NY CHECKPOINT: Treks nye grussykkel har plass til større dekk og en mengde bagasje.
Lesetid: 5 minutter
Trek Checkpoint var en av de tidligere grussyklene på markedet fra et av store merkene. Nå kommer etterkommeren med helt ny geometri, videreutviklet demping i rammen og med dekklaringen vi savnet på originalen.
Trek Checkpoint deler mye med Treks andre bukkestyresykler. Brosteinsraceren Domane er inspirert av forrige genersjon Checkpoint. Nyeste Checkpoint tar igjen mye inspirasjon tilbake fra Domane-modellen som kom i 2019.
Nye Checkpoint er ikke bare én modell. Trek har laget tre forskjellige varianter av Checkpoint. Hvilken som er best for deg er avhengig av lommeboken, ønsket spisskompetanse og hvordan du ønsker å bruke sykkelen.
Nye Checkpoint i SLR-versjon er tydelig spisset mot den nye oppblomstringen av gravel-racing, altså lange, krevende grusritt som Unbound Gravel i Kansas i USA.
Unbound Gravel, tidligere kjent som Dirty Kanza, er et ritt som går over 200 miles, altså hele 320 km på grove grusveier rundt Emporia i Kansas.
I årets ritt deltok Trek-Segafredo-proffene Quinn Simmons og Kiel Reijnen. Også terrengmaraton-eksperten Payson McElveen deltok på rittet i sommer for Trek. Alle syklet da på det som nå blir lansert som Treks nye Checkpoint SLR.
Modellen Checkpoint SL er tiltenkt mer eventyrlysten sykling, gjerne med oppakning og gjerne i rolig tempo. Denne har samme geometri som SLR-modellen, men rimeligere karbon.
SL-modellen bruker Treks OCLV 500-karbon i rammen, mot OCLV 700 i SLR-modellen, samt en enklere variant av Treks demperløsning ISOSpeed.
Til slutt kommer Trek med en rimeligere ALR-modell i aluminium. Vi antar at denne også vil ha samme geometri som de andre modellene, men Trek har inntil videre ikke bekreftet dette.
Rammene på Checkpoint SL og SLR
De to karbonrammene er begge nyutviklet med inspirasjon fra den Paris-Roubaix-vinnende Domane. Rammefasongen er blitt mer aerodynamisk med rørprofiler hentet fra Domane. I tillegg er geometrien endret slik at den nå er mer tilpasset grovere grussykling og bruk av større dekk.
Checkpoint er gjort lengre i frontrammen, for å motvirke tåoverlapp og øke stabiliteten. Dette kombineres med kortere stem og grunnere styre slik at styre-sete-forholdet forblir som på forrige generasjon Checkpoint og tilsvarende andre Trek-sykler.
Rammelengden/reachmålet sammenlignet med forrige generasjon Checkpoint er økt med to centimeter, samtidig er rammehøyden/stack-målet kun økt med 4 mm på størrelse 54 og 6 mm på størrelse 56. På størrelse 58 forblir rammehøyden den samme som på forgjengeren.
Setevinkelen er blitt et par promille slakere. Krankhøyden er lik som på forgjengeren, mens kjedestagslengden er økt med 10 mm. Totalt er akselavstanden økt med 2,5-2,8 centimeter avhengig av størrelse.
I motsetning til forrige generasjon Checkpoint har ikke de nye modellene Treks såkalte Strangle hold-dropouts i bakrammen. Disse lot deg justere kjedestagslengden noe. Trek har i stedet valgt å gå for en fast lengde på 10 mm lengre enn standardoppsett på forgjengeren. Dette frigjør plass til større dekk og skal gjøre det lettere å finne grep i bratte motbakker på løs grus.
IsoSpeed-løsningen på SL og SLR er litt forskjellige. På den dyrere SLR-modellen er IsoSpeed-løsningen, som lar seterøret fjære bakover over slag, montert inne i overrøret. På SL-rammen er mekanismen montert i seterøret. Funksjonen er ganske lik, seterøret og setet kan fjære bakover og nedover da seterøret er delvis frikoblet rammens overrør.
Både SL og SLR kommer med oppbevaringsrom under flaskeholderfestet på underrøret. Dette er likt det vi allerede har omtalt på Domane, og også lignende SWAT-kammeret som vi finner på utvalgte Specialized-sykler.
