Uklart hvem Carl Fredrik Hagen skal kjøre for i 2021

Det kan bli vanskelig å si hvem «Calle» skal kjøre for neste år, når han trer inn i Israel Start-Up Nations rekker. Chris Froome er det største navnet, men Dan Martins fjerdeplass fra Vuelta a Espana gjør det vanskelig å si hvem som blir kaptein i 2021.

Sist oppdatert: 17. november 2020 kl 23.24
FARLIG TRIO: Carl Fredrik Hagen er i utgangspunktet tiltenkt å hjelpe Chris Froome. Nå har også Dan Martin meldt seg på i kampen om kapteinsbindet. Foto: Cor Vos.
FARLIG TRIO: Carl Fredrik Hagen er i utgangspunktet tiltenkt å hjelpe Chris Froome. Nå har også Dan Martin meldt seg på i kampen om kapteinsbindet. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 3 minutter

Carl Fredrik Hagen forlater Lotto-Soudal etter to år, til fordel for Israel Start-Up Nation.

Det israelske laget har siden oppstarten signert flere store navn, der Chris Froome var den klart mest kjente rytteren som meldte sin ankomst i løpet av 2020-sesongen.

I tillegg til Carl Fredrik Hagen har laget hentet stjerner som Michael Woods, Patrick Bevin og Sep Vanmarcke, mens tempospesialist Alex Dowsett tar to år til i laget, alle roller skal være så godt som besatt.

Det skulle være lett å tro at det var Chris Froome som var den ubestridte kapteinen i laget fra 2021, men i et intervju med cyclingnews.coms podcast kommer det frem at det er vanskelig å si hvem Carl Fredrik skal kjøre for fra våren av.

Dan Martins fjerdeplass i Vuelta a Espana var kanskje mer enn mange hadde forventet fra iren, i tillegg til at Froome ikke har levert så godt som forventet - selv om han er tilbake etter en stygg skade. Leder for laget, Kjell Carlström, mener de fint kan kjøre med to kapteiner i Tour de France til sommeren.

– Tanken er at Chris vil være lederen i Tour de France, men nå har vi også sett at Dan har vist seg moden. Enkelte lag kommer til Touren med tre potensielle kapteiner, så det vil jo ikke være en ulempe å ha to som kan komme på podiet. Det er en god taktikk, sier Carlström.

carl-fredrik-hagen-4
UNDER FORVENTET: Carl Fredrik Hagen hadde større ambisjoner enn det årets sesong brakte. Foto: Cor Vos.

Froome er fortsatt et stykke unna toppformen, etter at han pådro seg skader i en stygg velt i Critérium du Dauphiné i 2019. Han var evig langt unna noe som helst form da sesongen startet igjen etter koronanedstengningen, og Inos-proffen ble til slutt vraket fra Tour de France.

Det er fortsatt høyt uklart om han noen gang kommer tilbake til toppnivået, men Carlström er sikker på at signeringen av Froome var riktig.

– Jeg tror at når du har vært på et visst nivå blir det ikke borte. Kanskje det tar litt tid før du er tilbake, men du har det i deg. Velten hasn var en skikkelig støyt, og det tar nok tid før han virkelig får i gang motoren. Jeg synes det var motiverende å se hvordan han utviklet seg i løpet av Vueltaen, og vi får se hvor mye sterkere han blir i løpet av vinteren. Han har jo fortsatt noen måneder igjen etter vinteren til Touren. Jeg tror han er på riktig spor, sier Carlström.

Israel Start-Up Nation drev litt uten retning før Froome ble hentet til laget, men da muligheten for å få en av verdens beste etapperyttere på laget bød seg, bestemte de seg for å satse på de store etapperittene.

– I løpet av sommeren skjønte vi at vi kunne komme til enighet med Chris Froome, og det endret fokuset i retning av sammenlagtseier i de store treukersrittene. Før den hadde vi et større fokus på å utvikle unge sammenlagtryttere, og vi hadde også mer fokus på de flamske klassikerne og Paris-Roubaix, sier Carlström.

Publisert 17. november 2020 kl 23.24
Sist oppdatert 17. november 2020 kl 23.24

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen