BARE I NORGE: Ridley Fenix SLiC i sølvgrå, eksklusivt i salg hos XXL. Vi har tatt en nøye sjekk på modellen. Foto: Henrik Alpers.
Ridley Fenix SLiC Ultegra Di2
Gir/Bremser: Shimano Ultegra Di2
Kassett: 11/32, Shimano 105
Hjul: Forza Levanto DB 38 mm felgprofil
Dekk: Vittoria Rubino 25 mm
Krank: Shimano Ultegra, 52/36
Styre: Ridley karbon integrert, 15 grader negativ, 110 mm stemlengde – 420 mm styrebredde
Sete: Selle Italia SLR Boost
Setepinne: 4Za karbon
Vekt: 7830 gram
Pris: 47999 kroner
Tester: 192 cm/82 kg
Vekt: 7830 gram i størrelse large
Testperiode: To første uker av mai, syklet cirka 40 mil
Ridley Fenix er Lotto-Soudals brosteinsracer, som nå er tilgjengelig hos XXL i en spesialutgave - laget kun for kjeden.
Proffene i Lotto-Soudal sykler stort sett på Ridley Helium eller Ridley Noah. Førstnevnte er en lett allround-racer, mens sistnevnte er en rendyrket aeroracer. I denne testen tar vi for altså oss Ridley Fenix, som vi kan definere som en komfortracer, Ridley kaller det eundurance.
Kort forklart har Ridley Fenix en fem mm lengre akselavstand enn de to proffracerne. Dette gjør at sykkelen oppleves noe mer stabil. I tillegg er det lagt inn mer vibrasjonsdemping i rammen enn det er på de to andre modellene, slik at Ridley Fenix skal oppleves mer komfortabel. Dette er da typisk modellen Lotto-Soudal vil bruke i Paris-Roubaix, eller grusritt som Strade Bianche eller Paris-Tours.
Om du skulle bli skremt av at dette ikke er proffenes førstevalg til daglig og du synes ordet komfortracer låter litt tregt, ta det helt med ro. Mange proffer har brukt komfortracere i årevis, de har til og med vunnet Tour de France på slike landeveissykler.
Men hva kan vi forvente oss av denneRidley Fenix i lys, grå metallic, med høyprofilshjul og integrert styre, til salgs for 47999 kroner hos XXL?
Ja visst er det en høy pris, men i dagens marked er det faktisk veldig billig for en sykkel med dette utstyret. Karbonhjul, karbonramme, Ultegra Di2, skivebremser – the works.
Dette må jo være bra?
Før vi setter i gang, la oss ta litt harde fakta. Denne modellen selges kun hos XXL. Du finner verken fargen eller spec-listen på hjemmesiden til Ridley – modellen er bygget og utstyrt slik XXL mener er det beste for det norske markedet.
I følge dem selv har de ønsket å gå rett i strupen på prisgunstige merker, og de har hatt ønske om lav vekt. Du finner mer informasjon om konkurrerende modeller og deres priser lenger ned i saken.
Ridley Fenix ble lekket til pressen i fjor høst, men er først nå tilgjengelig hos XXL etter at korona snudde verden på hodet.
Fenix SLiC Ultegra er toppmodellen i Fenix-hierarkiet, men Fenix kommer også i en rimeligere utgave. XXL har også en modell til 24999 kroner. Denne Fenix-modellen leveres med aluminiumshjul, vanlig styre og stem samt komplett 105-gruppe.
Utstilt i en butikk eller inne på vårt kontor er det en meget lekker sykkel vi ser på. Styre-og stemløsningen er en eksemplarisk utgave av integrerte løsninger. Her er alle strømper og vaiere usynlige helt til de kommer ut ved sine respektive girskiftere eller bremsekalipere. En proprietær garminholder er montert under styret, lekkert!
Ridley sine gafler har et halvmåneformet gaffelrør, som på den måten gjør det enkelt å trekke girledninger og bremsestrømper gjennom rammen.
Sykkelen har samme kantete diamantform på rørene, noe Ridley mener gjør at rammen tåler mer, eksempelvis om en velter.
Vi legger også merke til syltynne setestag, dette skal gjøre sykkelen så komfortabel som overhodet mulig.
Vi har en tilnærmet lik rendyrket Di2-gruppe fra Shimano og karbonhjul fra Ridleys husmerke, Forza. Vi stusser litt over det konservative dekkvolumet på 25 mm, men vi har prøvd komfortable sykler med 25 mm tidligere.
