IMPONERTE: Andreas Leknessund satt i brudd hele dagen, men klarte likevel å være med å prege finalen da favorittene kom opp. Foto: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter
I den 201,7 kilometer lange éndagsklassikereb Brabantse Pijl viste stortalentet Andreas Leknessund seg virkelig frem på den store scenen.
Etter å ha gått i det tidlige bruddet, klarte han å følge med da store kanoner som Wout van Aert, Tom Pidcock og Matteo Trentin kom opp – som den eneste fra det opprinnelige bruddet.
Trioen skulle etter hvert gå løs og kjempe om seieren, men i en liten gruppe bak kjempet Leknessund om fjerdeplassen inn på de siste kilometerne.
1,3 kilometer lang S-Bocht, med 3,4 prosent i snitt, var den siste utfordringen i det svært kuperte rittet.
Der strevet han litt mer, men kjempet seg til slutt inn på en tiendeplass – en utrolig imponerende prestasjon av 21-åringen, som sykler sin første sesong på WorldTour-nivå.
– Dette er helt rått, utbrøt ekspertkommentator hos Eurosport, Henrik Evensen - og sa senere:
– Det er gøy at han er offensiv, at han får lov til å gå i brudd av laget sitt, og ikke bare må sitte og jobbe for laget i feltet. Så viser han at han har noe å gjøre der, når han sitter igjen der som den eneste fra det tidlige bruddet. Vi vet jo hvor sterk han er, men at han skal få til dette i sin første sesong på øverste nivå, det er imponerende.
Bystrøm også offensiv
I det tidlige bruddet satt det totalt ni ryttere, inkludert Leknessund og Uno-X Pro Cycling-rytter Anders Skaarseth, som også hadde kommet seg med.
Mens deres gruppe lå litt foran i terrenget, startet etter hvert kjøret i hovedfeltet også, og der skulle flere nordmenn vise seg frem.
Sven Erik Bystrøm (UAE Team Emirates) støtet seg løs i en sterk gruppe, og disse skulle etter hvert kjøre seg opp til Leknessund og Skaarseths gruppe.
Så, med 38 kilometer til mål, begynte de aller største kanonene å røre på seg. I den korte brosteinsbakken Hertstraat gikk Wout van Aert (Jumbo-Visma), Tom Pidcock (Ineos Grenadiers) og Matteo Trentin (UAE) løs.
Trioen kjørte seg opp til gruppen i løpet av de fem neste kilometerne, og var oppe i gruppen i det man gikk inn i den tøffe brosteinsbakken Moskesstraat.
Pidcock overlegen i spurten
I den påfølgende bakken, Holstheide, angrep Benoît Cosnefroy (AG2R Citroën) fra den nå mannsterke gruppen, og angrepet skulle sende både Bystrøm og Skaarseth ut av gruppen, mens Leknessund for alvor begynte å vise styrke.
Gruppen ble tynnet godt ut, og alle fra det tidlige bruddet forsvant, utenom Leknessund.
Så gikk Trentin løs alene, og italieneren skulle ligge foran gruppen en stund, før han inn på på de siste 15 kilometerne fikk besøk av Van Aert og Pidcock, som gikk løs i Hertstraat.
Bak fortsatte Leknessund å bite seg med. Selv etter den tredje siste og den nest siste bakken, henholdsvis Moskesstraat og Holstheide, var 21-åringen i forfølgergruppen, som inn på de siste fem kilometerne hang med.
Inn på de siste to kilometerne var det tydelig at kampen om seieren kom til å stå mellom de tre i front, selv om gruppen nærmet seg på den siste kilometeren.
På oppløpet gikk Van Aert tidlig til, men Pidcock hadde mye krefter igjen i tanken.
Med 100 meter til mål gikk han rundt og skulle etter hvert vise seg overlegen. Dermed tok briten sin første proffseier, foran Van Aert og med Trentin på tredjeplass.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.