Dette er Aurum Magma, den nye sykkelen til Alberto Contador og Ivan Basso
Alberto Contador og Ivan Basso herjet i fjellene tidlig på 2000-tallet, og etter et halvt år med teasing på sosiale medier lanserer de nå sin første sykkel. Dette er nye Aurum Magma.
LANSERT! Slik ser den ene av to nye Aurum Magma ut. Alberto Contador og Ivan Basso har gått for et klassisk design.
Lesetid: 5 minutter
Alberto Contador og Ivan Basso er kjent for det meste av sykkelsportens dramatikk. Alberto Contador har vunnet både Tour de France, Vuelta a Espana og Giro d'Italia, mens Ivan Basso måtte nøye seg med den hjemlige seieren i Giro d'Italia.
Begge har også sonet dommer for doping, og begge var de kjent som svært gode klatrere.
Nå har de funnet sammen på tvers av landegrenser, og lansert sykkelmerket Aurum, der deres første sykkel skal hete Magma. Sykkelen skal være intet mindre enn «The Ultimate Racing Road Bike».
Det betyr at sykkelen er lett, for å tekkes klatrerne. Den er også veldig kvikk og responsiv i styringen, for å være god i tekniske utforkjøringer. Sykkelen har et klassisk utseende, og skal også ha klassiske tynne setestag, for å gjøre den så komfortabel som mulig.
Alt dette kan selvsagt være floskler av en annen verden, men det er helt klart at de to har klare preferanser fra proffkarrieren for hvordan en sykkel skal oppleves. Ivan Basso hadde eksempelvis mange år på den forrige utgaven av Cannondale SuperSix, en sykkel som ble definert som det fineste av klassiske rittracere.
Alberto Contador kjørte i mange år på Specialized Tarmac 3 og 4, begge to produsert i custom varianter til ham selv. Også han foretrakk sykler med et klassisk kjøremønster, altså lette sykler med kvikk styring.
Det Aurum Magma ser ut til å ha gitt fullstendig beng i, er alle føringene som blir lagt på konkurranseracere annon 2020: Lave kjedestag, integrert styre-og stem samt en aerodynamisk ramme.
Contador og Basso tviholder med det på et konsept bransjen har gått litt bort i fra, men som vi i Landevei flere ganger har påpekt at er det viktigste: Sykkelen skal oppleves god på veien, ikke i en vindtunnel.
Ikke bare har de lagt mer vekt på kjørefølelse enn målbare parametre, de har også valgt å holde rammeformen så tradisjonell som mulig. Trenden med lave kjedestag er noe bransjen har begynt med for å gjøre syklene mer komfortable, men de to herrene mener at det var mer enn godt nok før aerosyklene gjorde sitt inntog.
Detaljene
Det mest spesielle med detaljene på den nye sykkelen, er måten de har integrert strømper og vaiere på. Bransjen løser dette på ulike måter, men strømper og vaiere i vinden er ikke bare mindre pent, det er også ugunstig rent aerodynamisk, selv om det bare er snakk om en watt eller to du taper.
Aurum Magma leder strømper og vaiere ned i en liten sluse foran på styrerøret, et konsept de kaller «Head Tunnel». Fordelen med denne løsningen er at det skal være mye lettere å bytte strømper, ledninger eller vaiere om det måtte trengs, uten at det går utover aerodynamikken. Sykkelen er angivelig testet i vindtunnel, uten at det fortelles noe om disse dataene fra Aurums side.
Selve Junction Boxen til Di2-løsningen er plassert høyt oppe på underrøret, rett foran styrerøret. Det betyr at du slipper en grell box under stemet, ei heller i den ene styrepluggen.
Bare en liten notis før vi glemmer det, på ett punkt har de to syd-europeerne lagt igjen konservatismen hjemme. Deres første modell selges utelukkende med skivebremser.
Selv om vi har sett bilder på Instagram av sykkelen Contador brukte da han satte ny verdensrekord i everesting, der sykkelen veide 6,4 kg, blir vi ikke brutalt imponert når de presenterer rammevekten. En ramme i størrelse 54 vil veie 805 gram, noe som er over 100 gram mer enn den nyeste utgaven av Trek Emonda.
Sykkelen vil komme med 27,2 mm setepinne, den vil bruke gjennomgående 12 mm akslinger foran og bak, den vil bruke flat mount skivebremser som standard, og kan settes opp med både mekanisk og elektronisk giring.
Dyrt, lekkert, dyrt og lekkert
Per i dag er det ingen norske importører som har meldt at de kommer til å selge sykler fra Aurum, men selskapet sender over hele Europa.
Du kan enten kjøpe rammesettet løst, eller du kan velge mellom tre ulike bygg. Velger du Shimano Dura-Ace Di2 som girgruppe, kan du enten velge mellom to bygg: Enve eller Lightweight. Velger du Enve er det allroundhjulsettet Enve SES 3.4 Disc som benyttes, med styre og stem i karbon. Denne sykkelen koster 9799 euro.
Lighweight-modellen, der det er Meilenstein-hjulene som er hovedingrediens er naturlig nok en hel del dyrere, og ender på intet mindre enn 11999 euro.
Ønsker du å bygge sykkelen med Zipp 303 NSW-hjul og SRAM Red AXS må du også ut med en pen slump penger. Ønsker du det trådløse oppsettet vil prisen være 9999 euro.
Om du er tilnærmet lik blakk men har deler hjemme, er det altså ingen grunn til å fortvile. Du kan kjøpe som nevnt kjøpe rammen løst, og således slippe unna med 4099 euro.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.