Norges første profflag, Uno-X blir brukt til å lansere sykkelmerket Dare for hele Europa. Syklene lages på egen fabrikk i Asia, og MR1 DB er allroundsykkelen til Uno-X.
Dare MR1 DB vi har inne til test er så godt som identisk med sykkelen Uno-X-laget bruker, og spørsmålet er: Kan Uno-X-sykkelen være like gode som andre toppsykler i verden?
Vår testsykkel kommer levert med 130 mm stem plassert helt på styrerøret, et omtrent like hissig oppsett som laget selv kjører på. I bestillingsløsningen til Dare kan du velge en del slike ting selv, noe som vil justere prisen.
Hva slags hjul og dekk du vil ha, hvilken utveksling du foretetrekker eller om du skal ha integrert styre eller ei er andre valg du har muligheten til å gjøre.
Nettløsningen lar deg også velge farge, mellom åtte størrelser og hvor på styret du vil ha hendlene - forbilledlig. Om du ikke har peiling på geometri: Dare-syklene er noe mindre i størrelsen enn de fleste andre merker i dette segmentet. I praksis betyr det at sykkelen er cirka en centimeter kortere.
Utstyr
Ramme: Dare Mr1s Db Lightweight
Styre/Stem: Dare Ergo/Dare Pro Al 7 Stem
Sete/Setepinne: Selle Italia Flite Flow Ti/Dare Ergo Karbon
Hjul/Dekk: DT Swiss Prc 1400 Spline/Vittoria Corsa 700X25 mm
Drivverk/Bremser: Shimano Ultegra Di2
Vis mer
I tillegg til Di2-drivverk med mekanikervennlig koblingsboks under stemet, har sykkelen supre karbonhjul fra DT og Dare-komponenter på kontaktpunktene. Vekten er testens nest laveste prisen er desidert lavest.
Vi kan si det først som sist, her får du mye sykkel for pengene. Dette skyldes for ordens skyld ikke at det brukes billige deler, heller at Dare har en direktekjøpsmodell omtrent som Canyon og Fara.
Dare er også en egen fabrikk i østen som også lager sykler for andre merker, men nå også har lansert sin egen merkevare.
Det skal ikke mange tråkk til før vi kjenner at Dare ikke bare leverer dyre deler til lav pris. Her får vi også sykkelegenskaper og -følelse i toppklasse. Rammen, med det særegne hullet i overrøret ved setepinnen, er i den skarpe enden av skalaen. Presterer ikke Uno-X er det hvert fall ikke sykkelen det er noe galt med.
Uno-X-sykkelen byr på nok komfort til at vi komfortabelt smeller over brosteinspartier og grovere asfaltpartier uten at jekslene rister. De supre Schwalbe-dekkene på testsykkelen må dele på æren for dette med hjulene og det som føles som velkonstruert ramme.
Om geometrien
Stack/Reach-forhold: 564/386=1,46
Forholdet mellom stack og reach forklart:
Ved å regne ut forholdet mellom Stack - rammehøyde og reach - rammelengde får vi et inntrykk av hvor aggressiv sittestillingen på sykkelen kan bli. Du kan alltid øke rammehøyden ved å legge på avstandsringer under stemet, men det er vanskelig å få styret noe lavere enn rammen tillater.
Lav forholdstall mellom stack og reach gir aggressiv sittestilling med lav front. Høyere forholdstall gir mer oppreist sittestilling.
Vis mer
I akselerasjoner gir rammen godt fraspark uten at det subber verken i frontgir eller bremseskiver, noe som begge deler kan være tegn på manglende stivhet. Front og hekk føles godt avstemt.
Gaffelen fremstår som stiv og retningsstabil, samtidig som den gir noe vibrasjonsdemping. I klatringer setter vi pris på Dare-sykkelens lave vekt. Den lave fronten bidrar til god klatrestilling og en rask og god pendel under stående klatring. I utforkjøringer føles sykkelen stabil og forutsigbar.
Dare Mr1 Db er en super rittracer med lav vekt, som utmerker seg aller best i kupert terreng. Dette er intet annet enn en seiersklar landeveissykkel til en super pris.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.