Cannondale tilbyr Topstone-modellen i to versjoner. En med karbonramme med innebygget støtdemping bak, og denne rimeligere modellen i aluminium. Vi tester Cannondale Topstone 105.
GRUSPIONER: Cannondale var tidlig ute med en relativt rendyrket grussykkel i Topstone. Alu-modellen med 105 er solid og robust, men inviterer ikke til rask sykling på asfalt.
Topstone er en enkel og ryddig sykkel. Rammen har formfulle rør for å gi en god kombinasjon av stivhet, presisjon og vibrasjonsdemping. Vi opplever likevel Cannondale Topstone 105 som noe hardere enn de mest smidige syklene i testen. En mer sviktende setepinne kan være en fin oppgradering på sikt.
Cannondales karbon-versjon av Topstone har et dempersystem bygget inn i ramma. Nylig lanserte også Cannondale en helt ny Topstone Carbon med dempergaffel og mindre hjul.
Cannondale Topstone 105 kommer satt opp med fine lavprofilhjul med felger fra WTB. Navene er navnløse og av ukjent kvalitet. Dekkene i 37 millimeters bredde, også dem fra WTB, ruller godt både på veien og grusen, men sporer litt mer mot asfalten enn de tilsvarende variantene fra Schwalbe. Cannondale oppgir at Topstone 105 har god plass til 40 mm brede dekk, noe som gjør at utvalget av piggdekk er godt.
Cannondale Topstone 105 har solide skjermfester både foran og bak. Ekstra flaskeholderfeste under underrøret og taskefestet på overrøret gir det rette gravel-utseendet, men akkurat skrufestet på overrøret har vist seg unødvendig. De fleste små overrørsvesker festes med stropper.
Drivverket fra Shimano er fra landeveisgruppa 105. Kranken er dog en grustilpasset variant fra FSA med mindre klinger enn 105-gruppa tilbyr. Cannondale har merkelig nok ikke noen GRX-utstyrt Topstone alu i kolleksjonen. Grusgruppa fra Shimano er nok hakket dyrere enn 105, men ville tilført litt ekstra klasse og grusytelse til denne sykkelen.
Styreresponsen på Cannondale Topstone 105 er i den kvikke enden av skalaen. Styrevinkel på 71 grader og forhjulet plassert godt foran syklisten forhindrer tåoverlapp. Sykkelen kan føles litt overstyrt i lav fart, men strammer seg opp når farten øker, litt som hjulene på en handlevogn. Den har også god snert i frasparket ved stående klatring og spurting over bakketopper. Her føles Topstone ganske lik en standard landeveissykkel, selv om de litt firkanta dekkene er litt seigere fra kant til kant enn dekk med rundere fasong. Relativt lange kjedestag bidrar til økt stabilitet, også med bagasje.
Cannondale Topstone 105 er en solid og gjennomført grussykkel som føles både kapabel og sporty. Den er kvikk i fronten og stabil i hekken, noe som gir en spenstig følelse. Last den opp med vesker og dra på langtur.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.