Hvilke motorer finnes til el-landeveissykler?

El-landeveissykler har gjerne lette og noe svakere motorer, mens el-gravelsykler har store fullkraftsmotorer. Men hvordan ser de ut, hva gjør de, og hvordan er batteriene?

Sist oppdatert: 2. mars 2021 kl 09.42
VALGDAG: Det er i hovedsak seks motorer som dominerer markedet for elektriske landeveissykler eller gravelsykler. Men hva er forskjellen?
VALGDAG: Det er i hovedsak seks motorer som dominerer markedet for elektriske landeveissykler eller gravelsykler. Men hva er forskjellen?
Lesetid: 5 minutter

Landeveissykler eller gravelsykler med el-motor veier et sted mellom 8 og 15 kilo, og det er i hovedsak batteriet og motoren som drar opp vekten på de ulike modellene. Men hva er egentlig forskjellen på de ulike motorene?

El-gravelsykler eller el-landeveissykler leveres nesten utelukkende med motorer fra Mahle, Specialized, Fazua Bosch eller Shimano. nedenfor tar vi for oss de mest populære motorene, og hva som er forskjellen på dem i praksis:

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen