TILBAKELENT: Rose Xeon DX er sykkelen for de lange turene der det er godt å strekke ryggen. De store skivene under stemet kan fjernes. Foto: Henrik Alpers
XEON DX er en aluminiumsracer med skivebremser og komfortabel geometri. Prisen ligger på 19185 kroner, mer enn akseptabelt i sin klasse. Rose var tidlig ute med skivebremser på racere, og stadig ere sykler leveres med skiver, kudos for å være proaktive.
+ Godt bygget ramme med innvendige vaierføringer, ott løsning på avstand- sringene, lenge leve skivebremser.
– Roses standardoppsett for sete og pinne er hardt.
Rammen er svært lekker, her er alle strømper og vaiere tredd innvendig. I stedet for avstandsringer mellom styrerør og stem, bruker man her store ringer med samme diameter som rammen. Styrelageret blir sittende i den øverste ringen, noe som skal gi en stivere front. Dette systemet ligner mye på det Argon18 tidligere har laget.
Om Rose Team DX Cross-2000 AR
PRIS: 19.185 kroner
VEKT: 8500 gram
STØRRELSE TESTET: 58 cm
IMPORTØR: rosesykler.no
RAMME: ROSE 6066 T6 Ultralight Aluminium, triple-butted
STYRE: FSA Wing Pro Compact
STEM: Ritchey WCS
SETE: Selle Italia SLS
GIR: Shimano 105 5800
KRANK: Shimano 105 5800 52/36
KASSETT: Shimano 105 5800 11-28T
BREMSER: Shimano BR-RS505, SMRT81 160/140
HJUL: DT Swiss R 24 Spline
DEKK: Continental GP4000 SII 25mm
Setestagene har fått en svært iøynefallende knekk, som skal gi økt komfort i sykkelens bakdel. Dette er et knep flere produsenter har hatt stor suksess med tidligere, men i dette tilfellet blir en god ramme litt overkjørt av sete og setepinne.
Selle Italia SLS-setet er hardt, og i kombinasjon med en proprietær Monolink setepinne fungerer det ikke så bra. Husk at du ved nettkjøp hos Rose kan velge sadel og pinne, men må betale ekstra for det som ikke er standard.
Rammen oppleves svært responsiv og skjøtene er så otte at vi ved første øyekast var usikre på om vi hadde med en karbonramme å gjøre. Rose Team DX Cross-2000 AR er kvikk i akselerasjonen, og når du først har kommet opp i fart durer den avgårde som et lite godstog. Småkuler forseres enkelt med et par stående tråkk, mens sykkelen også oppleves god i de litt lengre bakkene.
Fuji Roubaix 1.3 utmerker seg med fantastisk komfort, samt trygge kjøreegenskaper rettet mot aktiv rittsykling. Be om å få med pedaler i prisen, da mener vi prisen er korrekt.
Der sitter man oppreist og komfortabelt, og selv om man kjenner at den ikke er blant de letteste har sykkelen et fint skyv når vi trår til skikkelig. I slikt terreng er det sjelden denne sykkelkategorien minner mye om pro racere.
Den høye fronten gjør Xeon DX vanskeligere å kjøre fort nedover med, særlig å få med seg rundt krappe svinger. Er det skikkelig bratt utfor er det bare velstand, men sjelden finner vi slike veier.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
200 millimeter styrerør i størrelse 58 er mest i vår test av landeveissykler. Shimano er markedsleder på velfungerende bremser til terrengsykler, også bremsene som her er montert er suverent gode. Vi skulle ønske at hendlene ikke var så voldsomt store, men dette er en nødvendighet for å få plass til både mekanikk og hydraulikk inne i hendelen.
Om du ikke sykler aktive ritt der skivebremser er forbudt, og heller sykler langturer på asfalt og grus når sjansen byr seg, kjør på. Det er her sykkelen fungerer aller best, på de virkelig lange turene.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.