Canyon Grail Alu 7.0 er Canyons første Alu-modell. Canyon Grail har stramme linjer, og er uten det unike styret som karbon-modellen har blitt kjent for.
STRAM OG ELEGANT: Canyon Grail 7.0 i alu-versjon har stramme linjer og fast kjørefølelse. Utvekslingen er tilpasset ganske høy fart og/eller sterke klatrebein.
Canyon Grail Alu 7.0 er en superpen sykkel. Den matt grønne rammen har stramme linjer.Den rette gaffelen matcher uttrykket godt.
2019-modellen testet her kommer satt opp med komplett Shimano 105-gruppe, inkludert ganske så stor landeveiskrank med 50 tenner på storeklinga og 34 tenner på minste. Denne er matchet med en 11-34 kassett for et letteste gir på 1:1.
Kanskje får Canyon Grail 7.0 GRX-drivverk i 2020. Alternativt finnes Canyon Grail med 1x11-oppsett fra SRAM.
Testsykkelen i størrelse Medium er kompakt og kvikk. Det korte stemet på 80 mm gir direkte styring og fin balanse over sykkelen. Hjulene fra DT er klassebeste og er også kombinert med de helt fabelaktig bra G-One Grip-dekkene fra Schwalbe. Her har Schwalbe virkelig skutt gullfuglen.
Canyon har god erfaring med grusgående sykler fra før, selv om Grail-plattformen er ny. Deres Endurace-sykler har også god dekklaring og grusegenskaper. Canyon Grail er mer rendyrket for grus enn Endurace, noe som gjenspeiler seg i enda større dekkplass og mer oppreist sittestilling.
Vi sitter godt på Canyon Grail alu 7.0. Styret er passe bredt. Rammelengden er lengre enn normalt, slik at det korte stemet plasserer oss normalt over forhjulet. Vinklene på sykkelen, 73,5 og 72,5 grader for sete- og styrevinkel, er relativt bratte for kategorien og minner om komfortable landeveissykler. Kjedestagslengden er blant de lengre i testen på 430 mm.
På grusen gir Canyon Grail et inntrykk av å være veldig godt sammenskrudd. Finishen er som alltid på Canyon super. De store dekkene griper godt og ruller også veldig bra. Likevel opplever vi sykkelen som litt hard. Vi har veldig kontant kontakt med underlaget.
Den relativt lange frontrammen, kombinert med lange kjedestag gjør det også relativt krevende å løfte fronten på sykkelen. Dette bidrar på den annen side til en veldig solid og presis følelse nedover.
Shimanos 105-hendler er gode å holde i. De ser også vesentlig bedre ut nå enn tidligere. Vi stusser likevel på oppsettet med kompakt landeveiskrank, snarere enn mer grustilpasset utveksling. 1:1-gir som krabbegir vil holde i de fleste tilfeller, men du vil måtte ta i ganske mye for å komme opp de bratte grusbakkene med dette giret. Skal du sykle med bagasje vil problemet bli større. Ser du for deg å bruke denne sykkelen med rene landeveisdekk vil du på den annen side kunne sette pris på de ekstra tunge girene.
Canyon Grail er en stram og fin tursykkel mest tilpasset treningsorientert og landeveislignende sykling. Den vil også være godt verktøy på langtur med bagasje, men du vil nok ønske lettere utveksling i de bratteste kneikene. Bonuspoeng for at hjulakslingene har avtagbare spaker som gjør at du ikke trenger verktøy for å ta av hjulene ved en punktering.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.