DEBUTERER: Torsdag sykler Andreas Leknessund sitt aller første ritt for Team DSM. Foto: Team DSM / Patrick Brunt
Lesetid: 4 minutter
Etter tre sesonger i Uno-X Pro Cycling Teams drakt, er Andreas Leknessund klar for sitt første ritt i Team DSM torsdag, når Tour de la Provence starter.
I debuten for det tyske laget venter imidlertid svært solid motstand, ettersom rittene er blitt avlyst på rekke og rad i februar.
På telefon fra Frankrike forteller imidlertid 21 år gamle Leknessund til Landevei at han forholder seg veldig rolig.
– Jeg ser frem til å komme i gang, det er egentlig mest det. Jeg burde kanskje sagt at jeg er nervøs. Jeg er ganske avslappet til det rittet her. Det blir godt å komme i gang og jeg ser frem til å kjøre det første rittet med laget, men jeg er der at dette rittet handler først og fremst om å komme i gang. Å komme inn i laget og få litt erfaring.
– Jeg skal prøve å finne en god følelse. Laget har ikke noen forventninger om at jeg skal prestere noe i dette rittet. Det er noen flate etapper hvor vi skal forsøke å få til noe i spurten. Så er det den hardeste dagen hvor vi har Mark Donovan, som skal forsøke å gjøre det bra opp Mont Ventoux. Derfor er det lite forventninger og press på meg, og det synes jeg er fint.
– Skal nok takle det
Tromsøværingen forteller at det er etapper hvor laget har sett for seg å sende ryttere i brudd, og at han kan være fristet til å prøve seg.
– Men det er enklere sagt enn gjort, slår han fast – og legger til:
– Jeg har kjørt et og annet ritt på høyt nivå tidligere, men jeg skal nok takle det. Nivået er høyt, det er det, og det kommer til å bli hardt, men det blir det uansett hvilket ritt du stiller i. Det er jeg ikke noe bekymret for.
På de to første etappene venter omkring 2500 høydemeter med klatring begge dagene, med flere krevende bakker underveis.
En ting som kan bli en faktor på etappene er vinden. Etapperittet går tett på Middelhavet og er eksponert for vind.
– Det er en del vind, ja. Jeg kjente det på trening i dag, at det uten tvil kan spille en rolle de neste dagene, sier Leknessund.
Gode tester
Siden overgangen fra Uno-X, har unggutten gjort litt endringer på treningsprogrammet sitt.
Nå er det mer rolig, flere timer og veldig lite høyintensitetstrening så langt, forteller han. Det har så langt vært en positiv erfaring.
– Det har vært litt krevende med forholdene i Norge. Det har vært én samling i utlandet og slik har det jo vært annerledes, men jeg synes egentlig at jeg har løst det ganske bra. Jeg var på samling og fikk kjørt litt på bar asfalt. Jeg gjorde noen tester og de viser at jeg er i rute til sesongen, forteller han – og legger til:
– Treningen i vinter har vært veldig bra, testene har vært gode, og jeg vet at det er mer å hente når vi kommer til rittene jeg ønsker å gjøre det bra det i. Jeg kommer hit med en treningsform, men jeg tror også det skal være ganske greit.
Den siste tiden har han hatt noe trening på rulla hjemme i leiligheten i Oslo, men har hovedsakelig trent ute gjennom hele vinteren.
Men det blir nok likevel en liten overgang, mistenker han.
– Rulla, og sykling på piggdekk og snø, det er litt samme følelsen, så det er klart det blir noe annet med asfalt og landeveissykkel. Men jeg er ikke så bekymret for det. Det er ingen som har noen forventninger til at jeg skal prestere.
PS: Rittet sendes både på Discovery+ og Eurosport Player.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.