Felgene av karbon er 38 dype, noe vi vil beskrive som perfekt til allroundbruk. Ikke for mye når det blåser, ikke for lite når du vil kjøre fort på flatene, samtidig som du beholder den gode woosh-woosh-lyden når du akselererer.
Felgene kan settes opp slangeløst, men utover det er det kanskje ikke den nyeste og beste teknologien du kjøper. Felgene er smale, med en innvendig diameter på 19 mm. Dette er helt på det jevne – noen produsenter har mer, noen mindre.
Vekten på hjulsettet oppgis til 1535 gram. Det er helt greit, men på ingen måte noe å skryte av.
Vittoria har levert solide Rubino-dekk. Rubino tåler mye og er relativt punkteringssikre, men gir ikke den beste kjørefølelsen.
Vi må ut på veien å finne ut av dette.
Ridley Fenix på veien
Ridley Fenix oppleves fra første tråkk og helt til det siste som en rittsykkel som er litt snillere å håndtere enn de mest aggressive rittsyklene.
Det kan hende det blir litt mye floskler og patos nå, men vi skal prøve å holde oss så objektive og tydelige som mulig.
Ridley Fenix er en sykkel som akselerere like godt som en hvilken som helst Tour de France-racer. Det oppleves like stivt når vi tråkker til i en spurt, som når vi tråkker til over en bakkekul for å holde farten før vi legger oss i bukken ned utforkjøringen.
Vi trives umiddelbart godt med det integrerte styret. Da de integrerte styrene kom for en 15 års tid siden var det få som ville ha dem. De var tunge, myke, hadde en særdeles uergonomisk fasong – det var i det hele tatt lite å like.
Forza-styret ser ikke bare lekkert ut, det er pinnestivt og gir sykkelen veldig god presisjon. Ergonomien er god, det er lett å holde fast flere steder i bukken, enten en cruiser på flatene og vil holde lenger bak, eller en kjører aggressivt nedover og vil klemme hendene fast ved bremsene. Her får vi den gode følelsen av å sikte ut linjen i svingen – lene oss over – og så gjør sykkelen resten av seg selv.
Vi nevnte innledningsvis at sykkelen har fem mm lengre akselavstand enn de to andre racersyklene i hierarkiet til Ridley. Dette endrer sykkelens kjørestil noe – vi sier på fagspråket at den blir mer stabil.
Kort forklart vil sykkelen ha en lengre radius i svingene enn de to andre syklene. Det oppleves mer retningsstabilt, men mange liker også skikkelig kvikke racere.
Det er ingen fasit på hva som er det beste – dette er en personlig preferanse. Men sykkelen oppfører seg akkurat slik en sykkel i dette segmentet skal gjøre – hakket mer stabilt enn de mest aggressive racerne.
Som nevnt er det ulike preferanser blant både proffer og amatører. Om du er usikker på hva du liker, eller kanskje bare er på jakt etter din første superflotte racer – her gjør du et helt bankers valg.
Og komforten? Er Ridley Fenix mye mer behagelig enn andre modeller på markedet?
Dette er en vanskelig vurdering å ta når en kun tester en modell, men vi har noen merknader også her.
Ridley Fenix oppleves mer på det jevne enn å være i den komfortable enden av skalaen. Setepinnen er fleksibel, og setter du deg litt lengre bak opplever du raskt hvor mye en god setepinne kan gjøre.
Sykkelen som sådan vil vi beskrive mer midt på treet komfortmessig – og litt under det Ridley skryter av.
Her tør vi å peke direkte på dekkvalget. Rubinodekkene som er satt på sykkelen er smale, 25 mm dekkbredde gjør ikke underverker for komforten. Her hadde vi ønsket 28 mm dekk, eller minst 26 mm.
Vær også klar over at Rubino ikke er av de mest komfortable dekkene. De har en relativt tykk gummistamme, som gjør at sykler kan oppleves litt nummen eller slagete.
Vi hadde kostet på oss en liten dekkoppgradering. Større volum – finere dekk. Dekk er faktisk den ene enkeltkomponenten som påvirker sykkelopplevelsen mest.
Om vi skal oppsummere: Ridley Fenix SLiC i XXL-versjon er en superb rittracer, med ørsmå justeringer fra de mest aggressive Tour de France-racerne. Verdt summen? Definitivt, men dette utløser også et sentralt spørsmål, som vi tar for oss i neste punkt – nemlig dekklaring.
Hvorfor så liten dekklaring?
Da skivebremsene kom åpnet det straks muligheter for å sette på mer voluminøse dekk på racersykler, med alle de fordelene det måtte innebære. Les gjerne mer her, for en direkte sammenligning av 25 og 32 mm dekk.
