Hjul og dekk: Rondo aluminium hjul, Panaracer Gravel King SK 35mm dekk
Drivverk: SRAM Rival 1x11, SRAM Rival 1 40t krank
Bremser: SRAM Rival
«Framtiden ligger forbi asfalten» er slagordet til det polske merket Rondo som har spesialisert seg på blandeveiskategorien. Rondos eneste modell, Ruut, fås i tre forskjellige rammematerialer; aluminium, stål og karbon. Geometrien og gaffelen er lik på alle.
Vi fikk den nest dyreste, og billigste karbonmodellen, Rondo Ruut CF2 2019 på test. Rammen skal ha klaring for opp til 40 mm dekk med 700c hjul, eller 2,1-tommer med 27,5-hjul. Sykkelen kommer med et 1x11-drivverk fra SRAM, men også med avtagbart feste for framgir.
Der Rondo Ruut CF2 skiller seg fra andre i testen, er på gaffelen. Her er det innsatser rundt akslingen som kan snus. Bytter du fra høy til lav modus vil du få 0,5 grader brattere sete- og styrevinkel, styrehøyden reduseres med en centimeter, mens gaffelens fremløp/rake økes noe.
Dette gir lavere front og kvikkere styring. Dessverre er finish på forhjul og akslingsfester litt dårlig, så forhjulet skrangler og er krevende å få på plass. Nye navkopper bør skaffes fra forhandler for å stoppe skranglingen.
Rondo Ruut CF2 ga oss umiddelbart en følelse av rå effektivitet. Der andre sykler i testen føles litt mer bedagelig og komfortable, vil Rondo Ruut CF2 mest sykles fort. Vi sitter fremoverlent og offensivt. Geometrien skiller seg lite fra skarpskodde landeveissykler og med rette dekk kan du fint delta på landeveisritt og klubbtreninger med denne. Styret har fin fasong, med akkurat nok utsving nederst til at det er behagelig.
På lange slake strekker jager vi over små høydedrag. Rondo Ruut CF2 responderer kontant. De bratteste klatringene er tunge. Vi savner lettere gir for å kunne holde pulsen nede. Et 38-tenners krankdrev bør vurderes til ren grusing.
I utforkjøringene er Rondo Ruut CF2 presis, solid og noe nervøs. Bremsene er gode og kraftige. I lav stilling går det hardt for seg i de bratteste grusutforkjøringene og en viss forsiktighet må utvises rundt løse svinger.
Vektbalansen over forhjulet er en viktig forskjell mellom en grussykkel og en terrengsykkel. Mye vekt frempå fordrer fintfølende bruk av forbrems for å unngå tverring.
I lav stilling havner du godt over fronten på Rondo- sykkelen. Rondo Ruut CF2 kom levert i den slakeste geometri- innstillingen. Vi opplever den som den raskeste og mest effektive sykkelen i testen i denne innstillingen. Når vi endret geometrien til bratteste innstilling er det et enda villere dyr som våkner til live.
Liker du å sykle fort både på grus og vei vil du unne deg til rette her. Rondo Ruut CF2 er en ambisiøs blandeveis-racer. Både justerbar geometri og stor dekklaring gjør at denne sykkelen kan tjene som en nær rendyrket landeveissykkel, eller en gravelsykkel for de lange utfuktene med feite dekk og tung oppakning.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.