GROVIS: Ridley har et litt røffere preg enn mange av de andre syklene, her er mye inspirasjon hentet fra selskapets krosslinje.
Ridley X-Trail
Pris: 37 990 kroner
Vekt: 8,88 kilo
Størrelse testet: 58 cm
Importør: Racingdepot
Passer for: De som vil ha en rask og morsom sykkel til grusturer i skogen og på fjellet.
X–Trail er Ridleys nyeste satsing, en sykkel de selv sier skal være en blanding av tre sykler, uten å spesifisere nærmere. Denne modellen er satt opp med full ultegragruppe, felger fra Fulcrum og brede grussdekk fra Challenge.
Ridley har også satt på et flott 4ZA-styre med bakoverbøy for avslappet sittestilling i klatringene, og en bukk som er grunn og med god geometri. Endelig følger husmerket til Ridley med i timene. Rammen er selvsagt i karbon, og hjulene er festet med gjennomgående akslinger.
Utseendemessig ser sykkelen stor og treg ut, og det er også den sykkelen i testen som er grovest skodd, dekkene har hele 38 mm bredde. Derfor er det en sann glede å sette seg på denne sykkelen og bli overrumplet av hvor rask og morsom den er.
Der Canyon er testvinneren på asfalt og hard grus, er dette testvinneren på grus og grov grus. De to syklene er nesten identiske i kjøreoppleveser, Ridley X–Trail er bare skodd for grovere turer og har muligheter for bredere dekk. Vi føler vi sitter inne i sykkelen snarere enn oppå, og vi sitter fremme på sykkelen, invitert til høy fart. Den akselererer raskt og den er presis i styringen. Særlig nedover er dette sykkelen vi liker aller best, det var på nettopp denne vi satte oss for å sette rekorder i utforkjøringene.
Den er så stabil og trygg nedover at vi slapper mer av og ser lenger fremover. Vi sitter komfortabelt både på hendlene og i bukken. Ridley har balansert rammens egenskaper, dekkbredde, styreform og utveksling nærmest perfekt. Den er ikke testens al- ler beste klatrer, men den er en av få som har bred girutveksling med lette klatregir.
Utstyr
Ramme: X-Trail disc
Styre: 4ZA Cirrus E.2 44
Stem: 4ZA Cirrus
Sete: 4ZA Cirrus Dynamic Comfort
Gir: Shimano Ultegra
Krank: Shimano Ultegra 50/34
Kassett: Shimano Ultegra 11/32
Bremser: Shimano BR-805
Hjul: Fulcrum Racing Disc 5
Dekk: Challenge Gravel Grinder 38mm
Maks dekkbredde foran/bak: 42mm grusdekk
Skjermen foran/bak: ja/ ja
Vis mer
Det er ingen kjøreegenskaper vi savner hos Ridley X- Trail, men noen mangler har den. Ikke alle er fan av slangeløst oppsett, men å ta fra forbrukeren muligheten på en gravelsykkel i denne prisklassen er en kardinalfeil. Ridley glimter sjelden til med flott design, også her er det lite som fanger oppmerksomheten vår.
Men så er det nå en gang sånn at sykler skal brukes knallhardt, ikke stirres på. Vi får ikke nok av råskapen til Ridley X-Trail, vi har lyst å kjøre mer, lenger, fortere og prøve nye ting. Sykkelen deler førsteplassen med Canyon Endurace, men X-Trail er bedre på grus og kjerreveier, altså litt lenger til høyre på eventyrskalaen. Skal du vinne et grusritt, eller liker du som oss bare å gjøre det samme på langturene i skogen som på asfalten, altså spurte på skilt og kjøre fra kompisene i bakkene, er X-Trail testens beste verktøy til det.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.