GROVIS: Sykler du lange turer eller ritt på alt tenkelig underlag kan Ignite være modellen for deg. Foto: Ridley.
Lesetid: 4 minutter
Belgiske Ridley lanserer nå det vi kan kalle en skikkelig monster-gravel: Ignite GTX.
Sykkelsponsoren til Uno-X kom sent inn i gravel-markedet, men går nå for å være et av de mer innovative merkene. Uansett, tilbake til den nye modellen, Ignite GTX.
Rammen på Ignite ser ut som en terrengsykkel, bykkestyret har så mye utoverbøy, eller flare om du vil, at det ser mer ut som farkost enn sykkel og dekklagringen er på nivå med en hardtail terrengsykkel: 2.3.
Trenger markedet virkelig denne modellen - eller mer presist - trenger Ridley denne modellen? De har jo bare ehh.. syv gravelsykler fra før? Var ikke Kanzo bra nok?
TERRENGSYKKEL? Ja, men nei. Terrenginspirert ramme og dempegaffel sier ja, bukkestyre og gravel-gir sier nei. Foto: Ridley.
Ridley mener supergrove grussykler mangler på markedet. Sykkeltypen er ofte omtalt som «alpine gravel», kort forklart at grussykkelen er satt opp for å takle så grovt terreng som mulig med bukkestyre. Lav utveksling, grove dekk og en mer oppreist sittestilling, er stikkordene.
På hjemmesiden sin viser til at det er vanlig å se ryttere på denne type sykler de har satt sammen selv, av deler fra både terreng-og gravelverdenen. Særlig på ultrakonkurranser eller gravelritt er dette vanlig.
Ha i bakhodet at norsk, hardpakket grus knapt finnes andre steder i verden, gravel er noe helt annet andre steder. De store, internasjonale produsentene har ofte et helt annet fokus enn de hjemlige.
Gjøvik-Oslo på gravel er på rekordtid blitt en klassiker blant Norske syklister. Her finner du GPS-spor og kart, samt alt du trenger for å gjennomføre sykkelturen.
Ridley skriver følgende på sine hjemmesider om bruken av alpine gravel.
«Dette er et kjent fenomen i ultra off-road ritt. Likevel ser man sjelden proffer på en alpin grussykkel, hovedsakelig fordi sykkelsponsorene deres ikke tilbyr en slik modell. Derfor lanserer vi nå Ignite GTX som en ekte trendsetter. Ignite GTX utmerker seg i lange grusritt over store steiner og gjennom øde sandbrudd, så røffe at de minner om terrengsykkelritt. Det samme gjelder for ultra terrengsykkelritt som er så "glatte" at de i dag sannsynligvis ville blitt klassifisert som grusritt.»
Eller for å si det enda enklere, om det fantes et lite hull i markedet mellom lette terrengsykler og grove grusracere, er det tettet nå.
BREDT OG HØYT: Ritcheys Venturemax-styre gir god plass til ulike styrevesker, typisk for ultraritt eller lange turer. Foto: Ridley.
Hva slags sykkel er dette egentlig?
Geometrien til Ignite GTX er basert på Ignite SLX Ridleys hardtail terrengsykkel, eller rundbanesykkel om du vil. Dette betyr at den har en ren terrengsykkelgeometri, med en slakkere styrevinkel for ekstra stabilitet.
Setestagene har selvsagt fått litt vibrasjonsdemping, der det ikke er nok med dekk på 2.3.
Det faktum at du kan montere bredere dekk med denne geometrien er på ingen måte en ulempe, gitt at underlaget er skikkelig grovt. Prinsippet er likt på grus som på sti, store dekk med lavt dekktrykk griper rundt hindringer i underlaget, heller enn å kjøre over.
Styret på sykkelen er Ritcheys anerkjente Venturemax-styre, en modell vi oftest finner på sykler med store pakkrigger. Styret har en betydelig utoverbøy/flare på 24 grader, og kort dropp. Denne kombinasjonen skal kunne gi deg en aerodynamisk posisjon og stabiliteten som de brede styrene gir.
De færreste har kanskje hatt anledning til å prøve slike styrer, og det er faktisk litt gledelig å ha uendelig mange steder å gjøre av hendene.
Ridley Grifn Allroad Alu 105 er det nærmeste vi er kommet en sykkel til absolutt alt En kvikk og leken landeveissykkel med 38 mm dekklaring.
Ulike modeller:
Ignite GTX leveres med SRAM Rival 1, SRAM Apex 1, SRAM Rival-GX AXS mullet-oppsett og Shimano GRX800 1x12 i mullet-oppsett.
Modellene med dette oppsettet er sennepsgule, mens modellene med dempegaffel er svarte.
Ignite GTX er tilgjengelig med dempegaffel som gir 100 mm vandring, eller med tradisjonell stiv karbon-gaffel.
Ignite GTX kommer i fire størrelser: S, M, L og XL.
Trenger vi denne sykkelen? På norske grusveier, neppe. Men det er nok av nordmenn som har deltatt på grusritt eller ultrakonkurranser i utlandet som har fått seg en skikkelig bakoversveis over hvor grov en grusvei kan være.
Fara-sponsede Simen Nordahl Svendsen kjører oftest med terrengdekk når han deltar i konkurranser i USA.
GROVIS: Sykler du lange turer eller ritt på alt tenkelig underlag kan Ignite være modellen for deg. Foto: Ridley.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.