Sykkelmerket som bærer navnet til tidenes mestvinnende syklist har etter mange år med dårlig drift blitt strammet opp, det eies og driftes nå av det belgiske merket Ridley. Eddy Merckx 525 henspiller på antall proffseiere Merckx oppnådde i karrieren. Merckx-sykkelen gir en følelse av å sykle på fløyel.
Hjul/Dekk: Fulcrum Racing Quattro Carbon/Vredestein Fortezza Senzo Superiore
Drivverk/Bremser: Shimano Ultegra Di2, 52/36-krank Og 11-30-kassett
Eddy Merckx-sykkelen er kjennetegnet av en knekk på de tynne setestagene, og den integrerte fronten. Eddy Merckx, altså sykkelmerket, sier at 525 er en landeveissykkel som kombinerer lav vekt med aerodynamikk og komfort. Det har vi definitivt hørt før, men er den kanskje bra også?
Rørprofilene på Eddy Merckx 525 er kantete og tydelig avflatet. Overrøret er høyt og buet svakt oppover. Både styrerør, seterør og setepinne har klar aeroprofil.
Utstyrspakken på Eddy Merckx 525 holder gjennomført høy kvalitet, men prisen er også høy. Ultegra Di2-drivverk og karbonhjul fra Fulcrum med middels profil er høydepunktene – men selv om utstyret er likt mange av de andre i testen er prisen vesentlig høyere. Testsykkelen kom med flotte Vittoria Corsa-dekk. Sykkelen vil bli solgt med Vredestein Fortezza Senzo Superiore. Vi håper at disse dekkene er tilnærmet like gode som komfortvinnerne fra Vittoria.
Eddy Merckx 525 på veien
Eddy Merckx 525 har en spesiell følelse. Mer enn noen av de andre syklene føles den matt svarte sykkelen veldig nedtonet mot asfalten. Selv med like dekk og med likt trykk som på et par av de andre i testen, føles det som om vi sykler på et tynt lag av velour på asfalten. Små vibrasjoner forsvinner mellom oss og veien. Likevel føles sykkelen kvikk og villig når vi akselererer. Når vi minner oss på at «smooth is fast» kjenner vi at Eddy Merckx 525 er en sykkel vi kan sykle skikkelig fort på, lenge.
Det går en stund mellom hver gang vi tester en Eddy Merckx, selv om vi også testet deres aerosykkel SanRemo76 i fjor, men følelsen er lik – her skal vi sitte og lange ut. I front, i sidevind og regn, som en plog av en flatebanker.
Sittestillingsindeks
Forholdet mellom stack og reach:
Ved å regne ut forholdet mellom Stack - rammehøyde og reach - rammelengde får vi et inntrykk av hvor aggressiv sittestillingen på sykkelen kan bli. Du kan alltid øke rammehøyden ved å legge på avstandsringer under stemet, men det er vanskelig å få styret noe lavere enn rammen tillater.
Lav forholdstall mellom stack og reach gir aggressiv sittestilling med lav front. Høyere forholdstall gir mer oppreist sittestilling.
I lange klatringer sitter vi godt. Vi finner en god stilling både til jaging i bukken og stående klatring. Vi liker formen på det integrerte styret. I vekslende, småkupert terreng er det inspirerende å jage over bakketoppene og lene seg godt inn i svingene på Eddy Merckx 525. Den litt stumme følelsen er for det meste positiv.
Det som hindrer Eddy Merckx 525 fra å dominere denne testen slik han dominerte som syklist, er den stive prisen. Testens nest dyreste sykkel kommer verken med wattmåler eller brede høyprofilhjul. Både Canyon, Scott og de to norske merkene mer enn matcher utstyrsnivået til Merckx, til en langt lavere pris. Hakket dyrere Cannondale kommer med integrert watt-måler og mer moderne hjulsett.
Eddy Merckx 525 er en skikkelig god sykkel som føles som et supert kompromiss mellom lett klatresykkel og komfortabel langtursykkel. Det sagt, du vil sannsynligvis kunne vinne spurter også. Et justerbart styre og noe lavere pris hadde løftet den helt opp i toppen. Dessverre holder prisen den et stykke unna toppen av testen, selv om funksjonen er suveren.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.