GRÅSVART: Det har gått inflasjon i matte, mørke sykler, men Bikeshop.nos rimelige Treviso overlever fint i den kategorien. Foto: Henrik Alpers
GAVIA TREVISO er usannsynlig rimelig priset, men likevel er det en riktig god racer vi har med å gjøre. Gavia er Bikeshops eget merke, oppkalt etter det mektige fjellpasset. Treviso er en liten by ved foten av Dolomittene.
Selve rammen har en geometri som heller mot aktiv rittsykling.
+ Veldig flott ramme, svært god pris, mye utstyr for pengene. – Fint lite, setet er dog en variant svært få trives på.
Tar vi metallet nærmere i øyesyn er dette godt håndverk. På Gavia Treviso finner vi ingen synlige sveiselarver, de er enten polert ned eller godt skjult i eminent sveisearbeid. Ingen av delene er normalt på landeveissykler i denne prisklassen.
Alle komponentene er fra Ritchey. Hjulene er rimelige Shimano RS-10. Dette er ikke veldig spennende, men det er fortsatt bra for prisen. Bikeshop har også helt korrekt satt på 25mm dekk fra Continental, samtidig som det fint er plass til 28mm dekk i rammen.
Utstyrsgruppen er 105 over hele fjøla, med unntak av bakskifteren. Der finner vi en Ultegra-skifter! Nå skal det sies at en sykkel er mye mer enn bakskifteren, og at å sette på en dyr bakskifter trolig er det eldste trikset i boka for å overselge en sykkel. Men når vi likevel får Ultegra på kjøpet, og dette tross alt er en stor pluss, er dette alt annet enn kritikk.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Gavia Treviso har mer aggressiv geometri enn vi er vant til å finne i dette prissegmentet. Sykkelen er laget for deg som liker å kjøre fort, mer enn du liker å se på terrenget rundt deg. Dette fungerer forbausende bra prisen tatt i betraktning. Gavia Treviso er en morsom sykkel. Det er en sykkel vi hele tiden kjenner dirre under oss, en sykkel vi har lyst å reise oss på og støte med.
Bikeshop har laget en veldig god sykkel vi hadde gjettet var minst 4000 kroner høyere. Vi skjønner faktisk ikke helt hvordan de har fått til den prisen.
Vi har lyst å spurte på skiltene, og knuse kompiser. Vekten på 8,7 kg gjør at Gavia Treviso kan føles litt treg.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Her må vi forklare. Høy vekt gjør den litt tregere å dra i gang, og den har litt mindre gratis skyv i bakkene. Men det er et eller annet med hele modellen som gjør at vi alltid føler oss langt fremme i skoa. Vi får en følelse av hva en dyrere sykkel koster, uten av vi føler vi går glipp av for mye.
Gavia Treviso vinner over Fuji i denne testen basert på to ting. Det ene er en helt suveren pris. Det andre er at vi har det simpelthen litt morsommere på denne sykkelen underveis.
Fujis Roubaix-modell er margin- alt bedre, men det er såpass lite at de 5000 kronene ekstra en må ut med er vanskelig å forsvare, det er tross alt en stor prosentandel i de lavere prisklasser. Gavia Treviso koster under 8000 kroner, og er ikke langt unna eksempelvis CAAD 12 fra Cannondale om vi snakker om opplevelse. Dette er en perfekt startsykkel for deg med trangt budsjett, eller en rimelig sykkel for deg som vil ha en egen sykkel til reising.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.