Fara Cycling er straks klare med sin fjerde sykkel i sortimentet, en sykkel som skal være den første sykkelen på markedet med helintegrerte løsninger for bikepacking.
KRYPTISK: Fara har presentert dette silhuettbildet av sin nye sykkel. Foto: Fara Cycling.
Lesetid: 3 minutter
Fara Cycling presenterte tidligere i uken dette kryptiske silhuettbildet av sin nye sykkel, der det meste bortsett fra bruksområdet er ukjent.
Daglig leder Jeff Webb har allerede presentert sykkelen som den første sykkelen på markedet med integrerte løsninger for bikepacking, men tør nå å fortelle mer.
Webb er for tiden i Taiwan for å følge opp produksjonen av denne og nye modeller. Bikepacking-sykkelen skulle i utgangspunktet vært klar, men prosessen er noe forsinket.
– I Oslo har vi en helt unik sykkelkultur der vi kombinerer grus og landevei. Vi lager nå den mest ideele bikepacking-sykkelen, det vil være den mest gjennomførte sykkelen til det vi driver med i byen, sier han.
– Og hva slags sykkel får vi da?
– Hos Fara har vi delt opp kolleksjonen etter dekklaring. Vi har en racer som er god til 28 mm dekk, en allround-sykkel som passer perfekt til 35 mm dekk og en grov sykkel til 45 mm dekk. Den nye modellen er laget for å sykle langt – raskt. Den vil oppføre seg som en landeveissykkel, den vil ha skikkelig kvikke egenskaper og være mer lik en racer enn en gravel.
– Og hvor stor dekklaring vil den ha, den skal jo være til bikepacking?
– 38 mm blir dekklaringen.
Integrerte bager
Sist vi var innom sykkelen fikk vi svært få detaljer om sykkelen, men denne gangen er det mer som er klart. Når det gjelder de integrerte bagene har Webb følgende å si.
– Kravene til hele systemet med et integrert bagsystem er at sykkelen skal se like bra ut med som uten bager. Sånn pølse bak sykkelen under setet ser ikke bra ut, det blir en mer fasongsydd seteveske til denne modellen, sier Webb.
Veskene som er produsert spesielt til denne modellen er laget i samarbeid med Roswheel Bags, et merke du allerede finner i butikken på Skøyen. Men de nye bagene skal ingen ha sett før, heller ikke festemekanismen.
– Hvordan festes de nye bagene til rammen?
– Kravene til de nye bagene var at det ikke skulle være stropper, det er ingenting som kan være borte i rammen. Du skal kunne sett på og ta av. Står du der med frosne fingre og store hansker går bagen rett av og på. Dette blir en evolusjon, og dette er første stykket.
– Hvordan festes bagene til rammen, sånn rent praktisk?
– Det kan jeg ikke si.
I følge Webb skal det ikke være tilnærmet lik umulig å se på sykkelen at den har festeløsninger for bikepacking, like mye som det vil være umulig å se på bagene også.
Titter vi videre på selve sykkelen får vi vite at det selvsagt er en karbonramme som brukes, men rammevekt og karbonkvalitet er foreløpig ikke nevnt.
Sykkelen vil ha helintegrert vaierføring – altså vil du kunne tre girstrømpene gjennom hele rammen. Dette gjør det enklere å bytte vaiere om noe skulle skje, i tillegg til at det krever mindre vedlikeholdt.
Videre vil sykkelen ha vanlig 27,2 diameter rund setepinne. Farger og design er foreløpig ukjent.
Sykkelen vil bli solgt med de tradisjonelle utstyrspakkene til Fara.
Lanseringsdato er ukjent, men Webb forteller kort at det blir «snart».
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.