Da vi inviterte Specialized til testen insisterte de på å sende en Roubaix i stedet for modellen Tarmac. Specialized Roubaix er en ganske annerledes sykkel beregnet på brostein, grov asfalt og grus, i tillegg til lange turer på fine veier.
Drivverk/Bremser: Sram Force Etap Axs, 46/33t-krank, 10-33 12-delt Kassett/Sram Force Etap
Specialized mente selv at Roubaix er det norske forbrukere vil ha, selv om det er Tarmac er modellen vi gjerne ser som standard-raceren i Specialized-katalogen.
Specialized Roubaix er laget for brosteinsritt, og brukt med stor suksess av Specializeds gullkalv Peter Sagan.
Specialized hevder nye Roubaix er mer aerodynamisk enn Tarmac og like effektiv. Roubaix Pro kommer med SRAM Force AXS-gruppe og Specialized Roval-hjul skodd med brede 28 mm dekk.
Det mest unike med Specialized Roubaix er fjæringen i styrerøret, som gjør at stemet kan fjære opp og ned over ujevnheter. På Specialized Roubaix kommer fjæringen med en låsebryter på stemen. Du kan altså skru fjæringen helt av. Fjæringen gjør at styret sitter et par centimeter høyere enn på de fleste andre syklene i testen, uten at du kan ta bort avstandsringer under stemet. Også bakenden er utformet for ekstra demping. Aero-setepinnen flekser merkbart bakover når vi setter oss på sykkelen.
Vi justerer setet så det peker ørlite grann nedover i utgangsposisjon. Da flates det ut når vi setter oss på det. Fem minutter inn i testrunden er rumpa vant til den minimale huskingen.
Sittestillingsindeks
Forholdet mellom stack og reach:
Ved å regne ut forholdet mellom Stack - rammehøyde og reach - rammelengde får vi et inntrykk av hvor aggressiv sittestillingen på sykkelen kan bli. Du kan alltid øke rammehøyden ved å legge på avstandsringer under stemet, men det er vanskelig å få styret noe lavere enn rammen tillater. Lav forholdstall mellom stack og reach gir aggressiv sittestilling med lav front. Høyere forholdstall gir mer oppreist sittestilling.
Under stående klatring og kusking på flatene gjør dempingen i front lite ut av seg. Selv med fjæringen helt åpen husker det ikke under klatring, likevel blir smådumper effektivt dempet. Vekten på sykkelen er ørlite høyere enn på de andre, men ikke merkbart høy.
På grovere vei gir fjæringen ekstra godt grep på forhjulet og det er ikke tilfeldig at vi oppnår høyest maksfart i utforkjøringen i testrunden. Roubaix-sykkelen føles bunnsolid i svinger utfor, selv om vi gjerne skulle ha byttet til et lavere styre. For det måkeformede styret gjør at sykkelen blir litt høyere enn de andre. Og for å konkludere det du kanskje ikke har fått helt svar på. Ja, dempingen fungerer. Ja, vi liker det. Men gjør det Specialized Roubaix til en vinner? Tja. For noen, definitivt. For den ambisiøse asfaltsyklisten? Vi er usikre.
Specialized Roubaix er en komfortracer som ikke føles på bortebane på flate asfaltstrekker. Men sykler du på blandet underlag, eller har mål om å hevde deg i Oslo-Mysen, Gran Fondo Ronde Statsskog, eller Gyldne Gutuer vil Specialized Roubaix være et optimalt redskap. Skal du mer enn bare sykle asfalt er dette perfekt, for da får du den knivskarpe racerfølelsen – på all slags underlag.
Med et styre og stem-bytte vil du også oppnå en aggressiv nok rittposisjon til å slå fra deg i ritt uten grusstrekker og brostein. På lange treningsturer vil du nyte den ekstra komforten og tryggheten.
Og for oss andre? En knallgod landeveissykkel, med en liten, smart detalj vi kanskje ikke trenger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.