NY SUPERX: Cannondale har redesignet SuperX, som tidligere var beskrevet som en krossykkel, men nå faller inn under gravelsykkelkategorien. Foto: Cannondale
Lesetid: 3 minutter
Nå går Cannondale inn for å rendyrke SuperX som gravelsykkel, og tirsdag ble den nye, redesignede modellen av sykkelen lansert. Den nye SuperX er laget for å «absolutely smash gravel races» og har derfor fått en mer aerodynamisk utforming.
Med den nye modellen skroter de dermed Lachlan Mortons vinnersykkel fra Unbound Gravel, SuperSix SE. Kanskje med god grunn. Tidligere har Cannondales grus-og cyclocross-modeller vært et salig kaos av navn og modeller. Hør bare på dette:
Cannondale lanserte i 2011 SuperX som en cyclocross, men etter hvert som sporten har utviklet seg har SuperX vært vel så mye valgt som gravelsykkel – samtidig som den også er blitt brukt i verdenscupen i cyclocross.
Etter hvert kom også SuperSix SE / SuperSix CX som Cannondales konkurranse-alibi i de to grenene. I praksis den samme ramma, men det eneste som skilte CX og SE-modellene var hvilket utstyr de var satt opp med. Samtidig har SuperX også virret rundt i Cannondale-universet, så katalogen deres har vært noe forvirrende.
Så selv om SuperSix SE altså vant Unbound Gravel i fjor, er den nå historie.
Den nye sykkelen, altså SuperX, kommer foreløpig i tre forskjellige varianter: Lab71, SuperX Carbon 2 og SuperX Carbon 3.
På Lab71-versjonen, som er dyrest og med en prislapp på 179 000 kroner, er det med en ramme som veier mindre enn 900 gram (Cannondale oppgir ikke det spesifikke tallet) i størrelse 56, mens totalvekten er på 7,4 kilo, inkludert tubelessguffe.
Med bakgrunn i at gravelsykling er blitt en populær og voksende konkurransegren, hvor snitthastighetene blir høyere og høyere, spiller også aerodynamikk en stor rolle.
På rammedesignet på nye SuperX kan vi se mange av de samme trekkene som på landeveien. Dype, smale former og D-formet setepinne.
Én av svært vesentlig del av et slikt design er fronten og da også styre og stem. På toppmodellen har Cannondale naturligvis sørget for at den kommer med et helintegrert aerostyre, SystemBar R-One, mens på de to (vesentlig) billigere modellene, er det et tradisjonelt oppsett.
Lab71 SuperX: 179 999 kroner (Sram Red XPLR og Reserve 40/44)
Lab71 SuperX rammesett: 65 999 kroner
Når det kommer til geometrien, er det svært få endringer på tvers av størrelsene. Styrerørsvinkel er identisk, mens seterørsvinkelen er blitt et knepp brattere.
Rammelengde (reach) og rammehøyde (stack) og akselavstand og kjedestagslengde er også identisk med forgjengerne.
Høyden på krankhuset er cirka én centimeter høyere på alle rammestørrelsene, mens også trail (slepet) er blitt et par-tre centimeter lenger.
Rammen har også et gaffel-offsett på 55 mm, for å gjøre styringen på sykkelen kvikk.
Sykkelen har solid dekklaring, opp til 51 mm foran, mens bak er det plass til 48 mm.
Den nedre delen av seterøret har et ganske spenstig, krummet design. Cannondale forteller at de har flere «spesialkonstruerte flex soner» i seterøret, kjede- og seterørs-triangelet og overrøret, for å absorbere støt og vibrasjoner fra underlaget.
Nye SuperX er kompatibel med både 1x og 2x-kranksett. Foran på overrøret er det også feste til en overrørsveske.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.