Ridley kaster seg på den voksende bølgen av aerodynamiske gravelsykler. Nye Kanzo fast byr på integrert styre, stor dekk-klaring, aerodynamiske rørprofiler og en geometri tilpasset rask grussykling. Sykkelen kan leveres med et helt nytt girsystem, deleid av Tom Boonen.
GRUSERASK: Nye Ridley Kanzo Fast skal gjøre gjøre deg enda raskere på grusveiene.
Lesetid: 5 minutter
Ridley har kombinert tingene de har lært fra tidligere generasjoner Kanzo og spurtsykkelen Noah Fast og kombinert dem i den nye gravelsykkelen, Kanzo Fast. Ridley sier dette er sykkelen for grussyklister som ønsker den raskeste grussykkelen på markedet.
3T har frem til nå vært relativt alene på markedet med aerodynamiske grussykler. De har hatt sykkelen Exploro på markedet i noen år og lanserte nettopp den nye Exploro Racemax.
Fra før har Ridley delt opp Kanzo-serien med grussykler i Kanzo Adventure og Kanzo Speed. Adventure-modellen, som vi har testet tidligere, er beregnet på tursykling med vesker, og gjerne over grovere kjerreveier. Den har hjul i 650b-størrelse. Kanzo Speed er en tilnærmet landeveissykkel med plass til 36 mm brede dekk og geometri omtrent som en fullblods racersykkel.
Den nye Kanzo Fast er basert på Kanzo Speed og har ganske tilsvarende geometri. Men til tross for fokuset på aerodynamikk på Kanzo Fast har denne plass til 42 mm brede dekk og har 5 mm lengre kjedestag enn Speed-modellen, med sine 425 mm.
Ridley Kanzo Fast er bygget for å være stiv og responsiv, samtidig som noe komfort er lagt inn for å ta av for de verste vaskebrettene i innersvingene innover i skogen.
Setestagene er montert lavt på seterøret og både girvaiere og bremseslanger er lagt inni både styre, stem og rammen forøvrig.
Rammerørene, i den grad man kan kalle karbonprofilene rør, er laget med tydelig aerodynamisk profil. I tillegg er både underrøret og seterøret laget ekstra brede for å fungere som skjermer mot søle og småstein. Du kan også montere egne skjermer på i tillegg.
Kanzo Fast er en del av Ridleys customprogram og du kan fritt velge farge på rammen selv på deres nettsider.
Ridley har laget styret noe grunnere - 70 mm vs 75 mm på Noah Fast. I tillegg har styret grunnere bukk - 120mm vs 130 mm, og 16 graders utoverbøy nederst i bukken. Dette gjør at styret er 6 cm bredere nederst i bukken enn oppe på hendlene.
I forhold til Noah Fast er Kanzo Fast både kortere og høyere.
Kanzo Fast har styrerørsvinkel på 71,5 grader og 72 mm kranklagerdropp, mot Noah Fast sine 73,5 og 66 mm. Rammehøyden (stack) og rammelengden (reach) på Kanzo Fast er oppgitt til henholdsvis 587 mm og 385 mm i størrelse medium. Tilsvarende for Noah Fast er 565 mm og 393 mm.
Ridley mener de aerodynamiske egenskapene kommer til sin rett både på veien til grusveiene og på raske grusritt og treningsturer. Som de påpeker så er snittfarten ved grussykling med gravelsykkel høyere enn ved tilsvarende sykling med terrengsykkel. I fart over 30 km/t kommer aerodynamikken inn i spill.
Kanzo Fast er kontroversielt nok kun tilpasset bruk av krank med ett enkelt drev. Motivasjonen bak dette er i følge Ridley et ønske om kortere kjedestag og god dekklaring i tillegg til det brede seterøret som både bedrer aerodynamikken og fungerer som skjerm. Et frontgir begrenser også dekklaringen i seg selv ved at brede dekk kan ta borti selve girarmen.
Ridley påpeker også at et drivverk med kun ett krankdrev er mer stillegående, girer bedre og mer pålitelig, samt fungerer bedre i gjørme.
På de vanlige innsigelsene om for få gir som det er for stor avstand mellom minner Ridley om at et 2x11 oppsett ikke har 22 unike utvekslinger, samt at de små stegene mellom hvert gir i et 2x-oppsett er avhengig av at man stadig veksler mellom den store og minste krankklingen samtidig som man girer på kassetten. Ingen gjør dette i praksis, mener Ridley
Kanzo Fast kommer satt opp med et 42-tenners krankdrev, noe de mener dekker de flestes behov på grusen. Underlig nok kommer Kanzo Fast kun i byggesett med 11-delt kassett - da med spenn fra 11-42 tenner.
Med enkelkrank skulle man tro at Ridley ville tilby sykler med SRAMs Force-gruppe med 12-delt kassett og 10 tenner på minste tannhjul, men byggesettene spenner fra inngangsmodellen med Sram Rival 1-gruppe, til modeller med Shimanos elektroniske GRX Di2-girsystem.
Importøren, Racing Depot vil i første omgang satse på modellen med mekanisk GRX 800 og Rotor Vegast-krank. Denne får en veiledende pris på 46 990 kroner.
Todelt girnav?
Både bilder av Kanzo Fast i naturen og bildene her hinter dog om at Ridley har noe annet gjemt i ermet. På sin egen nettside lister de opp en Kanzo Fast-modell med tilnavnet Shimano GRX800 Di2 1x CLASSIFIED.
Denne er listet til 6000 euro, noe som vil tilsvare om lag 70 000 kroner i Norge. Racing Depot kan bestille inn hvis interessen skulle være der.
Modellnavnet betyr ikke bare at denne sykkelen er hemmelig, det betyr at den kommer med et nytt girsystem som heter nettopp Classified.
Classifieds girsystem er egentlig ingen hemmelighet. Det består av et baknav som har to gir inne i selve navkroppen. Girskiftene foregår trådløst. Dette gjør at man kan sykle med ett krankdrev og likevel ha 2x11-drivverk. I følge Classified er girsystemet lettere enn tilsvarende 2x-system med krankgir og to krankdrev.
Det skal også være mer effektivt hva gjelder drivverkfriksjon enn tradisjonelle to-delte systemer. Tom Boonen har snakket opp det nye girsystemet på sosiale medier. Boonen har investert flere hundre tusen euro i den belgiske oppstarten. Den tidligere brosteinskongen skal også fungere som døråpner for det nye girsystemet hos sine kontakter i sykkelbransjen.
Classified oppgir at Ridley er utviklingspartner. Classified er også utviklet i Be-Ne-Lux-regionen som Ridley konsernet sogner til.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.