NY EL-RACER: Her er Specialized Creo 2. En racer med bukkestyre, og motor. Foto: Specialized
Lesetid: 4 minutter
Specialized har et hektisk år, hvor de har lansert ny Allez, ny Tarmac og senest ny Roubaix bare for noen uker siden.
Den amerikanske giganten har også satset hardt på elsykler til både stisykling og hverdagsbruk, og nå er de også kommet med en signifikant oppgradering på landevei- og gravelfronten.
Tirsdag ble nemlig den nye Specialized Creo 2 lansert, som blir en oppfølger til Turbo Creo SL, som har vært på markedet i noen år.
Mens Turbo Creo SL i hovedsak var fokusert med landeveissykling, har Creo 2 tatt et stort steg i retning allsidighet og gravelsykling.
Kortversjonen:
Specialized har lansert en ny elsykkel med bukkestyre, Creo 2, som er mer rettet mot gravelsykling.
Creo 2 er en oppfølger til Turbo Creo SL, men har tatt et stort steg i retning allsidighet og gravelsykling.
Sykkelen har en SL 1.2-variant motor, som er en lettvektsmotor med et dreiemoment på 50 newtonmeter.
Batteriet på sykkelen er på 320 wattimer og har en rekkevidde på opp til 75 kilometer i økomodus.
Sykkelen kommer også med FutureShock-demping i styret, og har en dekklaring på 57 mm.
Sykkelen kommer i tre forskjellige modeller, med priser fra 76 000 kroner til 164 000 kroner.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av Landeveis journalister.
Vis mer
Motor, senkepinne og fjær-demping
Motoren er en SL 1.2-variant - den samme som vi ser brukt på den populære stisykkelen Turbo Levo SL. Dette er en såkalt lettvektsmotor, hvor vekt og fysisk størrelse er kraftig redusert sammenlignet med elsykkelmotorer som vi ser på mer typiske bysykler og grove terrengsykler.
Den et dreiemoment på 50 newtonmeter, og den europeiske utgaven av motoren gir opp til 250 watt ekstra kraft, men har så klart en sperre for assistanse som slår inn på 25 kilometer i timen.
Den amerikanske utgaven kan derimot yte opptil 320 watt og har en assistansesperre som slår inn først ved 45 km/t.
Batteriet på sykkelen er på 320 wattimer og skal ha opp til 75 kilometer (og 1 900 høydemeter) rekkevidde i økomodus.
Med ekstrabatteri (range extender) får du 160 wattimer ekstra og opp til 112 kilometer (og 2850 høydemeter) rekkevidde. Husk at rekkevidden vil være sterkt avhengig av hvor mye motorassistanse du bruker, hvor mye du selv tråkker, og andre parametre som antall høydemeter og temperatur.
Specialized er kjent for å ha veldig bra programvare på sine elsykler, og den samme programvaren som vi ser på stisykler med motor, finner en også på Creo 2.
Motoren kan du tilpasse gjennom Specializeds app, mens det også er et display på overrøret, og på styret er det to knapper som du kan manøvrere deg i displayet med.
I likhet med den nye Roubaix, kommer også Creo 2 med FutureShock-demping i styret.
Specialized skrøt heftig av hvor mye "mykere" en tur ble i forbindelse med Roubaix-lanseringen, og med Creo 2s allsidige tanke, er den også implementert her.
Det er to varianter, FutureShock 3.3 og 3.2.
3.3 er mulig å justere graden av demping i farta, mens 3.2 har ikke denne muligheten og er alltid satt til mykeste innstilling.
FutureShock-dempingene kommer med tre fjæringen som kan byttes mellom, som har forskjellig styrke (firm, medium, soft).
De to "billigere" utgavene av sykkelen kommer med senkepinne fra Trans-X, mens den dyreste utgaven, S-Works-utgaven, har senkepinne fra Sram, Reverb AXS.
Enorm dekklaring
Sykkelen er fremdeles i karbon, og når et kommer til vekta veier S-Works-varianten 12,96 kg i størrelse 56, mens Expert og Comp-utgaven veier henholdsvis 13,96 og 14,47 kg.
Geometrien er justert, med gravelsykling som intensjonen.
Rammehøyden (stack) er økt noe og det samme er rammelengde (reach), men sykkelen har fått et kortere stem for å kompensere for det, sammen med slakere styrevinkel, for å gi bedre kontroll over styringen.
I størrelse large (56 cm) er sykkelen gått fra 73 til 71 grader styrevinkel.
Andre åpenbare grep for å gjøre den mer grus-vennlig er økningen i akselavstand, som er gått fra 1020 mm til hele 1059 mm.
Og så er det dekklaringen da, som er gått til spinnville 57 mm, med andre ord får du plass til 2,2 tommer store dekk.
For å kompensere for de (potensielt) gigantiske dekkene er krankhuset plassert noe lavere, men det gjør også at du ikke bør ha mindre en 700x38c-dekk, for å unngå å havne for lavt.
Sykkelen kommer også med fester til skjermer og vesker. Den finnes i seks forskjellige størrelser fra 49 cm (XS) til 61 cm (XXL).
Blant andre merker har også GT, Giant og 3T gravelsykler med motor.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.