Tidligere i dag la Alexander Kristoff ut et bilde på Instagram, til forveksling likt det han ofte legger ut fra sine treningsturer. Det tok imidlertid ikke lang tid før utstyrsinteresserte sykkelfans la merke til den spesielle sykkelen Kristoff har med seg på bildet.
Det tok heller ikke lang til tid før bildet, som også lå på Facebook, ble fjernet både derfra og fra Instagram, trolig på instruks fra Canyon.
Det ser nemlig ut til at det dreier seg om noen svært spennende, og foreløpig ukjente, nye produkter på Kristoffs bilde. Avbildet er en foreløpig ulansert utgave av Canyons populære aeroracer Aeroad SLX. Det oppsiktsvekkende ved den nye modellen er selvsagt at den har skivebremser, en løsning det tyske merket aldri har produsert landeveissykler med tidligere.
Utenom skivebremsene er sykkelen påfallende lik Aeroad'en med vanlige bremser som Kristoff bruker til daglig. Likevel er det helt sikkert gjort små forandringer for at rammen skal tåle den ekstra belastningen skivebremser påfører rammen.
Spennende er det også å se at sykkelen er utstyrt med den trådløse SRAM eTap-gruppen, som nå altså finnes også i en hydraulisk utgave. Hendlene har blitt litt større enn vanlig eTap, hvilket er en nødvendighet for å gi plass til hydraulikken. SRAM har tidligere vært svært sparsomme med informasjon rundt en slik gruppe, men nå ser det altså ut til at den er nærmere markedet enn mange trodde.
Kristoff bekrefter også selv i kommentarfeltet at sykkelen er utstyrt med en hydraulisk eTap-gruppe.
Spørsmålet er imidlertid om både Canyon og SRAM vil vente med lansering, etter at UCI for halvannen uke siden satte en midlertidig stopper for skivebremser i proffeltet. I mellomtiden kan uansett Alexander Kristoff fortsette å kose seg med sin nye hoj på trening.