RIDLEY KANZO A: Er en billig gravelsykkel fra XXL, som fungerer til både landevei- og grussykling. Alle foto: Knut Andreas Lone
Ridley Kanzo A
Pris: 19 999 kroner
Vekt: 11,2 kg (veid av oss, uten pedaler)
Oppgitt dekklaring: 42 mm
Fester for skjermer: Ja, foran og bak
Fester for vesker: Ja, på gaffelen
XXL.no
Testår: 2023
Ridley Kanzo A er blant de billigste gravelsyklene med hydrauliske skivebremser som du kan få tak i rett fra butikk. Den fungerer bra til mye, men vi fikk også en del juling under testing.
Ridley Kanzo A kommer fra Adventure-serien til den belgiske sykkelprodusenten. I fjor testet vi Kanzo Fast, som er en mer racing-preget versjon av Kanzo, og vi lot oss begeistre av den sykkelen.
Kanzo Fast koster imidlertid 30 000 kroner mer enn Kanzo A. Hva har den billigere slektningen å skilte med?
Ridley skryter av at Kanzo A skal være en allsidig sykkel, og med aluminumramme blir prisen en del lavere enn med karbonramme (som er dyrere og lettere).
Mens Kanzo Fast er designet med aerodynamiske former og lave kjedestag, har Kanzo A mer standard runde rørformer. Den ser imidlertid ut som en racersykkel, med et litt buet overrør.
GOD PLASS: Det er rikelig med dekklaring på Ridley Kanzo A, samt skjermfester.
GOD PLASS: Du trenger ikke bekymre deg for at dekkene dine skraper inn i kjedestagene på sykkelen.
Med plass til 42mm brede dekk har den mer enn god nok plass til å dekke dine behov for å sykle i marka, og dersom du skulle ønske å sykle på enda grovere grus med enda bredere dekk, kan du bytte fra 700c-hjulstørrelse til mindre 650b-hjul og få plass til hele 55 mm. Det er også egne skjermfester, så uavhengig av dekkstørrelse vil du få plass til det.
Som nevnt er det allsidighet Ridley markedsfører Kanzo A med og har følgelig designet den med skjermfester som gjør den egnet for pendling, og ekstra fester både på gaffelen, som du kan montere vesker på for bikepacking.
BIKEPACKING?: Gaffelen har fester som kan brukes enten til skjermer eller vesker til bikepacking.
SKJERMFESTE: Setestagene har feste til skjermer.
Ridley Kanzo A kommer med Shimano sin mekansike gravel-girgruppe, GRX400 2x10-delt. Alt unntatt kranken og kjedet kommer fra GRX-gruppen. Kranken er fra 4ZA, trolig for å få ned prisen på sykkelen, mens kjedet er fra KMC.
Rammen er i small, 54 cm. Den passer fint for undertegnede (172 cm høy), som vanligvis bruker størrelse small (52/53 cm).
(Siden denne testen opprinnelig ble publisert har prisen på sykkelen økt fra 17 999,- til 19 999,-. Det gjør at den har hakket dårligere verdi for pengene)
Utstyr på Ridley Kanzo A
Ramme: Kanzo A Adventure (aluminium)
Bremser: Shimano BR-RX400, hydraulisk
Girhendler: Shimano GRX400 (10-delt)
Girskiftere: Shimano GRX400 (10-delt)
Kassett: Shimano HG-50, 11-36T
Krank: 4ZA Cirrus, 46-30T
Kjede: KMC X-10
Hjulsett: Shimano RS171 DB, Tubeless Ready
Dekk: Vittoria Terreno Dry 700 x 38
Styre: Forza (40 cm)
Stem: Forza (100 mm)
Sete: Forza Stratos
Setepinne: Forza
Vis mer
Ikke den letteste
Når vi henger sykkelen på vekta vår blir en nedside med den lave prisen umiddelbart synlige. Med 11,2 kilo uten pedaler i størrelse small er den ganske tung, selv for prisen.
Rammen er oppgitt til å veie like over 1,5 kg, noe som er helt greit for en gravelsykkel i denne prisklassen. Gaffelen er av karbon, men selve styrerøret i aluminium, som gjør at gaffelen er nesten 500 gram totalt.
Komponentene gjør heller ikke sykkelen noen tjenester her. Hjulsettet fra Shimano er tungt og settet veier to kilo. Og velkommen til en litt forvirrende greie: Hjulsettet er hos XXL oppgitt som «tubeless ready», men de er likevel ikke offisielt anbefalt for det fra Shimano, og kommer heller ikke med tubeless-tape.
