Alexander Kristoff småsyk to dager før Milano-Sanremo
I etterkant av Paris-Nice er oppladningen til vårens første, store mål, Milano-Sanremo, blitt forpurret for Alexander Kristoff. Dermed får han en uvant inngang til det italienske monumentet.
OUTSIDER: Alexander Kristoff er blant outsiderne til å vinne Milano-Sanremo, men sykdommen i forkant er et usikkerhetsmoment. Foto: Cor Vos
Lesetid: 6 minutter
Det har stanget litt så langt i 2021 for Alexander Kristoff, med avlyste ritt, uhell eller uflaks i både Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brussels-Kuurne og Paris-Nice.
Torsdag formiddag er 33-åringen på vei til Milano, og forteller til Landevei at oppladningen til Milano-Sanremo ei heller ble slik han håpet.
– Jeg er litt småforkjøla, men det virker som det blir bedre, forteller Kristoff – og legger til:
– Det var verre i går. Det virker som det var veldig lett. Jeg tok det med ro i går. Jeg skulle egentlig hatt en skikkelig langtur, men det ble heller en roligøkt. Det blir en litt annen inngang enn jeg pleier å ha til Sanremo, men jeg får se om det funker.
– Ikke optimalt
UAE Team Emirates-rytteren trenger en del rittdager i beina, for å finne toppformen, ifølge ham selv.
Rittdager er det ikke blitt mange av i år, med en rekke avlysninger i februar. Under normale år, har han på det meste hatt det dobbelte antallet rittdager i beina foran Milano-Sanremo.
I 2019 hadde han 28, i 2018 hadde han 22, og det samme hadde han før utgaven han vant i 2014. I år er det bare blitt 14 rittdager.
– Jeg føler jeg trenger en del ritt for å komme i toppslag og jeg mangler en måned med ritt i forhold til tidligere år. Det er ikke optimalt, men sånn er det for mange andre også.
I Paris-Nice stoppet magetrøbbel ham fra å delta i spurten på den første etappen. På den andre etappen ble han hindret av velt, mens han var med helt i teten på den femte etappen, men var ifølge ham selv kanskje ikke tøff nok i posisjonskampen.
De to siste etappene av Paris-Nice ble kortet ned, da man ikke kunne ha avslutning i Nice som følge av smittesituasjonen der. Kristoff sier han likevel føler han fikk belastningen han ønsket, og at totalt sett kjentes beina brukbare ut i det franske etapperittet.
– Vanligvis har jeg ikke kjørt siste dag, for da har det blitt litt lite hvile inn mot Sanremo. Nå kjørte jeg alt og da tror jeg det ble litt opp i opp, så jeg tror det var greit for min del. Det ble veldig intensive etapper også, som ble veldig harde siden de var korte. Da blir det høy snittwatt og mye trøkk på etappen.
– Må håpe de ser på hverandre
I Milano-Sanremo er også Kristoff som vanlig helt ærlig på at han er avhengig av at de største favorittene blir kikkende på hverandre i etterkant av Poggio.
For med Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), Wout van Aert (Jumbo-Visma) og Julian Alaphilippe (Deceuninck – Quick-Step) på et helt enestående nivå i øyeblikket, blir det garantert hardt kjør opp Poggio.
Og de fire siste utgavene av rittet har endt med at en mindre grupper holder unna.
– Jeg kan nok ikke forvente å sitte med de aller beste over Poggio. Henger jeg i den gruppa rett bak så må jeg si at jeg har gjort et bra ritt, så får vi se hvordan det blir til slutt.
– Er det mulig å gjøre noe med den trioen egentlig?
– Vi må bare håpe at de ser for mye på hverandre og at det blir dårlig samarbeid.
Mener han må kjøres for
Sist det samlet seg var i 2016. Da ble Kristoff nummer seks i spurten som ble vunnet av Arnaud Démare (Groupama-FDJ).
Selv om det i de to siste utgavene er blitt en 84. og en 14. plass, har Stavanger-mannen en formidabel resultatrekke i rittet. Mellom 2013 og 2018 ble plasseringene i rittet 8, 1, 2, 6, 4 og 4.
UAE kommer med et slagkraftig mannskap, med nyervervelsen Matteo Trentin, som flere ganger har vært med å prege rittet i finalen. Kristoff mener at også Davide Formolo kan være godt med på Poggio.
Samtidig har de også en sterk avslutter i Fernando Gaviria. Colombianeren har en femteplass som sitt beste resultat, i 2017, da han syklet for Quick-Step. Da var Kristoff den eneste som slo han i spurten på Via Roma, etter at Michal Kwiatkowski, Peter Sagan og Julian Alaphilippe hadde gjort opp om seieren.
Kristoff er klar på at han mener laget bør samle seg rundt ham selv i finalen.
– Det får vi ta litt som det kommer. Det har vi ikke hatt noen samtaler om ennå heller. Normalt sett har jeg en god spurt i lange løp, så jeg mener jeg burde få sjansen. Men hvis han har beina kan jo han gå forbi, hvis ikke kan han slippe luke slik som han gjorde i Gent-Wevelgem.
Det var altså i Gent-Wevelgem i 2019, hvor Kristoff vant. Da satt Gaviria plassert på hjulet hans inn på oppløpet, men da Gaviria ikke følte seg så bra, sluttet han å tråkke like før spurten gikk, slik at konkurrentene fikk en lengre vei rundt.
– Hvordan synes du samarbeidet med Trentin fungerer så langt?
– Trentin er jo sykt sterk. Jeg føler ikke vi har fått samarbeidet så mye ennå. Vi kjørte jo ganske bra i Omloop, men da ble det jo ikke det helt store. Han er en sykt kjøresterk rytter og har kanskje ikke fått til så mye han heller, selv om han har kjørt veldig sterkt. Han viser at han er i bra form, så vi regner med han kanskje kan henge med de beste over Poggio.
– At han bare kan sitte på hjul der fremme, er vel det beste?
– Det hadde vært optimalt, for da kan han skylde på en rask rytter bak og vi skylder på at vi har en rask rytter foran. I tillegg kan han finne en åpning hvis de andre ser på hverandre.
Håper på superkompensasjon
Sven Erik Bystrøm er også tatt ut til å sykle det italienske monumentet, og UAE Team Emirates-duoen tok fredag formiddag fly til Amsterdam, før reisen går videre derfra til Milano, hvor de lander i ettermiddag.
Kristoff håper på en såkalt «superkompensasjon» etter sykdommen, altså at kroppen etter en tøff periode før et ekstra stort overskudd og man får en prestasjonsforbedring på konkurransedagen.
– Jeg må jo det da. Jeg tok ikke sjansen på å kjøre seks-syv timer onsdag når jeg var litt tungt i hodet. Men jeg føler mye bedre i dag, så det virker som det er på bedringens vei.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.