Shimano og SRAM kommer med nye trådløse girgrupper, wattmålere blir rimeligere, vi får dedikerte gravelhjelmer og Tour de France vinnes på skivebremser. Les mer om bekreftede og sannsynlige spådommer for sykkelverden i 2021.
SPENNENDE TRENDER: 2021 er full av sykkelnyheter. Vi oppsummerer det vi vet og det vi tror kommer til å skje.
Lesetid: 8 minutter
Korona har tatt knekken på mange bransjer, men sykkelbransjen går så det suser. Faktisk går det så bra at produsentene sliter med å få tak i deler og råvarer for å lage nytt ustyr.
Men hva kommer egentlig i 2021, og hva tror vi kommer? Her får dere oversikt over de viktigste trendene, nyhetene og antagelsene for 2021.
Bekreftet: Shimano 12-delt – første halvdel 2021
Vi hadde faktisk denne spådommen i fjor også, ettersom både Campagnolo og SRAM for lengst hadde lansert sine 12-delte grupper.
SRAM lanserte AXS RED for to år siden, en fullstendig trådløs 12-delt gruppe. Campagnolo sine 12-delte grupper kom på markedet før SRAM, men enten mekanisk eller med ledning. SRAM var klart mest innovative, deres nye utveksling med ti-tenners tannhjul i kassetten betydde langt mer enn at du bare fikk ett ekstra tannhjul i rekken av gir.
Sko-og hjelmprodusenten Giro fikk sitt definitive skogjennombrudd her på berget da de lanserte sine lissesko for litt over et tiår siden.
Hjelm-markedet har de hatt et solid grep om lenge, men en del av markedet har de ikke kontroll på, nemlig vinteren. Det gjør de noe med nå, og når høsten og vinteren igjen kommer (det er ikke lenge til). Klarer du ikke å vente kan du lese en test av allerede eksisterende vintersko her:
Bekreftet: SRAM AXS Rival – mars 2021
SRAM lanserte som nevnt toppgruppa AXS RED for to år siden, like etter fulgte den rimeligere gruppen AXS Force. Men begge disse gruppene er så dyre at de blir utilgjengelig for mange – heldigvis kommer visstnok snart en litt rimeligere trådløs gruppe – AXS Rival.
Rival er den rimeligste landeveis- og grus-gruppen til SRAM, og etter det vi vet kommer gruppen cirka i mars. Dette kan bli utsatt på grunn av problemer med leveringsproblemer i kjølvannet av korona – men girsystemet er testet ferdig og klar for markedet.
Bekreftet: «Merdekkende» hjelmer – sent 2021
En av verdens største hjelmprodusenter tenker helt annerledes når det gjelder hjelmer. «Mer beskyttelse» er stikkordet, omtrent slik som vi ser på enkelte terrenghjelmer.
Kort forklart, terreng-og landeveishjelmer er iøynefallende like – men ser du godt etter vil du se at mange terrenghjelmer beskytter en større del av kraniet og lenger ned i bakhodet. Det er altså dit vi er på vei med hjelmer til bukkestyresykler også.
Dette er ikke hjelmer du kommer til å se i Tour de France, men hjelmer du kommer til å se på hodene til de kuleste kidsa som sykler sykkelkross, gravel eller bikepacker.
Felger i alle bredder
Ta en titt på nyeste modell fra 3T, der er den innvendige felgdiameteren på hele 29 mm! Dette er altså fire mm bredere enn på revolusjonerende Enve AR 4.5, og bredere skal det bli.
De største felgprodusentene bekrefter at de lager felger i så godt som alle bredder fra 17 mm og helt opp til fatbikes. Fellesnevneren er uansett at felger til landevei-og gravelsykler blir bredere og bredere, det samme gjelder også dekk.
Bekreftet: Buksepute i hansker – sent 2021
Det er ikke lett å finne opp nye produkter lenger, men det skjer. Om du ikke er fornøyd med hanskene dine kan du kanskje ønske deg noen nye «buksehansker» til jul?
Sent denne sesongen kommer en av de større klesprodusentene med nye hansker, der putene i håndflaten er laget av samme materiale som putene i buksa.
Sannsynlig: Wattmålere blir standard på sykler i rimeligere prisklasser
For 15 år siden kostet en wattmåler nærmere 40000 kroner, altså like mye som en Tour de France-racer kostet. Det kjøpte folk gladelig. Ville du betalt 130 000 kroner for en wattmåler i dag?
