Sykkelmodellen som tidligere var kjent for sitt klassiske utseende med runde rør, vannrett overrør og få tillempinger for å begrense luftmotstanden, kom i fjor i ny versjon.
KLASSIKER I NY FORM: Cannondale Supersix EVO HM er modernisert med skivebremser, aeroprofiler, senkede setestag og integrert vaierføring. Kjøreegenskapene er de samme gode.
Hjul/Dekk: Hollowgram Knøt Sl 45/Vittoria Corsa, 700 X 25c
Drivverk/Bremser: Shimano Ultegra Di2, 52/36 Hollowgram M/Power2max Ng Eco Watt-måler Og Bb30a Kranklager
Det klassiske utseendet på Cannondale Supersix EVO har blitt byttet ut med lave setestag, aero-profiler og integrerte vaiere i styre og stem. Og hva nå? Er en av historiens beste allroundsykler like bra, eller har det radikalt endrete utseende trumfet funksjon? Vi er både sikre og usikre.
La oss begynne med det positive: Modellen i testen leveres med den dyreste karbontypen «High Modulus». Karbonhjulene med 45 mm høy profil er fra Cannondales eget merke kalt «Knøt». Styret er semi-integrert, og gir deg mulighet til å justere styrevinkelen noe.
Setestagene er, som på mange nye racere festet et stykke ned på seterøret. Dette skal gi mer komfort, og være mer aerodynamisk. Skivebremsmodellene har plass til hele 32 mm brede dekk.
Og ute på veien er det som å møte en gammel bekjent når vi setter fart på SuperSix EVO. Cannondale-sykkelen er kvikk uten å være nervøs og stabil uten å understyre. Rammelengden er ørlite grann redusert sammenlignet med forgjengeren, men dette merkes ikke. Komforten føles minst like bra som på forgjengeren, som allerede var blant de mest komfortable i markedet. Og med mulighet for 32 mm brede dekk blir det enda bedre. Du kan snike deg rett ut på alle tenkelige grusveier.
Sittestillingsindeks
Forholdet mellom stack og reach
Ved å regne ut forholdet mellom Stack - rammehøyde og reach - rammelengde får vi et inntrykk av hvor aggressiv sittestillingen på sykkelen kan bli. Du kan alltid øke rammehøyden ved å legge på avstandsringer under stemet, men det er vanskelig å få styret noe lavere enn rammen tillater.
Lav forholdstall mellom stack og reach gir aggressiv sittestilling med lav front. Høyere forholdstall gir mer oppreist sittestilling.
Rammestivheten sideveis gir fortsatt følelsen av ekstra snert i frasparket og inspirerer oss til å spurte over bakketoppene og gjennom svinger. At Cannondale inkluderer wattmåler er et pluss.
Sykkelprisen er likevel 6 000 kroner mer enn nest dyreste landeveissykkel i testen. Nye Supersix EVO beholder de allsidige og joviale egenskapen fra forgjengeren i en skikkelig modernisert og skjerpet versjon. En super alt-mulig-racer, til en i overkant høy pris. Kanskje enda et par hakk bedre enn forgjengeren på veien.
Men: Det moderne styret med integrerte vaiere skaper problemer. Strømper og ledninger er ledet gjennom styrerøret, der vi finner et stort hull. Her samler det seg grus og skitt, som umulig kan være bra i lengden. I tillegg smeller og klaprer det i bremseslangen til bremsene nedi hullet foran gaffelen. Det kan kanskje fikses, men det skal ikke rakle i en sykkel til 85 000 kroner. Men det største problemet er svingutslaget. Det gjør at det blir krevende å snu 180 grader, noe en typisk gjør før start om en har glemt noe.
Dette kan gjøre at du må av med hjul når sykkelen skal inn i en bil, og det kan bli vanskelig å styre unna en velt i et felt. Når de skjulte bremseslangene ikke tilfører en praktisk, følbar bruksverdi, er det da verdt disse minusene?
Akkurat det er vanskelig å svare på. For når vi sykler er sykkelen like suveren som forgjengeren. Det sier ikke lite.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.