Vi dro til Sveits for å utføre en test av BMC URS LT fulldempet sykkel. Gravelsykkelen er videreutviklet med en ny, unik dempegaffel i front. Men er den bedre enn forgjengeren?
BMC URS markerte seg for drøyt ett år siden som en grov grussykkel med raus dekklaring, bakdemping og geometri inspirert av det sveitsiske merkets terrengsykler.
Nå tar sveitserne URS enda et steg i retning terrengsykkelen med en nyutviklet fordemper med 20 millimeter vandring. URS står for UnReStricted, noe som skal beskrive sykkelens bruksområde.
LT i den nye modellen BMC URS med demping står for Long Travel - altså lenger vandring. Sammenlignet med vanlig BMC URS er det kun gaffelen som har fått ekstra vandring. Gummidemperen bak gir fortsatt kun 10 mm.
Den nye dempegaffelen er utviklet i samarbeid med den italienske leverandøren HiRide. Dempeløsningen til HiRide og BMC kan i stor grad minne om HeadShok-demperne mange kanskje husker fra Cannondales terrengsykler og Paris-Roubaix-sykler på begynnelsen av dette årtusenet.
Demperen sitter integrert i selve styrerøret på rammen og lar gaffelen bevege seg opp og ned inntil 20 millimeter.
Fjæringen besørges av stålfjærer, mens en hydraulisk enhet sørger for selve dempingen.
BMC har benyttet seg av data-innsamlingsverktøy for å måle hvilke vibrasjoner syklistene opplever på en typisk grustur. Alt fra vibrasjonenes frekvens til størrelse har blitt målt med avansert testutstyr. Samtidig har BMCs testere målt fart og effektivitet i faste runder i terrenget.
Det nye dempersystemet har blitt såkalt benchmarket opp mot andre tilgjengelige grus-dempere på markedet, som Fox sin AX-dempegaffel, Lauf sin karbonfjær-gaffel og Cannondale Lefty 3.
Også Rock Shox' nye Rudy-gaffel har blitt vurdert under utviklingen, men da kun i den siste fasen.
Resultatet av testingen har blitt en demperløsning som legger på 800 gram på den 450 gram lette URS-gaffelen. Noe som gir en totalvekt på URS-sykkelen på om lag 9,5 kilo. Selve URS-rammen veier fortsatt rett rundt kiloen avhengig av størrelse.
Gaffelen har 20 millimeter dempet vandring, med låsebryter øverst på kronerøret. Selve demperenheten i kronerøret er laget av stål og aluminium med utbyttbare stålfjærer og hydraulisk demperenhet.
Gaffelbeina er de samme som på den vanlige URS-gaffelen, altså i karbon. For å unngå at gaffelen går i stykker hvis den treffer et hardt slag i låst modus er det også bygget inn en gjennomslagsventil som sikrer at låsemekanismen ikke slås i stykker på harde slag.
Rammen
Den nye dempegaffelen pares på URS LT - Long Travel, med den allerede kjente gummidemperen på URS-sykkelens setestag. Denne demperenheten består av et avansert gummimateriale som BMC har sourcet fra bilbransjen.
Det har lik funksjon i temperaturer fra -20 til + 50 grader og skal ha minst 10 års varighet uavhengig av sollys, temperatur og bruk. Gummiklossen fungerer som både demper og fjær i ett. Denne bakdemperen byr kun på ca 10 mm vandring. Setestagene er festet til seterøret inne i gummidemperen med glideforinger i metall som sikrer at bevegelsen kun skjer i ønsket retning.
Tilsvarende løsning ble vurdert også i frontdemperen, men de 20 millimeterene med vandring gaffelen byr på her, er for mye for gummiløsningen å håndtere på en god måte, i følge BMCs utviklingssjef Stefan (Stifu) Christ.
Nye BMC URS LT er forøvrig uendret i forhold til vanlige URS One, som vi har testet tidligere.
Den spesielle grussykkelen har fortsatt slak styrevinkel på 70 grader, lang frontramme og kort stem, D-formet setepinne og ramme tilpasset bruk av 1x11/12-drivverk.
