For knapt to uker siden fikk Grøndahl Jansen debuten sin for det australske laget, da han ble tolvtemann i Clasica de Almería.
Siden det spanske éndagsrittet har han fått trent godt, forteller han, og hatt flere rittspesifikke økter.
Tidligere denne uken postet han et bilde av sykkelcomputeren sin på Instagram Story, hvor man kunne se en intervalløkt 27-åringen hadde kjørt.
Blant intervallene var flere drag på åtte og ni minutter, men nesbuen hadde sladdet ut et par intervaller. Det siste draget var imidlertid ni minutter langt og hadde en snittwatt på 488 watt.
– Var tallene så grove at du måtte sladde de?
– He he, sladdet litt. Man trenger ikke vise alt man gjør, men det var et par gode økter med ganske spesifikke drag som jeg satser på gir godt utslag inn mot helgen.
– Er det sånn at vi snakker rekordtall?
- Jeg har ikke kjørt akkurat den økten før og det var ikke noe testing. Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men det var gode tall. Verdiene på trening har vært bra, så jeg tror jeg er opp mot mitt beste tidligere.
Grøndahl Jansen er nok blant de rytterne som har færrest rittdager, men situasjonen er ikke helt unik. Alexander Kristoff har bare fire rittdager i beina foran de to belgiske rittene. Dermed ser han ikke på det som noe prekær situasjon.
– Jeg tror uansett at det er litt annerledes i år enn tidligere år. Det betyr nok ikke så mye for prestasjonen på lørdag, men man vet ikke så godt hvor man står. Hvis jeg hadde kjørt Ruta del Sol i tillegg til Almería, hadde jeg nok kunne sagt mye tydeligere om jeg er i toppslag eller om jeg så på det som en halvveis form. Nå kommer man fra trening. Da er det litt vanskeligere å si hvordan man føler seg og hvor man står, men jeg tror ikke det er noen ulempe å ha få rittdager. I hvert fall ikke med tanke på klassikerne som kommer senere.
– Skal være der i finalen
Han var en viktig brikke i Jumbo-Vismas klassikermannskap rundt Wout van Aert, og satt ofte med dypt inn i finalene.
Han står imidlertid uten de helt store resultatene. 16. plass fra Paris Roubaix i 2018 er imidlertid ikke til å kimse av. Han kjørte også strålende da han ble nummer fem i Bretagne Classic i 2019.
Nærmest et stort klassikerresultat var han nok i Gent-Wevelgem i 2019, da han var løs i en mindre gruppe i avslutningen, men ble hentet én kilometer før mål.
I Omloop Het Nieuwsblad har han bare stilt til start to ganger. I debuten i 2018 ble han nummer 19, mens han veltet ut av fjorårets utgave.
I Team BikeExchange skal han nå forhåpentlig vokse frem som en leder og skal levere resultater til sin nye, australske arbeidsgiver.
Det er han helt klar på at er målet for helgen.
– Jeg håper å kjøre et resultat. I hvert fall at jeg kan være fornøyd. At jeg kjører et godt løp, så er det jo mye som kan forkludre et resultat. Det er mye som kan skje i et sånt ritt, men i utgangspunktet er det å være der i finalen og spille en rolle i kampen om de første plassene.
– Tilnærmingen din rent taktisk blir vel litt annerledes nå enn den har vært tidligere?
– I Jumbo-Visma, både i '18 og '19 hadde jeg mange muligheter, men jeg traff aldri helt den oppkjøringen til klassikerne og har vel aldri truffet i disse rittene heller. Jeg mangler fremdeles å kjøre et ordentlig resultat i disse rittene. Jeg skal ikke si at det ikke sto på mulighetene.
Han presiserer dog at han i øyeblikket overhodet ikke har status som enerådende leder i laget.
– Jeg kommer inn som en leder på samme måte som [Greg] Van Avermaet er i AG2R eller Wout [van Aert] i Jumbo-Visma. Det er ikke noe sånn ovenfra og ned, og her kommer jeg. Det har jeg heller ikke merittene til å kunne kreve, men tilnærmingen er kanskje litt annerledes, men ikke veldig. Lagene gjør stort sett det de kan for at alle rytterne skal prestere så bra som mulig i rittene. Det er ikke sånn at det er en enorm forskjell på å komme inn og være hjelper eller en rytter som har en skjermet rolle.
Molenberg kritisk
27-åringen er blitt godt kjent med veiene de belgiske klassikerne sykles på de siste årene.
– Orienteringsmessig har jeg god nok kontroll hvor jeg er, hvor jeg skal og hva som er viktig til ulike tider. Erfaringen begynner å bli ganske bra.
– Hva ser du på som nøkkelpunktene i Omloop og Kuurne?
– I Kuurne er det veldig enkelt. Der er det egentlig bare Côte du Trieu og Oude Kwaremont som skiller ordentlig. Med mindre det blir sidevindskjøring på slutten, og at det sprekker litt opp, forteller han – og fortsetter:
– I Omloop er det litt mer åpent hvor det vil skje. Der kan det skje på flere tidspunkt, men jeg vil si at Molenberg er der det setter seg skikkelig.
Molenberg kommer etter 157 kilometer av rittet, med 43 kilometer til mål. Rytterne kommer i bra fart, før man tar en 90 grader sving til venstre og går rett inn på den smale, brosteinsbelagte bakken. Den er omtrent 500 meter lang, stiger med syv prosent i snitt og er på det verste 14,2 prosent.
Deretter venter to kilometer lange Haaghoek noen kilometer senere, før man går rett inn i Leberg, som er omtrent én kilometer med litt over fire prosent i snitt, men med et par hundre meter med ti prosent på det verste.
- Før Molenberg kan det skje en del, men det er først etter Molenberg det setter seg.
Etter Molenberg, Haaghoek og Leberg, venter Berendries og Elverenberg, før man skal ta seg til den ikoniske Flandern rundt-finalen, med Muur van Geraardsbergen og Bosberg, før målgang venter i Ninove.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.