NY TEMPOSTILLING: Andreas Leknessund har gjort endringer. Foto: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter
Under etapperittet Tirreno-Adriatico suste Andreas Leknessund inn til topp 10-plassering under den paddeflate tempoetappen langs kysten av Lido di Camaiore.
– Resultatet var bra, men jeg følte ikke at jeg gjorde noe toppløp, egentlig, sier Leknessund til Landevei.
I etterkant av Italia-oppholdet reiste nordmannen videre til Apeldoorn - i sentrum av Nederland - der flikkingen på sittestillingen på Scott-sykkelen fortsatte.
Leknessund mener selv han ’tok noen steg baklengs’ på temposykkelen, etter at han var mannen som detroniserte Edvald Boasson-Hagen fra den norske tempotronen i Kongsvinger tilbake i 2019.
Nå har DSM-rytteren testet temposykkelen på bane og fokus har vært på å få tilbake litt mer komfort på sykkelen.
– Det er noe jeg har slitt litt med. Sittestillingen har vært litt for aggressiv for meg. Nå har det kommet nye regler for hvordan man kan sitte, så nå sitter jeg litt lengre fram. Hensikten var å øke komforten, men samtidig ikke tape tid og beholde den samme aerodynamikken, og det fikk vi til. Nå sitter jeg veldig mye bedre, og det føles bedre. Jeg har ikke klarte å kjøre nok watt, og det skyldes kanskje at det har vært litt vel aggressivt, sier han.
GLADGUTT: En strålende fornøyd Leknessund på podiet etter triumfen. Foto: Cor Vos
Mest TT-kilometer siden 2013
23-åringen er tatt ut til Giro d’Italia som lagkaptein for Team DSM, men ønsker helst å sykle med frihet for å kunne gå for en etappeseier underveis.
Som de fleste sikkert har fått med seg skiller årets rute seg ut ved å inneholde uvanlige mange kilometer på nettopp temposykkelen.
Åpningen i Abruzzo er flat, men også uvanlig lang til å åpne et treukersritt med sine 19,6 kilometer. I tillegg venter en ny tempo mot Cesena på dag 9 (35 kilometer) og bakketempoen opp Monte Lussari (18,6 kilometer). Det bringer totalen opp i 73,2 kilometer.
Til sammenlikning er det nesten tre ganger så mye tempo som i fjor (26,6 kilometer) og mest tempokilometer i Giro d’Italia-historien siden 2013-utgaven. Den gang var den ene tempoetappen på hele 54,8 kilometer og totalen - inkludert lagtempo på dag to - var oppe i hele 92,8 kilometer.
Tempohingster inntar Abruzzo
Den tempostinne ruta har vært en medvirkende årsak til at ryttere som Primoz Roglic, Remco Evenepoel og Geraint Thomas har lagt sesongforberedelsene opp etter det italienske treukersrittet.
I FØRERSETET: Remco Evenepoel er i øyeblikket den store favoritten til å vinne Vuelta a España 2022. Foto: Cor Vos
For Leknessunds del er han spent på hvilke prestasjoner han selv kan varte opp med fra temposykkelen. Besøket til multi-idrettsanlegget i Apeldoorn har i hvert fall økt motivasjonen hans.
– Det er kanskje det som gjør at jeg gleder meg til å komme i gang med giroen. Jeg ønsker å teste ut om det går like bra som det føles. Jeg har fått en ny og god sykkel som jeg har fått brukt mye både på samling og hjemme, forteller han.
– Tenker du at tempoetappene i årets Giro d’Italia kan passe deg bra?
– Jeg mener vel selv at litt lengre tempoetapper skal passe meg bra og at formen skal være bra, men det er ingen garanti for at jeg kommer til å gjøre det bra. Jeg er i hvert fall spent og gleder meg til å teste ut ny sittestilling, sier han til Landevei.
PS: Årets Giro d'Italia starter lørdag 6. mai og avsluttes i Roma, søndag 28. mai. Alle etapper vises direkte hos eurosport.no/Discovery (+).
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.