SESONGSTART: Alexander Kristoff er klar for sesongens første ritt, Tour de la Provence. Foto: PhotoFizza/UAE Team Emirates
Lesetid: 5 minutter
Alexander Kristoff sitter på rulla hjemme på Storhaug og trør, når han ringer Landevei. Været i Stavanger den siste tiden har gjort treningshverdagen litt mer utfordrende enn vanlig.
– Jeg starter hver dag på rulla, og så går jeg ut etter hvert. Jeg har seks timer i dag. To timer på rulla og så fire timer ute etterpå, forteller 33-åringen.
Sammen med treningspartner og lagkamerat Sven Erik Bystrøm, har han den siste tiden hatt det de kaller for «treningsleir-opplegg». Kort forklart: harde, lange økter.
– Det er to bolker på tre dager, med seks timer hver dag, blant annet med maksintervaller og litt spurtintervaller bak bil.
Treningsleir i Frankrike
Alt handler om å forberede seg best mulig til klassikersesongen, som innledes med Omloop Het Nieuwsblad og Kuurne-Brussels-Kuurne de to siste dagene i februar.
Nå har imidlertid laget tatt grep, for at han skal få nødvendige rittkilometer i beina foran åpningshelgen i Belgia.
Sammen med Sven Erik Bystrøm, sendes han nå til Tour de la Provence i stedet. Det franske etapperittet går over fire etapper kommende uke, fra 11. til 14. februar.
– Det er litt flere løpsdager og jeg føler jeg trenger det inn mot klassikerne. Så får vi se hvordan beina er.
Etter rittet ser det ut til at han og Bystrøm blir igjen i Frankrike, for å lade opp til klassikerne.
– Det blir bare Sven og jeg, for det er så kaldt her hjemme. Det har vært litt problematisk å få gjort treningen de siste dagene.
I det franske etapperittet venter flere kuperte etapper, i tillegg til en bakkeavslutning opp til Chalet Reynard (halvveis opp Mont Ventoux).
Etter at Kristoff og kona Maren ble foreldre til tvillingene Louie og Luca i mai i fjor, har familien økt fra fire til seks. Kristoff og kona hadde sønnene Leo (7) og Liam (4) fra før.
– Det er jo litt mer jobb med tvillinger kanskje. Jeg vil si det er en overgang, det er det ingen tvil om.
Dermed er det også forpliktelser i hjemmet, når det ikke er trening. Og opp tidlig, for å ordne logistikk.
– Jeg leverer i barnehagen når jeg ikke er karantene. I dag var det barnehage, mens skolegutten går selv.
Utover det, er det meste som vanlig for Kristoff. På spørsmål om han har gjort noen endringer i treningsopplegget sitt, svarer han lattermildt at det gjør han aldri.
Tross få ritt i februar, forteller Kristoff at han ikke har tatt noen spesielle grep for å få overtaket på konkurrentene.
– Egentlig ikke. Jeg skulle gjerne hatt flere ritt. Jeg er en rytter som trenger ritt. Jeg klarer ikke helt å pushe meg maks på trening, men jeg klarte overraskende bra på forrige økt med Sven. Kanskje jeg klarer å ta i litt hardere på trening enn før. Jeg føler jeg har slitt litt med å ta meg helt ut på trening, kontra i ritt. Sånn sett er det ikke vært en fordel med lite ritt for min del.
Og økten med Bystrøm han refererer til, var fire minutter maksintervaller.
– Jeg kjørte bedre enn jeg har gjort på lenge, så det var positivt.
– Tallene dine er greie i øyeblikket da?
– Det er der de skal være for tiden. Jeg ligger helt på høyde med de beste øktene jeg har hatt før, så det er oppløftende.
På samme nivå som tidligere
UAE Team Emirates-rytteren forteller at det ikke er store endringer i tallene hans fra tidligere år.
– Det er nok maksspurten, som har dalt litt de siste årene. Jeg har kanskje ikke 1750 i makswatt lenger, den ligger og vaker rundt 1600 nå. Det har nok tapt seg litt fra da jeg var 26–27 år. Maksstyrken er nok litt dårligere, men lengre intervaller kjører jeg ganske likt som i mine beste år. Der er jeg ikke dårligere enn før. 4, 5 og 10-minuttsintervaller kjører jeg samme tall som jeg omtrent alltid har gjort.
Han sier at det er vanskelig å hente fremgang med alderen. I hvert fall uten å bruke ulovlige midler slår han fast, og ler.
– Det mentale spiller vel sånn sett en viktigere rolle, når fysiologien er på nedadgående?
– Jeg føler at mentalt er jeg rimelig sterk. Jeg gir meg ikke så lett. Jeg er jo vokst opp med det. Fra da jeg kjørte turritt og var for ung til å være med, og slet maks med de eldre, voksne veteranene. Da lærte jeg å kjøre på en økonomisk måte, spare krefter der jeg kunne og sitte igjen med noe til slutt. Jeg føler jeg har dratt det med meg gjennom hele karrieren. At jeg klarer å finne en billig vei gjennom rittet.
– Var det noen spesielle erfaringer du tok med deg fra nedstengingen i fjor, som er nyttige å ha med seg inn mot oppbyggingen i år?
– Egentlig ikke. Jeg trente jo ganske normalt i fjor. Jeg kunne jo trene her hjemme. Jeg følte egentlig jeg gjorde det vanlige jeg gjorde. Jeg følte jeg slet litt i starten med å komme i gang, men det gjør jeg jo stort sett alltid. Jeg følte formen var helt okay da jeg skulle være i form. Jeg følte ikke jeg lærte så mye, men kanskje det å ta ting på sparket og ikke vite hva som skjer. Bare leve litt dag for dag eller måned for måned. Men jeg synes det gikk ganske greit.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.