Dette er Paris-Roubaix-sykkelen til Alexander Kristoff
Alexander Kristoff har vist kjempeform i forkant av Paris-Roubaix, klassikeren han aldri har lykkes ordentlig i. Med hans nye sykkel, Cube Litening C:68X, har han troen på et godt resultat.
KRISTOFFS VÅPEN: Cube Litening C:68X er Alexander Kristoffs sykkel i Paris-Roubaix. Foto: Alessandro Volders / @cyclingmedia_agency
Lesetid: 4 minutter
Alexander Kristoffs bytte fra UAE Team Emirates til Intermarché - Wanty-Gobert har gitt ham et karrieremessig løft, og 34-åringen har også fått et nytt arbeidsverktøy han trives godt på.
Foran Paris-Roubaix har Kristoff vist strålende form, og med sykkelen Cube Litening C:68X håper han å endelig lykkes ordentlig i «dronningen av klassikerne».
Sykkelmerket Cube kommer fra Tyskland og har vært Intermarché - Wanty-Goberts leverandør siden 2014.
Litening C:68X er deres toppmodell og er en aerosykkel. Tidligere var valg av sykkel til Paris-Roubaix krevende, men de siste årene ser vi at de fleste velger aerosykler.
Ser vi på Kristoffs Litening C:68X har den de fleste hovedtrekkene vi ser på både Colbrellis Reacto og de øvrige aerosyklene i feltet.
Timeglass-formet styrerør, underrøret er kraftig og «kammtail»-formet, senkede setestag og seterøret buet for å "gjemme" bakhjulet og skape mindre turbulens.
Sykkelen er også utstyrt med aerostyre fra Cube, ICR TT Cockpit.
Dekkvalg har alltid vært et stort spørsmål rundt Paris-Roubaix. I 2015 gikk Kristoff for 25 millimeter brede dekk, med argumenterte med at over 200 kilometer av rittet gikk på asfalt, mens bare litt over 50 kilometer gikk på brostein.
Også den gang var det vanlig at mange syklet med 28 millimeter, men siden har også mye skjedd på dekkfronten.
Den gang var det sjeldent at sykkelprodusentene lagde rammer med større dekklaring enn 28 millimeter. Ettersom forskning har vist at med slangeløse dekk kan man ha enda bredere dekk, uten å tape rullemotstand, har sykkelprodusentene tilpasset seg.
I UAE måtte Kristoff de første tre årene sykle med smale dekk, ettersom Colnago-syklene ikke hadde større dekklaring.
Vi kan nærmest uten tvil så fast at Kristoff i tidligere utgaver av Roubaix har vært hemmet av utstyret sitt, samtidig som han også har hatt uflaks med velt.
I år går Kristoff all out når det kommer til dekkbredde.
– Jeg føler jeg går bedre på brosteinen nå enn tidligere. Det har nok noe med at jeg har fått bredere dekk, slik at jeg glir bedre over brosteinen. Det tror jeg er en større fordel jo tyngre rytter du er. Da jeg gikk over på 30 millimeter brede dekk i fjor, så var det et stort steg i riktig retning. Og nå, på 32 millimeter dekk, så føles det enda bedre ut.
Det fortalte Kristoff til VG etter han hadde vært ute på en 200 kilometer lang rekognoseringstur torsdag.
Sykkelene til Intermarché er utstyrt med Continental GP 5000-dekk og tubeless, såkalt slangeløst-oppsett.
Det vil si dekkene er uten slange, men har i stedet felgbånd og guffe (flytende latex) på innsiden. Når man fyller dekkene med luft, ekspanderer guffen og tetter eventuelle hull.
Fordelen med dette er at man får lavere friksjon, siden det uten slange er mindre kontaktoverflate. Dermed kan en velge bredere dekk, uten å tape rullemotstand. Med bredere dekk reduseres også risikoen for punkteringer, samtidig som guffen tetter mindre hull som måtte oppstå underveis i rittet.
Kristoffs trener og stefar, Stein Ørn, er også klokkeklar på at utstyret har vært et problem for Kristoff.
– Hovedproblemet er at han aldri har hatt mulighet til å kjøre med optimalt utstyr.
Ellers er Kristoffs sykkel utstyrt med Shimano Dura-Ace Di2 11-delt. Shimano har store leveringsproblemer og i øyeblikket er det kun et fåtall WorldTour-lag som har fått den nye 12-delte gruppen som ble lansert i fjor.
Som resten av feltet nå til dags, er sykkelen så klart utstyrt med skivebremser, diskene me 140 millimeter størrelse både foran og bak.
Bakgiret er også utstyrt med overdimensjonerte trinsehjul (oversized pulley) fra Ceramic Speed.
Trinsehjulene har keramiske lager, noe som gir mindre friksjon og noen watt spart, samt at du får en rettere kjedelinje, noe som igjen reduserer friksjonen i kjedet.
Hjulene Intermarché-rytterne sykler på er av merket Newman, som er Cubes eget hjulmerke, og i Roubaix sykler Kristoff med modellen Advanced SL R 42.
Både sete og styreteip er fra Prologo.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.