Med en indre bredde på 19 millimeter er ikke det nødvendigvis å anbefale heller å sette på tubeless-tape heller. Med en small indre bredde blir det høyt trykk på innsiden av felgen, noe som øker risikoen for punkteringer og skade på felgen, skade på sideveggene og generelt raskere slitasje på dekket.
De 38 millimeter brede dekkene, Vittoria Terreno Dry, er også tunge, med en vekt på 690 gram.
Bytter du både hjulsett og dekk er det mulig å få trimmet av en god del vekt, og på generell basis liker vi best å sykle med tubeless-oppsett på gravelsykler.
Det fungerer så klart fint med vanlig dekk og slange, men skulle du ønske tubeless vil vi anbefale å kjøpet et annet hjulsett.
Å bytte disse dekk og hjulsett medfører selvfølgelig noen tusen kroner ekstra i utgifter, men du får en vektreduksjon som vil hjelpe en del, samt du får en bedre opplevelse med tubeless.
En sykkel til denne prisen forventer vi nødvendigvis ikke kommer med tubeless ready-hjul, men det ville vært et stort pluss og gitt Ridley Kanzo A større muligheter for å fintunes.
Aggressiv og hard
Umiddelbart bemerker vi oss at Ridley Kanzo A minner veldig om en både en landeveissykkel og cyclocross, uten at målene (geometrien) på sykkelen nødvendigvis forteller samme historie.
Geometrien er relativt normal til gravelsykkel å være. Solid lengde både på akselavstand og kjedestag. Reach (rammelengde) er også innafor normalen, mens stack (rammehøyde) er litt lav.
Det vil si at du får en litt mer fremoverlent posisjon. Og med et 10 centimeter langt stem endres da utgangspunktet til sykkelen drastisk.
Med et 10 centimeter langt stem på vår sykkel (9 cm på de mindre størrelse, 11 cm på de største) så blir sittestillingen mye mer aggressiv, og for tester er den nær like fremoverlent som på landeveissykkelen.
Geometri på Ridley Kanzo A
Styrerørsvinkel: 70,5 grader
Seterørsvinkel: 74 grader
Reach: 38 cm
Stack: 55,9 cm
Akselavstand: 102,9 cm
Kjedestag: 43 cm
De oppgitte målene er for sykkelen i størrelse 54 cm (small).
Vis mer
I motsetning til produktbildet på XXLs nettside, er styrerøret ikke slammet og kommer med bra høyde og rikelig med spacere, så du kan sitte litt oppreist, men vil fremdeles være relativt fremoverlent grunnet stemlengden.
Ridley Kanzo A har ganske volumniøse rørkonstruksjoner, et massivt krankhus og kjedestag som er skikkelig stive.
Det gjør at sykkelen flekser lite i konstruksjonen og gjør at den kan være veldig ukomfortabel.
Sykler du på grovere grus eller humpete vei, så rister det voldsomt, og kommer det et lite hull i veien, demper sykkelen lite og du kjenner trøkket skikkelig i kroppen.
På rask og hard grus er ikke disse egenskapene like fremtredende.
HARD: Tross gaffelen i karbon tar ikke sykkelen i mot slag fra underlaget på en god måte.
ALUMINIUM: Rammen på Ridley Kanzo A kunne vært bedre.
ENKELT LAGER: Kranklageret fra Shimano er gjenget, har lang forventet levetid og er enkelt å bytte når den tid kommer.
Det lange stemmet skaper stabilitet og god balanse i sykkelen, men det gjør også at den er mindre mobil og vanskeligere å styre når det er små, kjappe retningsendringer.
For en uerfaren syklist vil dette gjøre at det føles ut som du ikke har skikkelig kontroll over sykkelen.
Aller best er den i høy fart, da er svingingen lettere å håndtere. I lavere fart understyrer den, altså den må svinges mer og hardere enn forventet, for å finne linja du vil ha.
Skal du svinge krapt og i lav fart er det vibbene til en cyclocross kommer. Den føles igjen ganske stiv og aggressiv, og det er også solid tåoverlapp med forhjulet, så en må være påpasselig.
Best på landeveien
Selv om den har en del egenskaper som er ukomfortable, er det noen positive aspekter ved komforten. Mens Kanzo A kjøpt direkte fra Ridley kommer med vanlig bukkestyre, har XXL skreddersydd sin egen variant og den kommer med et styre som har utsving (flare).
Det vil si at styret er bredere nede i bukken enn oppe. Et godt valg av XXL å bytte ut et tradisjonelt bukkestyre (like bredt oppe og nede), for vi tror kanskje sykkelen ville blitt litt kjip med det.