Rommet har plass til miniverktøy i lokket, samt egne neopren-slirer for lydløs lagring av reserveslange og C02-patron eller en minipumpe.
Som alle nye grussykler har også Treks nye Checkpoint flere monteringspunkter for flaskeholdere og bikepacking-vesker.
SL-modellen har noe flere fester enn SLR-modellen, og er også klargjort for bruk med senkepinne, hvis noen skulle ønske seg et.
Ingen av Checkpoint-syklene er satt opp med Treks IsoSpeed-løsning i gaffelen, slik vi tidligere har sett på Domane-modellene.
I tillegg til at syklene skal ha plass til 45 mm dekk på 700c-hjul, opplyser Trek at nye Checkpoint også vil takle 2,1-tommers dekk på 650b-hjul.
Syklene kommer levert med 40 mm brede dekk som standard.
Forrige generasjon Checkpoint kom kun på SL-nivå i Treks linje. Nye Checkpoint SLR er altså et steg opp, og et bevis på grus-racing er viktig satsingsområde for Trek fremover.
Nye bager og styrer
Parallelt med at Trek lanserer nye Checkpoint, lanserer de også en helt ny serie med bikepacking-vesker - en Adventure Frame bag, Adventure Saddle bag og Adventure bar bag.
De nye Checkpoint-syklene kommer også satt opp med nye grusstyrer. Disse er korte og grunne i bukken og byr på mer utsving nederst enn tidligere styrer.
Dypden på selve bukken er på 75 mm, mens avstanden fra styretoppen til flatene nederst er på 128 mm. Trek oppgir at utsvinget, såkalt flare, er på 13 grader, noe som fører til at styrene er 8,6 cm bredere nederst enn ved hendelfestesonen.
Oppsummert om nye Trek Checkpoint
IsoSpeed demping av seterøret
Aerodynamisk karbonramme på SLR og SL
Oppbevaringsrom i underrøret på SLR og SL
Mulighet for frontgir både på SLR, SL og ALR
Ny geometri med 20 mm lenger frontramme og 10 mm lengre kjedestag
SLR toppmodeller med OCLV-700 karbon
SL-modellene har OCLV 500 karbon
4 SLR-modeller
3 SL-modeller
1 ALR-modell
Løse SL-rammer og ALR-rammer tilgjengelig
Norske priser:
Checkpoint SLR 9 eTap P1 129 999 kroner
Checkpoint SLR 7 eTap P1 92 999 kroner
Checkpoint SLR 7 P1 90 999 kroner
Checkpoint SLR 6 eTap P1 76 999 kroner
Checkpoint SL 7 eTap 67 999 kroner
Checkpoint SL 6 eTap 44 999 kroner
Checkpoint SL 5 38 999 kroner
Checkpoint SL rammesett 26 499 kroner
Checkpoint ALR 5 25 999 kroner
Checkpoint ALR rammesett 11 999 kroner
Trek og Bontragers nye Adventure-bager er laget i vanntett materiale og med vanntette glidelåser.
Rammebagen kommer i seks forskjellige størrelser, slik at du kan finne en som passer i rammen din. Rammen kommer både med tradisjonelt stroppefeste og i en dyrere og mer eksklusiv variant som er beregnet på og festes i gjengehull under overrøret, Boss Frame bag.
Seteraketten er oppgitt å romme 9 liter og festes i seteskinnene med klipsstropper og rundt setepinnen med en tjukk borrelåsstropp. Strikk på oversiden av bagen kan bruke til å feste utstyr du ønsker å ha lett tilgjengelig.
Styrebagen er også den på 9 liter. Den er konstruert som en typisk vanntett bag med rullelukking, men er ikke oppgitt å være helt vanntett, selv om den er laget i vanntette materialer. Bagen har eget rom for oppbevaring av medfølgende drikkeblære. Drikkeblæren fra Hydrapack er utstyrt med en slange på 92 centimeter som kan kappes etter ønske.
Norske priser:
Bontrager Adventure Top Tube Bag - 499 kroner
Bontrager Adventure Boss Frame Bag - 1099 kroner
Bontrager Adventure Handlebar Bag - 1299 kroner
Bontrager Adventure Saddle Bag - 1299 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.