– Du har nettopp byttet jobb og er ny i laget. Hva fikk deg til å gå fra Deceuninck-Quick-Step til Lotto Soudal?
– Det var så mange som snakket varmt om Carl Fredrik etter fjorårssesongen at jeg bare måtte finne ut om ryktene stemmer, og om han virkelig er en så god syklist som alle sier, hehe. Neida, jeg har jobbet for Lotto tidligere og har gjennom de siste årene savnet å være del av Lotto-familien. Da laget spurte om jeg ville jobbe for dem igjen, ble det et enkelt valg.
– Du sier at du er mekanikeren til Carl Fredrik, hva betyr egentlig det i praksis?
– I Lotto Soudal har hver mekaniker fire ryttere han er særskilt ansvarlig for. Lagledelsen prøver å sette sammen små grupper av ryttere og mekanikere ut fra hvor de kommer fra eller andre typer forhold. På denne måten bygges det tette relasjoner, samtidig som det letter kommunikasjonen. Det er ganske viktig for rytterne å vite at det er en bestemt mekaniker de skal forholde seg til. I min gruppe har jeg også Philippe Gilbert, siden vi har jobbet tett sammen i både BMC og Quick-Step.
– Men hva er årsaken til at du har fått ansvaret for Carl Fredrik?
– Gjennom Gino har jeg lært meg litt norsk, og så har jeg alltid hatt en forkjærlighet for landet. Jeg elsker Norge. Hver gang jeg besøker Gino, er det som å komme hjem. I år vil 80 prosent av programmet mitt overlappe med Carl Fredrik sitt program. Da har vi god tid til å bli kjent med hverandre, og jeg kan lære meg enda litt mer norsk.
– Altså, mekanikere får også sesongplaner?
– Ja, det er akkurat det samme som for rytterne. Vi kan komme med forslag til lagledelsen på hvilke ritt vi ønsker å være med på, og så settes det opp en plan. De fleste mekanikere vil selvfølgelig stille i Tour de France, men etter å ha gjort dette de siste ti årene, vil jeg heller jobbe i Tour of Norway i mai. Så da må Carl Fredrik bare innfinne seg i at det ikke blir Tour de France på ham i år, hehe.
– Har du noen eksempler på hvordan du og Carl Fredrik jobber sammen?
– I år har hele Lotto Soudal gått over til å bruke sykler med skivebremser. Da tar jeg og Carl Fredrik først en titt på det nye utstyret sammen og prater om forskjellige oppsett. Så får han litt tid til å venne seg til den nye sykkelen og kan komme med tilbakemeldinger. Etter noen dager legger vi alle hans mål inn i vårt system på Dropbox. Når en annen mekaniker skal bygge en ny sykkel til Carl Fredrik på vår Service Course i Belgia, så kan han bare hente alle opplysninger han trenger direkte fra Dropbox. Det finnes ikke lenger bare én mekaniker som tar mål til alle ryttere på laget, men vi deler oss opp, og tar hver våre mål på rytterne vi er ansvarlige for. Så da er det ikke bare meg som kjenner til oppsettet til Carl Fredrik sin sykkel, men alle mekanikere. Det gjør oss mindre sårbare og hjelper oss med å jobbe effektivt. Men når Carl Fredrik har et problem med sykkelen sin eller ønsker at jeg skal fikse noe, så sender han enten en WhatsApp-melding eller kommer bort og snakker med meg direkte.
– Er Carl Fredrik en krevende rytter å forholde seg til?
– Overhodet ikke, tvert imot. Han er som ryttere flest egentlig. Det eneste Carl Fredrik er opptatt av er å ha en velfungerende sykkel. Han har valgt bort de ulike modeller til leverandøren, og kommer til å sykle kun på klatresykkelen denne sesongen. Det samme gjelder Philippe Gilbert. Om du spør han hvilken sykkel han vil bruke, så svarer han bare at vi skal velge sykkelen vi mener er best for ham.
– Er ikke dagens proffer interessert i hvordan arbeidsredskapene deres er satt opp?
– Det har skjedd en stor forandring på det i løpet av årene. For femten år siden var rytterne mye mer opptatt av sykkeloppsettet. Men i dag har du dedikerte personer som jobber i et performance-lag og som tester alle mulige oppsett for ulike forhold. Det er komplekse regnestykker, som tar høyde for diverse parametere. Til og med dekktrykket er regulert og passer for de fleste. Rytterne har kun i veldig liten grad mulighet til å tilpasse sykkelen sin i dag.
Les mer om Carl Fredrik Hagen og de andre norske sykkelproffene på landevei.no/proffsykling
GEORG VAN OUDENHOVE
Syklet for mindre belgiske lag og var proff i Flanders-Prefetex i 2001. Kjørte både Sandnes GP og Ringerike GP under sin aktive karriere. Var så sportsdirektør i det irske kontinentallaget Murphy & Gunn under ledelse av Sean Kelly. Begynte som mekaniker i 2008, og har jobbet for HTC Highroad, BMC og Deceuninck-Quick-Step før han gikk over til Lotto Soudal foran årets sesong. Bror til Norges mest suksessrike sportsdirektør Gino Van Oudenhove.