Cannondale var i mange år et av ytterst få merker uten noen egen aerosykkel i katalogen. Mot slutten av fjorårssesongen lanserte de den helt nye SystemSix-modellen: Cannondale SystemSix Hi Mod Ultegra Di2
SYSTEM-INTEGRERING: Cannondales første aerosykkel ser ut som et jetfly. Flate rammeprofiler, høye hjulprofiler og helintegrert styreoppsett er på plass for å skjære best mulig gjennom vinden.
En aerosykkel med skivebremser og høy grad av integrering. SystemSix er ikke et nytt navn i Cannondale-universet, men forrige gang navnet ble brukt var det på en landeveissykkel med frontramme i karbon og bakramme i aluminium. Forrige generasjon SystemSix var kjent for sin ekstreme stivhet.
Cannondale SystemSix Hi Mod Ultegra Di2 er en av få aerosykler som er konstruert der skivebremser er med i regnestykket fra start. Hele sykkelen er laget som en enhet der både bremser, girsystem samt sete- og styreoppsett er satt sammen med lav luftmotstand som mål.
Styre og stem er integrert, men du kan justere vinkelen på styret noe. Høyden på styret justerer du som tidligere ved å fjerne eller legge til avstandsringer under stemet. Ringene er splittet for at du skal få tredd bremseslanger gjennom dem. Setepinnen har en lang og flat aeroprofil som matcher rammen.
Sittestillingen og geometrien på Cannondale SystemSix Hi Mod Ultegra Di2 er til forveksling lik SuperSix-modellene, som vi har likt i mange år. Kranken er levert med watt-måler, men du må betale ekstra for å ta den i bruk.
På veien gir Cannondale SystemSix den klassiske aerosykkel-følelsen. De høye karbonhjulene gir motiverende vindsus, men også støy på ujevn asfalt. Vind tar tydelig tak i forhjulet og retningsskifter krever noe mer krefter enn med hjul med lavere profil.
Felgene er brede, noe som gjør dekkene lavere. Dette krever at du er nøye med dekktrykket for å unngå å slå gjennom hvis du treffer hull i veien.
Styret har god fasong. De få gradene med vinkeljustering er kjærkomne. Det korte Pro-setet er lett å like, og gjør det behagelig å tilbringe lang tid i bukken.
Integrering av Di2-batteri i setepinnen er vanlig nå, men ladekontakten på underrøret er lett tilgjengelig. Smart.
Integreringen av bremseslangen til forbremsen gjennom en kanal i styrerøret er ryddig, men den er også med på å begrense svingradiusen. Klønete hvis du må vende helt om på veien, eller brått hente noe før rittstart, men ikke noe vi merker ved normal sykling.
Cannondale SystemSix Hi Mod Ultegra Di2 kombinerer den velkjente og velfungerende geometrien fra SuperSix med aerodynamisk helintegrering og flate rammeprofiler. Vi sitter veldig godt på landeveissykkelen, men savner litt komfort.
Cannondales nye SystemSix bruker skivebremsene til sin fordel. Den er en helhetlig sykkel med gode kjøre-egenskaper og det siste innen aerodynamikk.
PASSER FOR: For deg som måler watt med desimaler og konkurrerer med både tempodrakt, aerohjelm og skotrekk. Du ønsker å avgjøre ritt med høy fart på flatene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.