang er langs steinstranda på Promenade des Anglais i Nice–og med det får vi et hint om hvem som er en av favorittene i Tour de France til sommeren.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.