Wilier Filante - aerosykkel og allroundsykkel i ett
Wilier lanserer nå sin tredje toppmodell i løpet av et år, «Filante». Wilier lover at sykkelen skal være både lett, stiv, aerodymisk og komfortabel. Den beste nyheten mener vi ligger i muligheten til raske hjulbytter.
LETT, STIV OG AERO: Wilier lover ikke lite med sin nye Filante. Vi tar en grundig sjekk på hva som er nytt.
Lesetid: 6 minutter
De siste ti årene har aerosykler og allroundsykler levd side om side, og nærmest skapt to leire av syklister. De som vil fort rett frem, og de som liker at sykkelen er lett og leken.
Men 2020 er året der de mest toneangivende produsentene går bort fra todelingen.
Tidligere i år lanserte Specialized sin nye Tarmac, der de samtidig bekreftet at aeroraceren Venge er et utfasert prosjekt. Tidligere var problemet med aerosyklene at de var tyngre, ikke like enkle å håndtere i tillegg til at de ofte var ubehagelige å sykle på.
Men når aerosyklene etterhvert matcher en allroundracer på alle områder - trenger vi aerosykkelen da? Specialized mener nei, Wilier dropper å mene så mye og lanserer i all sin enkelhet årets tredje toppsykkel:
Filante. Aerosykkelen som er lett, leken og komfortabel som en allroundsykkel. Vi kan ikke bekrefte den påstanden, men vi kan saktens gå god for at Wilier holder seg som noe av det ypperste innen rammedesign.
Ved testing lar vi aldri en sykkels design spille inn på resteresultatet, kun praktisk bruk, men du verden så flott også denne Wilier-sykkelen ser ut.
Enkel, men gledelig nyhet
Aerodynamikk er umulig å måle, og av og til har vi tenkt tanken at «kanskje vi alle sykler rundt og blir lurt». Så la oss heller ta en gledelig nyhet med sykkelen før vi tar for oss rammens egenskaper, for Wilier har nemlig gått litt mot strømmen her.
Wilier tar nemlig i bruk Mavics Speed Release gjennomgående aksling. Dette er kort forklart en blanding av de gammeldagse hurtigkoblingene, samt moderne, gjennomgående akslinger. Både proffmekanikere og amatører har mang en gang forbannet seg over at de nye gjennomgående akslingene er trege når en skal skifte hjul eller slange.
Mavic Speed Release er den beste løsningen på markedet etter vår mening, og vi har aldri møtt noen i bransjen som kommer med en plausibel forklaring på hvorfor det ikke brukes oftere. Wilier Filante er en av få toppsykler med akslingen i bruk, applaus fra landevei.no.
Men hva slags sykkel er det ellers vi snakker om, utover at den har imponert noen norske journalister med et enkelt grep?
Droppet vindtunnel
Det er ikke lenge siden vindtunneltesting var alfa og omega for å selge sykler, tidligere nevnte Specialized bygget eksempelvis sin egen vindtunell for å lage de beste produktene.
Wilier på sin side har droppet vindtuneltesting av den nye Filante, i stedet har de foretatt testingen ute på veien. Dette er gjort for å teste sykkelen i faktiske bruksforhold, heller enn i et helt sterilt miljø. Wilier har ikke gitt oss særlig mye info om prosessen, annet enn at rammeformen skal være vesentlig annerledes enn tidligere.
Et eksempel på en annerledes rørform på sykkelen er at underrøret nå er rundere enn vi ser på aeromodellen Cento 10 (modellen Astana har brukt i år). Cento 10 bruker en klassisk «kammtail»form, på norsk ofte definert som avklippet flyvinge. Filantes rørform skal være like aerodynamisk i praktisk bruk som Cento 10.
Ok - la oss ikke henge oss opp i akkurat hvordan rørformen ser ut - det som er mer interessant er når en titter på hele sykkelen, og når en ser sykkelen bakfra. Siste års trender har gitt oss sykler med bedre dekklaring, og ettersom de fleste sykler nå har skivebremser trenger ikke lenger setestagene å gå tett på dekket.
Når vi ser på setestagene på Filante ser vi at de virkelig har åpnet opp, det er langt mellom stagene, ikke helt ulikt banesykkelen det britiske landslaget skulle ha brukt i OL i Tokyo. Tanken er at det blir mindre turbulens bak rytteren når setestagene er plassert langt fra hverandre.
En annen tanke bak designet er at når en ser en syklist forfra, er det optimalt om gaffelbena, bena til syklisten og siden setestagene alle er plassert på linje. Og dermed har vi en landeveissykkel som henter inspirasjon fra en banesykkel.
Hvor mye raskere dette skal være blir nesten umulig å oppdage, men titter vi på setestagenes plassering er det lett å tenke seg til at du i det minste kan merke noe til komforten på sykkelen. Filante har lavt plasserte kjedestag for optimal komfort.
En annen side av sykkelen det skulle være mulig å kjenne gledene av, er rammevekta. Rammevekta på toppmodellen SLR er angivelig 870 gram, noe som må sies å være lett for en aeroramme.
Integrert styre/stem
For å holde vekten nede og aerodynamikken på topp, leveres sykkelen med integrert styre-og stem i karbon, der ledninger og vaiere rutes gjennom stemet. Vær klar over at dette ikke utelukkende er positivt.
Strømper og bremsevaiere ledes inn i styrerøret, der det rutes videre inn i selve rammen og kommer ut ved gir og bremser. For å få til dette har Wilier måttet lage både en gaffel og et styrelager som avviker fra alt det du kan kjøpe i en vanlig sykkelbutikk.
Vi ser ikke veldig frem til den dagen et styrelager er slitt ut og det i tillegg er utsolgt fra leverandør.
Noen vil kanskje også bekymre seg for at det kan bli problemer når både elektriske vaiere og bremsestrømper skal tres langs en gaffel som konstant beveger seg fra side til side, men foreløpig kjenner vi ikke til at dette er et stort problem for ulike merker.
Det er Unaas Cycling som tar inn Wilier til Norge, og det kan være lurt å ta en tur innom butikken før bestilling. Sykkelen levers kun med fem ulike stemlengder, 88, 101, 114, 127 og 140 mm. Du har mulighet til å millimeterjustere spacerne du har under selve stemet, slik at du finner akkurat den passformen du skal ha.
Wilier lover at et onlineverktøy for å vurdere riktig rammestørrelse og stemlengde skal være klart snart.
Koster skjorta
Korona og en dårlig kronekurs har gjort importvarer svinedyrt, i tillegg har bransjen slitt med utsettelser og dårlig råvaretilgang. Enkelte Shimano-deler har doblet seg i pris i løpet av 2020, og du må derfor virkelig ta frem boliglånskalkulatoren om du vil ha en av de lekre Filante-syklene.
Skal du eksempelvis bygge selv, må du belage deg på å betale 55000 kroner bare for rammesettet, da er det kanskje en mager trøst at gaffel og styre/stem følger med i prisen. Øvrige priser på utvalgte modeller er som følger.
Wilier Filante SLR Priser
Filante med Super Record EPS, Borahjul: 136.400 kroner
Filante med RED eTap Disc, Wilier SLR 42 KC karbonhjul: 114.400 kroner
Filante med Shimano Ultegra Di2 med Wilier SLR 42 KC karbonhjul: 90.200 kroner
Filante med Shimano Ultegra Di2 Shimano RS170hjul: 79.200 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.