Vi er rimelig sikre på at wattmålere kommer som standard på flere sykler enn eksempelvis Giant TCR Ultegra Di2 og Canyon Ultimate med SRAM Force AXS. Vi spår at det kommer på sykler også med 105 og Tiagra etter hvert. I 2021 tipper vi mange sykler til fra 40 000 kommer levert med wattmåler som standard. Prisen for dette kommer til å synke videre fra 2022.
I sin tid ble nedre vektgrense på 6,8 kilo innført for at det ikke skulle bli store forskjeller på utstyret til rike og fattige lag. I dag vet vi at det er null stress å lage en sykkel på fem kilo innenfor samtlige profflags budsjett, men det kommer ikke til å skje.
Sykkelbransjen betaler en stor del av proffsirkuset, og de har alt å tjene på å kunne selge nye produkter uten å jage lett vekt. Skivebremser er kommet for å bli, og de vil ikke ha mye å tjene på å igjen selge utdatert felgbremsteknologi bare fordi det er lett.
Vektgrensen er kommet for å bli, i hvert fall en god stund til. Like greit. Vi har masse annet spennende å utvikle og det er mer å hente på aerodynamiske sykler med solid konstruksjon og kraftige bremser, enn på skjøre sykler som veier en kilo mindre enn naboens.
Delvis bekreftet: Rådyre racere som er bedre enn Tour de France-racere
Specialized lanserte i fjor sin nye «Aethos», en racersykkel som er laget for å være morsom, lett, leken, rask og komfortabel. Altså, sykkelen er laget for å være så bra som mulig, uten å tenke på regelverket til det internasjonale sykkelforbundet UCI. Faktum er at så godt som alle racersykler som lages i dag er utviklet innenfor rammene av forbundets regelverk.
Specialized har råd til å utvikle sykler som avviker fra dette regelverket, altså sykler til over 100 000 kroner som proffene ikke får lov til å sykle på. Det er modig, for det er ikke lett å markedsføre så dyre sykler som ikke har vunnet Tour de France.
Men Specialized tør, og vi har tidligere sett BMC lage gravel-sykler som gir beng i UCI-reglene fra sykkelkross, som de fleste gravelsykler er basert på.
Vi spår et ras av rådyre sykler som ikke er UCI-godkjente neste år.
Sannsynlig: Tour de France vinnes med skivebremser
Dette er enkelt: Det er kun Ineos med sine Pinarellosykler av de store lagene som har felgbremser i 2021. Jumbo-Visma kjører nå på Cervélo, og Team BikeExchange kjører nå på Bianchi.
Både Bianchi og Cervélo slutter med felgbremser i år, det betyr altså at det er opp til Ineos å holde liv i den utdøende felgbremsen.
Men klarer de det? Vi spår nei. Vi tror verken Egan Bernal, Tao Geoghegan Hart eller Geraint Thomas har det som kreves for å være først til Paris.
Bekreftet: Sko med «ankelgamasje» – januar 2021
Gamasje er kanskje ikke rette ordet, men høres det bedre ut med sokk? En av bransjegigantene kommer snart med en sko der skoen er mer strømpeaktig, litt som enkelte fotball-eller løpesko.
Det skal gi tettere passform, jevnere stramming og i tillegg spare tid i en spurt. Nesten så raske at skoene dine fra 2017 går baklengs.
Bekreftet: Nye rammeformer på temposykler
En av årsakene til at sykler ser ut som de gjør, er det tidligere nevnte regelverket til UCI. Et solid bevis på at syklene du ser i Tour de France ikke nødvendigvis er de raskeste, er å titte på triatlonsykler.
Triatleter forholder seg ikke til dette regelverket, og syklene her er laget annerledes for å kunne sykles fortere.
UCI slakker nå noe av på reglene. Regelen som sier at en setepinne må gå ned i seterøret oppheves. Det betyr at vi trolig får se sykler i proffverden som ligner på enkelte triatlonsykler.
I tillegg slakkes det også på regelen om bruk av aerodynamiske fyll-triangler i rammekonstruksjonen. Slike har vært lov på temposykler i noen år og vil i år også bli lov på fellesstartsykler. Vi kommer sannsynligvis til å se en ny runde med aero-racere med ekstra triangel-overganger mellom seterør og overrør og underrør og seterør i løpet av 2021.
Sannsynlig/bekreftet: Flere og bedre allroundsykler
Kall dem gravelsykler, blandeveissykler eller bare vanlige racere – konsensus i både bransje og sykkelmiljøet er at vanlig syklister som ikke konkurrerer har det morsommere på allroundracere.
Det kommer til å komme flere sykler som Cervélo Caledonia, BMC RoadMachine, Focus Paralane, 3T Exploro Race eller lignende. Dette er sykler som sluker store dekk, men som også føles som kvikke landeveisracere når du bruker dem på asfalt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.