URS-rammen er omtrent tre centimeter lengre i frontrammen enn de fleste andre sykler med tilsvarende bruksområde. Dette kompenseres for med kortere stem.
URS LT i størrelse large har en rammelengde/reach på hele 419 mm og en stem på korte 80 mm. Nylanserte Roadmachine X er til sammenligning 390 mm lang i størrelse 56, og kommer med 100 mm lang stem.
Med SRAMs trådløse AXS-drivverk, der landeveishendler på styret kombineres med bakgir og kassett fra terrengsykkel-gruppene Eagle, har URS LT et stort girspenn tilpasset allsidig bruk. Bremseslangen til bakbremsen går inn i rammen på underrøret, ikke gjennom stemen som på de dyreste versjonene av standard-URS.
Gaffelbeina beholder de smarte beskytterne nederst på beina for de situasjonene der du setter fra deg sykkelen på bakken uten forhjul.
Det er lagt opp til innvendig føring av ledning fra dynamonav, hvis man ønske å benytte det.
URS LT er tilpasset bruk av heldekkende skjermer og har såklart fester for to flaskeholdere i rammen og ekstra taske forrest på overrøret. Den ekstra tyngden i dempegaffelen gjør den spesielt egnet til sykling med tung seterakett for når du virkelig vil sluke mil på bikepacking-tur og ønsker å legge igjen styrevesken hjemme.
I terrenget
BMC har valgt å angripe grussyklingen fra nisjens to ytterpunkter. URS-syklene befinner seg i terrengsykkelenden av grusskalaen, mens den nylig relanserte RoadMachine X befinner seg i overgangen mellom landevei- og grussykkel. URS LT tetter ikke mellomrommet mellom BMCs grusmodeller, men utvider det snarere ytterligere i terrengsykkelretning.
Med det sagt, den terrengsykkellignende URS har vist seg å være en kvikkere og mer blandeveisvennlig sykkel enn utseendet tilsier.
Vi fikk 10 mil på sveitsiske sykkelveier, grus- og kjerreveier for å vurdere om også LT-versjonen er sykkelen for deg som ønsker å bruke bukkestyresykkelen din til det aller, aller meste.
Vår testtur i Sveits startet på 2 300 meters høyde fra turisthytten Maighelshütte overfor Oberalb-pass innerst i Mustar-dalen på grensen mellom Graubunden og Uri-kantonene i det sørlige Sveits. På turen vår nedover dalen til Chur skulle vi bli godt kjent med BMCs nye gravel-sykkels styrker og potensielle svakheter.
Ned den første utforkjøringen fra Maighelshütte kommer dempingen i gaffelen virkelig til sin rett. Grusveien her er grov og bratt, samtidig som den stadig blir avbrutt av tverrgående renner plassert der for å drenere vann bort fra veien. Disse rennene fungerer som fine hopp nedover den bratte kjerreveien.
Dempegaffelen gjør at vi unngår de skarpe slagene når vi treffer stålrennene, samtidig som styringen forblir presis. Dempingen gjør det også mye lettere å holde grep på forhjulet, slik at vi kan sette svingene på løsgrusen med god selvtillit.
Fjellveien her er såpass grov at vi hadde foretrukket en terrengsykkel som redskap, men av bukkestyresykler vi har prøvd tidligere er det URS LT som egner seg best i denne situasjonen.
Vel nede på asfalten, midt i en av de siste serpentinene opp mot Oberalb-pass kan vi velge å låse gaffelen. Sykkelen føles da i stor grad som en vanlig bukkestyre-sykkel med 40 mm dekk. Dekkene på vår testsykkel - WTB Raddler i 40 mm bredde er et godt kompromiss mellom grep og rulleegenskaper. I de raske svingene på sveitsisk fin-asfalt merker vi at både knaster og dekkstamme setter seg litt på felgen, men det er prisen å betale for litt større dekk med lavere dekktrykk.
