Jonas Iversby Hvideberg og Uno-X Pro Cycling skal sykle Amstel Gold Race for første gang. 22-åringen tror årets løypeendring vil skape et spesielt ritt.
NÅDELØSE BESKRIVELSER: Jonas Iversby Hvideberg tror årets Amstel Gold Race-løype er usedvanlig tøff. Foto: Mario Stiehl
Lesetid: 4 minutter
Søndag skal Uno-X Pro Cycling for tredje gang denne sesongen i aksjon et WorldTour-ritt, og sykler det prestisjefylte Amstel Gold Race.
Bakkeklassikeren går imidlertid i andre rammer enn den vanligvis gjør.
Årets utgave går på en lukket rundløype, som følge av koronasituasjonen i Limburg-området. I stedet for å sykle den vanlige løypen, skal man sykle en rundløype bestående av de tre bakkene Cauberg (1200 meter à 5,8 prosent), Geulhemmerberg (1000 meter à 6,2 prosent) og Bemelerberg (900 meter à 5 prosent).
Runden er 16,5 kilometer og skal sykles 13 ganger. Det gjør at det blir et helt annerledes ritt, mener Uno-X-rytter Jonas Iversby Hvideberg.
– Det blir jo veldig spesielt i år. Siden det er en rundløype blir det nesten som et mesterskap. Det er jo latterlig teknisk konstant. Det er tre bakker pr. runde og den er ikke lang. 220 kilometer rundt og rundt der, det blir jo ganske jævlig, det blir det, fortalte 22-åringen til Landevei før han dro sørover.
For vanligvis er éndagsrittet rundt 260 kilometer, men årets utgave er kortet ned til 220 kilometer.
Samtidig er hyppigheten av bakker økt, og totalt er det rundt 3000 høydemeter som skal forseres i løpet av rittets lengde.
– I nesten alle klassikere som er mer enn 200 kilometer, så har du 100 kilometer først som er en slags transport. Du kan si hva du vil om det, men det sliter deg ut fysisk. Jeg synes jo det er bra at klassikere er lange, men Amstel blir jo veldig spesielt siden man da kjører finalen i 220 kilometer. Det går ikke an å gjemme seg i en løype som bare går opp og ned.
Derfor tror han det vil være en usedvanlig krevende prøvelse rytterne skal gjennom på søndag.
– Bare å sykle langtur i den løypen i Amstel er jo et mareritt, sier han og humrer – og fortsetter:
– Alle andre ritt kan du gjemme deg unna, og i mange klassikere også, men der går det ikke an. Du må opp noen bakker som er ti prosent på det verste. Vi har jo ikke lette nok gir til å sykle sakte opp de bakkene der. Jeg tror folk kommer til å være ekstremt utmattet.
Tror dette kan være en fordel for Uno-X
Uno-X har en potensiell outsider i Markus Hoelgaard, som viste i E3 Saxo Bank Classic at han mestrer WorldTour-nivået godt.
Lagkameraten Hvideberg er imidlertid usikker på hvordan han ser for seg rittutviklingen, og hvordan man skal angripe rittet.
– Jeg er litt spent på hvordan det blir kjørt. Man må kanskje prøve å sitte fremme i fem og en halv time, og det kommer til å bli vanskelig. Det er en løype hvor du ikke kan slippe ned skuldrene. I de fleste klassikere kan du gjøre det i hvert fall et par timer. Det kommer til å bli en slitsom dag, like mye for hodet som for beina.
Med så kort avstand mellom bakkene, vil det bli en usedvanlig frenetisk posisjonskamp, tror u23-europamesteren.
– Det vil være posisjonskamp hvert tiende minutt inn i hver bakke. Jeg tror vi må nesten spille på å være på fra start, og at det blir en tidlig utskillelse. Det hadde gjort det lettere. Jeg klarer ikke å se noen ritt som er like så det er vanskelig å spå hvordan det blir. Men jeg tror vi skal være på hugget.
– Kan det være en fordel for dere?
– Ja. Når vi ser på de rittene hvor det er sidevind fra start så er vi flinke til å være på fra start. Så er det ikke alltid det lønner seg, så sant det samler seg etterpå. Det er alltid noen som ikke er helt på i starten, så hvis det blir en tidlig utskillelse og vi får en eller to mann med i en avgjørende gruppe ... Jeg tror helt klart det er til vår fordel. Jeg tror at det blir et veldig spennende ritt å se på TV.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.