Med bredere tyngepunkt er sykkelen veldig stabil, spesielt nedover på landeveien. Vi måler en bredde på 46 centimeter oppe på hendlene, mens det er 52 centimeter bredt helt ytterst i bukken.
Setter du opp sykkelen din med stemmet høyt, innbyr det også til å sitte mer i den brede bukken, som er mer stabilt og komfortabelt enn å sitte på hendlene (som er litt store og ikke for de minste hendene).
UTSVING: Styret er bredere i bukken enn oppe på hendlene.
BREDT: Styret har god bredde både oppe og nede, som gir bedre stabilitet.
Ridley Kanzo A føles, både på landevei og grus, rask og responsiv i flatt og lettkjørt terreng. Den akselererer bra og er morsom å gi gass på.
Men når det blir mer kupert, kjenner en godt sykkelens vekt og at den ikke skyter fart på samme måte.
Balansen i sykkelen er god i bakkene. Med kjedestag på 43 cm og god lengde på akselavstanden, sitter du fint mellom hjulene og kan sykle motbakkene med godt grep og uten noe tegn til at sykkelen steiler (forhjulet mister kontakt med bakken).
Med girutvekslingen 30x36 på det letteste, er det en sykkel som har rikelig med rekkevidde, også til å ta deg opp de bratteste bakkene.
GOD REKKEVIDDE: Kassetten, med 11-36-utveksling, gir deg et allsidig utvalg gir.
TO-DELT: Med to-delt krank har du plenty av girkombinasjoner å velge i.
Kombinasjonen 46x11 gjør også at du kan tråkke relativt bra med fart på landeveien, men du spinner greit når du kommer opp i 55-60 km/t.
2x10 gir gir bra rekkevidde og jevn giring på grusen, mens vi på landeveien ofte ender høyt eller lavt på kassetten.
Girhendler- og skiftere fungerte godt gjennom hele vår testperiode, og bremser/bremseskiver gjorde også jobben slik vi forventer.
Skivebremser på 160 mm gir god bremsekraft.
Hvem er Ridley Kanzo A for?
I sin prisklasse får ikke sykkelen nødvendigvis noen toppkarakterer på noen konkrete parametre, men den scorer bra på allsidigheten.
Er du jobbsyklist som sykler på asfalt til jobb, men ønsker en tur innom marka er Ridley Kanzo A et godt alternativ for deg.
Det lange seterøret er en fordel for deg som ønsker å teste bikepacking, eller bare ønsker å ha praktiske sykkelvesker på tur eller til pendling, for det gir god plass til en stor rammeveske uten at det går utover plassen til flaskene.
I tillegg er det jo også egne fester for vesker på gaffelen, som gjør bruksområdet enda bredere.
Du kan kjøpe denne som nybegynner, men det er nødvendigvis ikke å anbefale. Du får en sykkel som er aggressiv og det er en fordel at du har litt erfaring fra landevei.
Seterøret er ganske langt og bratt, og mindre avslappet enn mange nybegynnere vil foretrekke. Med et langt stem i tillegg blir du sittende godt fremoverlent.
Dermed kan du få utfordringer med rygg og nakke, fordi belastningen blir større på de delene av kroppen.
Komforten blir også et aspekt når det kommer til bikepackingen. Ja, den er godt tilpasset til mye oppakning, men på lange turer vil en gjerne sitte litt mer komfortabelt og oppreist.
Silex 200 koster bare 13 999 kroner, men er skikkelig morsom å sykle på. I forhold til Ridley Kanzo A er bremsene svakere på Silex 200 (mekaniske skivebremser) og det er også dårligere girrekkevidde.
Diamant AR V GRX har samme pris som Kanzo A, og har vært en bestselger og testvinner hos Landevei tidligere. Konkurrentene knappet inn forspranget, men det er fremdeles en god sykkel.
Den har mer avslappet geometri enn Kanzo A og er behagelig å sykle på. Den har imidlertid også høy vekt og 10-delt girsystem.
Ridley Kanzo A har uten tvil mange fine og gode kvaliteter. Vi liker den veldig godt på landeveien, så lenge det ikke blir for mange bakker.
Ridley Kanzo A er en gravelsykkel som oppleves morsom og leken på landeveien, og den jager farten.
Når vi kommer inn på grusen merker vi imidlertid at den ikke er i sitt rette element.
Den er tung og seig, og den lekenheten vi føler på landeveien forsvinner. Er det mye teknisk og dårlig vei, er den tung å styre og oppleves veldig hard. Vi får ganske mye juling når det er veldig humpete.
Sykler du aller mest landevei og mest hardpakka grus, er denne et greit og rimelig alternativ for deg.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.