– I fjor inviterte vi med Trøndelag på festen, og den invitasjonen grep de med begge armene. De skapte en utrolig flott ramme rundt sykkelrittet. Nå er vi tilbake i nord, og mange vil nok si at vi er kommet hjem igjen.
Slik innledet rittsjef Knut-Eirik Dybdahl på presentasjonen av Arctic Race of Norway 2023 i Alta i november.
Fjorårets utgave beveget seg for første gang sør for polarsirkelen og hadde de to siste etappene av rittet i Trøndelag.
Rittet ble avsluttet i Trondheim, med en tøff rundløype, hvor Andreas Leknessund angrep alene, holdt unna for feltet og vant sitt "hjemritt".
I år er det tiårsjubileum og da vender rittet tilbake til Finnmark, hvor alle de fire etappene skal gå.
Rittet starter i Kautokeino og beveger seg derfra nordover, helt til Nordkapplatået, hvor rittet skal avsluttes etter fire etapper.
Også i 2014 hadde rittet en etappe til Nordkapplatået, og da var det Lars Petter Nordhaug som vant i den tøffe bakkeavslutning.
Bakken er 3,1 kilometer lang med 6 prosent i snitt.
Rittambassadør og vinner av den første utgaven av Arctic Race, Thor Hushovd, mener det kan bli en episk avslutning på rittet.
– Den siste etappen går langs noe av det flotteste Norge har å by på av brutal og storslagen natur. De siste 25 kilometerne ut mot Nordkapp kommer imidlertid til å bli beintøffe. Her vil garantert de beste klatrerne angripe og gi alt av det som er igjen av krefter etter fire harde etapper, sa Hushovd da løype ble presentert.
25 nordmenn til start
Av de 18 lagene som stiller i årets ritt, er seks av dem fra WorldTour-nivå.
Til start er både Uno-X Pro Cycling og Team Coop-Repsol, samt et sammensatt norsk landslag.
Som Uno-X sin kaptein er Tobias Halland Johannessen med. 23-åringen fra Drøbak hadde et imponerende Tour de France, blant annet med å være først over Col du Tourmalet og bli nummer tre på den sjette etappen.
Fjorårets vinner Andreas Leknessund (Team DSM) skulle egentlig sykle rittet, men kort tid før start måtte fjorårsvinneren trekke seg etter å ha blitt syk.
Lagkamerat Jonas Iversby Hvideberg starter imidlertid. Både Leknessund og Iversby Hvideberg vender tilbake til Uno-X neste år.
Amund Grøndahl Jansen (Jayco-AlUla) sykler sitt første ritt på et år, etter å ha vært ute med skade og tre operasjoner. 29-åringen vurderte på et tidspunkt å legge opp, men har omsider fått orden på problemene sine.
Odd Christian Eiking fronter et norsk landslag. Askøyværingen er på utgående kontrakt i EF Education-EasyPost og er nok interessert i å vise seg frem både for eget og andre lag, for å sikre seg en god kontrakt til 2024-sesongen.
Med på det norske landslaget er blant andre Iver Johan Knotten, som nylig syklet VM-tempo, samt grus-bohemen Torbjørn André Røed.
Dette er de norske rytterne i Arctic Race 2023
Tobias Halland Johannessen (Uno-X)
Fredrik Dversnes (Uno-X)
Truls Nordhagen (Uno-X)
Martin Urianstad Bugge (Uno-X)
Ådne Holter (Uno-X)
Anton Stensby (Team Coop-Repsol)
Johan Ravnøy (Team Coop-Repsol)
Magnus Wæhre (Team Coop-Repsol)
Karsten Larsen Feldmann (Team Coop-Repsol)
André Drege (Team Coop-Repsol)
Cedrik Bakke Christophersen (Team Coop-Repsol)
Andreas Leknessund (Team DSM)Jonas Iversby Hvideberg (Team DSM)
Carl Fredrik Hagen (Q36.5)
Martin Tjøtta (Arkéa Samsic)
August Jensen (Human Powered Health)
Kristian Aasvold (Human Powered Health)
Trym Brennsæter (Groupama-FDJ Continental)
Amund Grøndahl Jansen (Jayco-AlUla)
Tobias Risan Nakken (Trinity Racing)
Odd Christian Eiking (det norske landslaget)
Iver Johan Knotten (det norske landslaget)
Peder Gravås (det norske landslaget)
Torbjørn André Røed (det norske landslaget)
Ulrik Tvedt (det norske landslaget)
Ludvik Aspelund Holstad (det norske landslaget)
Dette er etappene i Arctic Race of Norway 2023:
1. etappe, 17. august: Kautokeino - Alta, 171 kilometer
Åpningsetappen på rittet ser ut til å bli en etappe for spurterne, men stiger litt i avslutningen, så det kan åpne muligheten for andre ryttere.
2. etappe, 18. august: Alta - Hammerfest, 153,4 kilometer
En småkupert etappe, men som igjen fort kan ende med massespurt i Hammerfest, men igjen er det en avslutning som kan sette feltets raskeste ryttere på prøve. De siste 1,7 kilometerne går i slak motbakke.
3. etappe, 19. august: Hammerfest - Havøysund, 167 kilometer
En etappe som avsluttes helt ute i havgapet, og som i tillegg til en tøff etappeprofil er eksponert for vær og vind.
– Tredje etappe blir en flott naturopplevelse for rytterne, men med en veldig tøff avslutning opp til mål i Havøysund. Bakken opp til mål på 2,2 km, med hele 10 prosent stigning, blir beinhard. Denne avslutningen vil skille stort mellom de beste og nest beste, sier Hushovd om etappen.
4. etappe, 20. august: Kvalsund - Nordkapp, 171,4 kilometer
Den avgjørende etappen går altså til Nordkapp, og der venter tre krevende bakker i avslutningen. Inne på de 25 siste kilometerne skal en først over Skipsfjord (4,2 kilometer à 5,5 prosent) og Vestfjordfjellet (3,1 kilometer à 7,4 prosent), før det knekker opp igjen mot slutten, opp på Nordkapplatået.
Hushovd mener det kan bli store endringer i sammendraget her.
– Jeg syklet der selv i 2014. De siste 25 kilometerne er beintøffe. Vi vet at det blåser der kanskje 364 dager i året, så vi vet at det blir vind og tøft, og rittet blir avgjort der.