Orbea Terra M30-D har flott karbonramme. Karbonramma er utstyrt med drivverk fra Shimano som gir Orbea Terra allsidige egenskaper både på asfalt og grus.
MED KONKURRANSEGENER: Orbea Terra M30-D føles som en landeveissykkel med ekstra dekklaring. Den flotte karbonrammen er utstyrt med supert GRX-drivverk fra Shimano for allsidige egenskaper både på asfalt og grus.
Hjul/dekk: Orbea Black jack felger, Shimano RS470-nav/Vittoria Terreno Dry 38 mm
Drivverk/Bremser: Shimano GRX GS11-delt, 46/30-tenners krank og 11-34-kassett/Shimano GRX-skivebremser
Orbea Terra er en flott gravelsykkel. Den er tydelig inspirert av både landeveis- og sykkelkross-sykler med nesten vannrett overrør og stramme linjer.
Bak de stramme linjene finner vi en flott karbonramme med innebygget demping fra tynne setestag som bøyer seg rundt seterøret i forlengelsen av overrøret. Setestagene møter kjedestagene over og bak hjulakslingen, noe som gir ekstra plass til skjermfeste og noe mer demping.
Gaffelen er også spesielt slank. Testsykkelen i medium tilsvarer en 56 i klassiske landeveisstørrelser. Sittestillingen er sportslig og lav i front. Dette gir effektiv fremdrift på fin grusvei og gjør at vi også ser for oss å sykle lange landeveisturer på denne sykkelen med smalere dekk montert.
Med kontorer midt i sykkelgale Baskerland har Orbea gode muligheter til å henge med på utviklingen i et sykkelmarked i omveltning.
Orbea er kanskje mest kjent for at de i mange år leverte sykler til det oransje landeveislaget Euskatel Euskadi.
Men de har også satset hardt og ambisiøst på terrengsykling med sponsing av Julien Absalon og nå med profflaget KMC Ekoî Orbea. Vår testsykkel blir levert av Unaas Sykler. Prisen i Norge ligger litt under det som oppgis på Orbeas egne nettsider, men 25 prosent høyere enn de moms-frie prisene som Unaas selv opererer med på sine nettsider.
Ikke bare ser geometrien på Orbea Terra M30-D klassisk ut, den er ganske klassisk også. Likevel har den noen tilpasninger som gjør den ekstra grusegnet. 70,5-graders styrevinkel slakker opp fronten bra, og gjør at vi unngår tåoverlapp, selv med volumiøse dekk oppgitt til 38 mm.
Hjulene har kvalitetsnav fra Shimano og svarte felger uten logoer. Både felger og de småmønstrede Vittoria-dekkene er klargjort for slangeløs sykling. Dekkene ruller supert både på vei og grus og har akkurat passelig med knaster på sidene for trygg svingavikling.
Testmodellen kommer med Shimanos nye GRX-gruppe, spesielt tilpasset grussykling. Dette er en gruppe på Ultegra-nivå med ekstra kløtsj i bakgiret for å stramme kjedet, samt krank med mindre drev for lavere utveksling i kneikene.
Subtile skjermfester til tross, Orbea Terra M30-D går ikke for bikepacking-utseende. Orbea Terra føles også som en landeveissykkel med grusreserver. Gaffelgeometrien gjør den lettsvingt og litt nervøs i lav fart, men samtidig stabil når farten øker.
Kroppsvekten fordeles jevnt over sykkelen og vi opplever at vi sitter noe mindre oppreist på Orbea Terra enn på et par av de mer turorienterte syklene her. Orbea Terra føles mer som et realt treningsredskap for bruk både på asfalt og grus, enn en tursykkel for sløve turer med hengekøye i styreveska. Men bevares, Orbea Terra kan være med på slike turer også.
Orbea Terra er en lekker og topp utstyrt gravelsykkel. Den har en geometri som gir både kontroll og fartsfølelse på grusveiene. Baskeren vil også føle seg på hjemmebane med smalere landeveisdekk, eller i et kross-ritt på din lokale løkke. Prisen i Norge gjør at Orbea Terra M30-D er veldig mye sykkel for pengene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.