Nakamura-syklene til Intersport-kjeden er satt sammen av norske produktssjefer i Gresvikonsernet. Syklene har sine tvillingmodeller i G-sport-butikkene, da med merket Diamant. Vi har testet Nakamura Pursuit R80 Ultegra Di2.
Sete/setepinne: Fabric Scoop Shallow Elite, Pursuit HM Integrated karbon
Hjul/dekk: DT Swiss E1800 Spline 32, Vittoria Open Corsa G+ 28 mm
Drivverk/bremser: Shimano Ultegra Di2 m/52/36-krank og 11-30 kassett.
Nakamura Pursuit R80 Ultegra Di2 er en aerosykkel uten de helt store aero-tilpasningene. Den havner dermed i samme kategori som Eddy Merckx-sykkelen i denne testen. Rammerørene har litt forlengede profiler med skarp avslutning. Setepinnen er D-formet og setepinneklemma integrert i rammen.
Bremseslanger og girledninger er lagt inne i rammen, men er ute i vinden mellom styret og hullene på siden av rammen.
Nakamura Pursuit R80 koster bare en tredel av de dyreste syklene her og omtrent halvparten av Merida og Eddy Merckx. Til prisen får du en solid utstyrspakke med komplett Ultegra Di2-gruppe og hydrauliske bremser, samt fint styreoppsett fra 3T. De bakovervendte skruene på stemet er frustrerende å skru på, men det gjør du ikke så ofte.
DT-hjulene har aluminiumsfelger med lav profil. Du kan fint spandere på deg superdyre hjul på Nakamura Pursuit og fortsatt komme vesentlig billigere ut av det enn med de fleste andre landeveissykler i testen. Du får likevel ikke integreringen og aero-egenskapene Cannondale og Specialized kan skryte av.
Kjøreegenskapene til Nakamura Pursuit er forutsigbare og trygge. De store Vittoria-dekkene ruller smidig og sitter godt i svingene. Komforten er god. Setepinnen er pen og enkel i bruk. Fabric-setet er blant våre favoritter. Gummileppa over setepinneklemma i rammen kan du ta av med en gang. Den sitter uansett ikke der den skal og er bare i veien.
På harde drag på flatmark gir Nakamura Pursuit ikke det samme motiverende hjulsuset. Den byr heller ikke på den vindskjærende følelsen vi opplever på Canyon, Specialized, Merida og Cannondale. Likevel er den lett å få opp i fart og den gir god flyt når du mater på i 40 km/t +. Styreresponsen er god og intuitiv. Hjulene plages ikke av sidevind og du finner lett rytmen ved stående klatring. Det er ingen treghet sideveis når sykkelen pendler fra side til side.
Nakamura Pursuit R80 er en super all-rounder mer enn en rendyrket aerosykkel. Den lave prisen gir stort rom for å oppgradere til dyre høyprofilhjul i forhold til prisen på andre landeveissykler.
Hverken rammeprofiler eller slange- og vaierføring er blant de mest moderne og aerodynamiske, men sykkelen er god på alt av terreng og gir god respons i tråkket.
Nakamura Pursuit er et supert utgangspunkt for masse sykkelglede langs veien. Et par høyprofil-hjul ved neste korsvei vil kunne løfte den opp i eliteklassen.
PASSER FOR: For deg som ikke vil betale for den aller nyeste vindtunnelfokuserte teknologien, men vil ha en moderne allround-sykkel med skivebremser og elektroniske gir samt penger til overs til andre sykkelting eller livet forøvrig.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.