I den store testgruppa bestående av et 20 tall journalister fra hele verden og BMCs egne ingeniører og utviklere gikk vi på en del punkteringer. Selv om dekkene på alle testsyklene var satt opp slangeløst. Med kun 40 mm dekkbredde skal det ikke mye til å klemme dekket mellom en stein og felgen og dermed kutte et hull i dekket. Samtidig er de fleste punkteringer et resultat av at syklisten har bommet på en linje, truffet en ekstra stor stein, eller prøvd noe annet ekstraordinært.
Den robuste følelsen i BMC URS LT gjør at det er lett å sykle både fort og uvørent i relativt grovt terreng. De som vet at de gjør dette bør montere dekk i maks størrelse - 44-45 millimeter og øke dekktrykket noe. Demperne på sykkelen tillater at man kan ha litt hardere dekk uten at det går utover komforten og grepet. Dette gjør også at det er lettere å finne flyten når man veksler mellom fin asfalt og grov grus.
I noen av de raskeste svingene der vi trykker oss godt ned inn mot midtstripa kan vi også kjenne at bakdemperen spenner seg litt opp og gir en lett følelse av litt lite luft i bakdekket.
På flatene og i klatringer merker vi ingen negativ effekt av bakdemperen, kun økt flyt og smidige egenskaper. Som på tidligere URS uten dempegaffel merker vi tydelig at bakdemperen gir økt grep i løse grusklatringer. Dette gjør at vi kan legge mer kraft i pedalene, uten å frykte hjulspinn, også med litt ekstra luft i dekkene.
Vi har tidligere kritisert URS for litt ubalanse mellom den ettergivende bakenden og den stive fronten. Med den nye dempegaffelen er balansen gjenopprettet. Demperen i gaffelen gjør en imponerende jobb med å sluke større slag enn de to centimeterne med vandring skulle tilsi.
Når vi løfter forhjulet kan vi kjenne at gaffelen strekker seg ut med et lite klikk fra gaffelen. Dette er bevisst fra BMCs side, da det er ønskelig at forhjulet kan følge underlaget også når vi treffer et hull i veien. Alle dempegafler er konstruert for å ha såkalt negativ vandring nettopp for å følge terrenget best mulig.
På landeveien
Som vanlige URS overrasker URS LT med sine racer-lignende egenskaper på veien. Etter en solid pizzalunsj 60 km inn på turen til Chur var det ønskelig at de neste 40 kilometerne inn til fylkeshovedstaden og Sveits’ eldste by, Chur skulle gå litt fortere.
De neste milene på fin grus og asfalterte sykkelveier gikk unna med hendene godt nede i bukken og hastigheter nærmere 40 km/t enn 30.
URS LT har solid snert i frasparket og selv uten å låse dempegaffelen repsonderer den villig i korte kneiker som vi angriper med tungt gir stående på pedalene. Å spurte opp en asfaltbakke med kvikk racerfølelse i et øyeblikk for så å sette frisk fart ned en gressdekket traktorvei langs et jorde det neste er URS LT superkraft. Ned fra en bro dunker vi også ned en bratt metalltrapp med et ekstra høyt trinn i bunn. Det føles trygt og overkommelig, selv om vi kjenner at vi bunner bakdekket på det nederste trinnet.
Konklusjon
BMCs helt nye URS LT er en unik gravelsykkel med noen helt spesielle egenskaper. Selv om den ser ut som en terrengsykkel med bukkestyre er den en kvikk grusracer på fine grusveier og en real arbeidshest på asfalten.
Så fremt du bruker solide nok dekk og har rikelig med luft i ringene takler også URS LT ganske så grove kjerreveier. Den er en drøm på 2000 år-gammel brostein og er som skapt for eventyr der du skal sykle lange strekker på fingrus og asfalt, men også forsere grovere underlag.
Som bikepacking-sykkel i ukjent og variert terreng er den helt i toppen av lista over sykler vi ville ha valgt, men er du på utkikk etter en gravel-sykkel til kjappe runder i Oslo-marka og til annen landeveissykling på grus ville vi nok ha valgt et lettere alternativ med dobbel-krank - evt vanlig URS uten dempegaffel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.