Det viste seg raskt at det ikke innebar noen ulemper for noen sykler, ei heller proffenes sykler, å ha mulighet til å sette på dekk helt opp til 32 mm.
Da skivebremsene kom betød det i praksis at komfortsykkelens eneste kjennetegn nå var en litt annen geometri og styrefølelse.
Men i stedet for å øke dekkapasiteten på denne sykkelen ytterligere, har Ridley valgt svært konservative 28 mm som maksimal dekklaring.
Ridley Fenix skulle hatt minst 32 mm klaring, aller helst 35. 28 mm dekklaring var utdatert på skivebremssykler allerede da skivebremsene ble tillatt i ritt.
For ordens skyld: Flere av syklene som brukes i proffeltet i alt av ritt har dekklaring på 32 mm, og da snakker vi om de skarpeste rittracerne.
Dette skjønner vi bare ikke. Ridley skryter av å være erkebelgisk og kjenne brosteinen bedre enn noen andre, og på hjemmesidene flagges Fenix som Lotto-Soudals førstevalg til Paris-Roubaix. Det betyr at ingen på laget har større dekkvolum enn 28 mm? Noen sinne?
Det er rart, all den tid flere konkurrerende lag kan ta en hvilken som helst sykkel fra stallen og sette på 32 mm dekk. Da vi testet forrige generasjon Fenix var også dekklaringen 28 mm, og dette var altså i 2017. Fire år senere er det fortsatt det samme?
Hva betyr dette i praksis?
Med maks 28 mm dekklaring vil sykkelens bruksområde begrenses for de som liker mer enn bare asfalt. 28 mm er det vi setter som nedre grense for å sykle på grus. Men 28 mm er ikke laget for lengre grusturer, det er mer snakk om å sykle en sektor her eller ta en snarvei der.
Til grus anbefaler vi 32 mm dekk eller mer, først da kan du ta en lang grustur uten å bekymre deg for punkteringer.
Men hva om jeg bare skal sykle asfalt? Vel, vi har syklet asfalt i årevis på 25 mm dekk og aldri tenkt over at vi vil ha enda mer voluminøse dekk. Lars Petter Nordhaug syklet mange grusturer i Nordmarka på 25 mm dekk. Det er ikke det at det ikke går, men nå som vi har prøvd voluminøse dekk og vet det finnes vil vi ikke se oss tilbake til en begrensning.
Buy – Try – Why
Holder du deg på asfalten og tar et grusparti i ny og ne for kosens skyld, dette er en klar kjøpsanbefaling. Dette er en god sykkel, til en god pris. Det er en konkurranseracer med fokus på ritt og trening, med en mer stabil kjørestil.
Ønsker du en racersykkel du kan bruke til alt, er vi mer lunkne. Vi hadde 28 mm dekklaring på våre racersykler allerede for ti år siden.
Alternative produkter
Racersykler med Ultegra Di2 og karbonhjul er blitt den «nye toppsykkelen» for mange nordmenn. Prisene på sykler med Dura Ace og karbonhjul var for ti år siden 40-60000 kroner, i dag er de 110-140.000 kroner.
En tilsvarende modell fra Canyon vurderer vi til å være Ultimate CF SL 8 Disc Aero, som i dag ligger på 52.699,- pluss frakt.
Titter vi på Specialized vil Tarmac SL7 Expert (vi har tidligere også testet Tarmac SL6) være en lignende sykkel, til en noe høyere pris. Den ligger på 72.499,- kroner. I Norge kan du kjøpe en Fara F/Road med lignende utstyr til 52.499,- kroner.
Sammenlignbare produkter vil alltid ha enkelte forskjeller i utstyr – og er kun ment å være andre produkter vi vurderer i tilsvarende kategori – ikke direkte sammenligninger.
Du kan lese mer om hvorfor sykler har så ulike priser selv om de er utstyrt likt her.
Konklusjon
Ridley Fenix SLiC i spesiallaget versjon hos XXL er en sykkel for ritt og trening, med marginalt høyere stabilitet enn det som er vanlig i rittsegmentet.
Sykkelen skårer jevnt høyt på alle parametre, også på de områdene der Ridley mener at den skal særlig utmerke seg.
Den er prismessig svært gunstig sammenlignet med mange sykler i markedet.
Ridley Fenix har en maksimal dekklaring på 28 mm. Om du er en asfaltjeger som kun unntaksvis skal innom grus eller brostein har ikke dette noe å si, men det er lite sammenlignet med andre sykler på markedet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.