Formel 1-sirkuset er verdensledende på aerodynamikk, og det er langt fra første gang deres ekspertise brukes til å lage sykler. McLaren gjorde det med Specialized allerede for et tiår siden, og Uno-X og Sweet har gjort det samme med sin tempohjelm.
Det samme har også BMC nå gjort, når de har utviklet sin nyeste toppmodell, Teammachine R.
Den sveitsiske sykkelprodusenten har allerede i noen år samarbeidet med Red Bull Advanced Technologies (RBAT).
Det er teknologisk ansvarlig for Formel 1-teamet Red Bull, hvor Max Verstappen dominerer med tre VM-titler på rad og Red Bull-teamet er på god vei til å vinne konstrutørtittelen i Formel 1-sirkuset for annet år på rad.
Nylig lanserte de også en helt ny temposykkel, som de har samarbeidet om å utvikle i fem år.
På den nye landeveissykkelen Teammachine R, har de valgt å gi sykkellanseringen slagordet «Redefine Racing».
Kikker vi litt dypere enn et storslått slagord, handler dette om allsidighet.
En sykkel skal ikke lenger være enten lettest, stivest eller mest aerodynamisk, den skal være i toppsjiktet i alle disse kategoriene, sier BMC.
Les hvordan det gikk med den regjerende verdensmesteren og de andre norske rytterne i gravel-VM.
Stor gaffel
Sykkelen har vært i proffeltet i noen måneder, blant annet i Tour de France hvor Ben O'Connor hadde «Create Speed» trykket i forskjellige varianter over hele rammen.
Farts-ekspertisen til Red Bull kommer veldig godt til uttrykk når en ser sykkelen forfra.
Fra toppen av gaffel er den vinklet kraftig ut, før den går ned. Det gir rikelig med plass mellom hjulet og gaffelen på begge sider.
Gaffelen har fått navnet «Halo fork».
– Når det roterer i stor fart, skaper forhjulet en signifikant mengde turbulent luft. Vi økte den indre bredden i gaffelen for å la den turbulente luften skal gå bort fra rammen og redusere aerodynamisk stopp. Resultatet er renere luft som omfavner rammen lenger og gir mindre luftmotstand, sier BMC.
Selv om det er stor bredde i gaffelen, er det likevel ganske tight i toppen, så dekklaringen er ikke større enn 30 mm, og BMC sier at sykkelen er optimalisert for 25 til 28 mm.
Aero, aero, aero
Gjennomgående i rammen er det dype horisontale former på rørene, for å holde lenger på luftstrømmen.
Blant annet har krankhuset fått et ganske annerledes design med en større overflate og en skrå overgang som følger gjennom seterøret og over i kjedestagene.
Dypt er det også rundt fronten og styrerøret på sykkelen, og der er det også en jevn overgang som løper halvveis i overrøret, før det smalner bak til seterøret.
Sykkelen kommer selvsagt med et integrert aerodynamisk styre, og totalt sett hevder BMC at sykkelen har et mindre frontarael.
Aerostyret er åpenbart designet etter en av trendene i sykkelfeltet nå, at proffene vinkler hendlene sine kraftig innover, for å sitte mer aerodynamisk.
Styret fra BMC har en utsving (flare) på 12,5 grader, og måler 36 cm i toppen og 42 cm i bukken, og har et dropp på 135 mm.
Med utsvinget/vinkelen kan en plassere hendlene enda mer vinklet, så en får reduserert frontaeralet på rytteren yttergliere.
Ellers ligger det også aerodynamiske detaljer både i setepinnen (D-form) og integrerte flaskeholdere.
Selv om BMC skilter med en rekke detaljer som skal gjøre sykkelen raskere, oppgir de ingen tall eller data på hvor mye, slik vi gjerne er vant med fra slike lanseringer.
Men det er kanskje like greit?
At en sykkel er x-antall sekunder raskere over 40 kilometer stemmer kanskje i kontrollerte forhold, men det er også helt avhengig av rytterens frontareal og sittestilling.
Reserve 40/44 er karbonhjul med mellomstor profil, stor indre felgbredde og har et bredt bruksområde.
BMC: – Behold klatresykkelen
Den oppgitte vekten for modellen med den råeste utstyrspakken er 7,00 kilo i størrelse 54, med rammen oppgitt til å være 910 gram, gaffelen 395 gram og setepinnen 155 gram.
Teammachine R er ifølge BMC en «adaptert til moderne racing» for en variasjon av løyper og ryttertyper, som gjør det «til den raskeste sykkelen» de noen gang har laget.
Men de sier også at «en garasje aldri er komplett uten to sykler for alle forhold». Når det skal klatres, mener de fremdeles at Teammachine SLR er det klare valget, da den er lettere.
SLR er også mer ettergivende (les: mer komfortabel), mens parameterne R slår SLR på er aerodynamikk og stivhet, ifølge BMCs egne data.
Når det kommer til geometrien er det så godt som ingen endringer, kun nyanser skiller de to syklene ifølge tallene.
Der en nok vil kjenne en opplevd forskjell er blant annet i bakenden på sykkelen, hvor stivhet skal være økt. At den er mindre ettergivende en SLR, vil kanskje gjøre at den oppleves hardere og mer brutal å håndtere, men så er det også en rendyrket konkurransesykkel.
Priser Teammachine R
Teammachine R 01 LTD (Sram Red eTap AXS): 14 999 euro
Teammachine R 01 Two (Shimano Dura-Ace Di2): 13 999 euro
Teammachine R 01 Three (Sram Force eTap AXS): 9 499 euro
Teammachine R 01 Four (Shimano Ultegra Di2): 8 999 euro
Teammachine R 01 Mod (rammesett): 5 999 euro
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.