PROFFSYKKEL: Demi Vollering har allerede vunnet Tour de France Femmes på Specialized Tarmac SL8.
Lesetid: 4 minutter
I følge med herrenes VM-fellesstart i Glasgow benyttet Specialized anledningen til å offisielt lansere sin nye Tarmac SL8, en lansering som har vært ventet i noen måneder.
PR-folka til Specialized har vært dypt inne i J.R.R. Tolkiens univers og hentet inspirasjon i Ringenes herre, og gitt sykkelen det storslåtte sloganet «One Bike to Rule Them All».
Som vanlig ropes det høyt også fra Specialized med superlativer og vilt forbedrede tall om den nye sykkelen, slik som med Factors nye O2 VAM, som ifølge dem selv er «verdens raskeste klatresykkel».
Specialized på sin side sier at Tarmac SL8 er «den letteste WorldTour-sykkelen» og i tillegg «verdens raskeste rittsykkel».
Og for å ta tallene og forbedringen fra SL7 først som sist, her er hva Specialized sier:
S-Works-utgaven har en oppgitt rammevekt på 685 gram (størrelse 56 cm), 115 gram lettere enn SL7.
16,6 sekunder raskere enn SL7 på en 40 kilometer lang tempo.
«Den overgår 2020-utgaven av Venge, som var den mest aerodynamiske sykkelen vi noen gang har laget, og [ramme, gaffel, setepinne og styre] er 200 gram lettere».
Økt komfort:Seks prosent mer føyelighet gjennom seterøret/setepinnen/setet.
Nytt størerør: «Speed sniffer»
Den nye Tarmac SL8 er selvsagt utviklet i tett samarbeid med flere av de sponsede profflagene til Specialized, og deriblant ryttere som Remco Evenepoel (Soudal - Quick-Step) og Demi Vollering (SD Worx).
Der har den klare beskjeden vært at de vil beholde geometrien og sykkelfølelsen som på SL7.
Dermed er geometrien på nye SL8 så godt som helt uforandret fra SL7.
Det eneste er at stack (rammehøyde) på sykkelen er økt med 10mm, som følge av nytt aerostyre.
Endringene i sykkelen ligger altså hovedsakelig i aerodynamikken.
Og her er det «Speed sniffer» kommer inn i bildet, noe som har fått flere Specialized-elskere til å reagere i avsky på sosiale medier.
LAAANG: Fronten på Tarmac SL8 er bra blåst opp. Her er Peter Sagans sykkel fra VM i Glasgow. Foto: Twitter
NY FRONT: Nesa på sykkelen stikker seg ut.
For på litt avstand og fra siden eller forfra, ser kanskje ikke sykkelen sååå annerledes ut, men etter nærmere øyesyn er det en ganske stor forskjell.
Ser en på spacerne under stemmet, ser en at de starter et stykke lenger bak en ytterpunktet og toppen på styrerøret.
Og etter enda nærmere ettersyn, så ser en at Specialized har blåst opp volumet på styrerøret noe voldsomt, spesielt synlig er det når en vrir styret til en side, og ser hvor lang fronten på sykkelen er.
Den volumniøse fronten skal ifølge dem gi en skarpere, mer effektiv profil med tanke på vinden. Altså har antagelig Specializeds testing vist at det det gir en mindre turbulent luftstrøm.
Litt data fra Specialized selv i bildene under:
Flere rør-endringer
En ny cockpit (integrert stem/styre), Roval Rapide, sparer 4 watt i forhold til den tradisjonelle styre/stem-kombinasjonen på SL7.
Roval Rapide-aerostyret kommer i 15 forskjellige kombinasjoner, med alt fra 38-44 cm bredde og 75 til 135 mm stemlengde.
Seterøret har også fått litt annerledes form. Det er blitt like smalt som setepinnen var på SL7, mens følgelig er den nye setepinnen på SL8 enda smalere, for å få plass i det nye seterøret.
Igjen: For å skape en mer effektiv luftstrøm (mindre turbulens) bakover langs sykkelen.
AEROTESTING: Den grønne malingen legges på sykkelen i vindtunnelen, for å kunne se hvordan lufta beveger seg langs sykkelen.
Trenden blant sykkelprodusentene er flere og flere D-formede rør på syklene, for å skape så aerodynamiske sykler som mulig.
Specialized går pittelitt motsatt vei her – dog ikke noe drastisk eller oppsiktsvekkende – men rørene er noe rundere enn de var på SL7.
Det skal visstnok gjøre dem lettere og stivere, slik at sykkelens fart i «the real world» er raskere, sier Specialized produktssjef, Miles Hubbard.
De oppgir sykkelens dekklaring (maks størrelse på dekk) til å være 32 mm.
Hoppla, Trek er i ferd med å fase ut Bontrager-merkevaren og har i samme slengen oppgradert Velocis-hjelmen. Med stor suksess – med unntak av én ting.
Priser
Det billigste SL8-rammesettet fra Specialized er priset til 51 000 kroner, mens S-Works-utgaven koster 70 000 kroner.
For en komplett sykkel er det 82 000 kroner for Tarmac SL8 Expert, som kommer med SRAM Rival eTap AXS.
Tarmac SL8 Pro, med enten Shimano Ultegra Di2 eller Sram Force eTap AXS, er priset til 113 000 kroner.
Toppmodellen, S-Works Tarmac SL8, med enten Shimano Dura-Ace Di2 eller Sram Red eTap AXS, ligger på 176 000 kroner.
Aerostyret kommer kun på den dyreste modellen, men kjøper du en billigere utgave får du sendt med nødvendige deler til å kunne oppgradere til Rapide-styret.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.