El-landeveissykler har gjerne lette og noe svakere motorer, mens el-gravelsykler har store fullkraftsmotorer. Men hvordan ser de ut, hva gjør de, og hvordan er batteriene?
VALGDAG: Det er i hovedsak seks motorer som dominerer markedet for elektriske landeveissykler eller gravelsykler. Men hva er forskjellen?
Lesetid: 5 minutter
Landeveissykler eller gravelsykler med el-motor veier et sted mellom 8 og 15 kilo, og det er i hovedsak batteriet og motoren som drar opp vekten på de ulike modellene. Men hva er egentlig forskjellen på de ulike motorene?
El-gravelsykler eller el-landeveissykler leveres nesten utelukkende med motorer fra Mahle, Specialized, Fazua Bosch eller Shimano. nedenfor tar vi for oss de mest populære motorene, og hva som er forskjellen på dem i praksis:
Ebikemotion X35 er en er en bakhjulsmotor laget av sveitsiske Mahle. Den skal yte opptil 40 Nm dreiemoment, navnet til tross. Motoren er blant de aller letteste på markedet og gjør det mulig å helt integrere motor og batteri i en sykkel som i det store og hele vil se lik ut som en manuell sykkel. Et eksempel på dette finner du i den dye Scott Addict eRide, som du kan lese mer om her.
Motoren legger kun på 3,5 kilo ekstra på sykkelen og sykler med Ebikemotion X35-motoren kan bygges så lette som 11-12 kilo.
Bakhjulsmotoren frikobles helt når motoren ikke er i bruk, og når du passerer 25 km/t. I disse tilfellene vil en sykkel utstyrt med Ebikemotion X35 oppleves som en vanlig, litt tung landeveis- eller grussykkel. Med Ebikemotion X35-motoren kan du bruke vanlig drivverk på sykkelen din, inkludert todelt krank og standard kranklager. Ebikemotion X35-motorene kommer med et 250Wh batteri integrert i sykkelens underrør.
Ønsker du ekstra lang rekkevidde kan du koble på et ekstra 250Wh batteri som passer i en av flaskeholderne.
Specialized SL 1.1
Specialized SL 1.1 er utviklet av Specializeds egne elsykkel-ingeniører og produsert av Mahle i Sveits. I motsetning til Ebikemotion X35-motoren er Specialized sin motor krankmontert. Motoren driver altså krank og pedaler rundt mens du tråkker. Selve motoren veier 1,95 kilo og kobles med et 320Wh batteri som integreres i underrøret på sykkelen. Denne motoren sitter eksempelvis i Specializeds el-gravel Turbo Creo SL.
Dette batteriet veier 1 kilo. Specialized-motoren har et dreiemoment på 35 Nm og skal yte 240 W i tillegg til dine egne krefter på maks. Specializeds spesialtilpassede programvare gjør at motoren likevel oppleves som kraftigere enn den er, samtidig som den bruker mindre strøm enn andre tilsvarende motorer.
Ønsker du å strekke rekkevidden ytterligere kan Specializeds sykler med SL 1.1-motorer oppgraderes med rekkeviddeforlengere på 160Wh. Disse passer i en flaskeholder og kan kobles til motoren både i serie eller parallelt med hovedbatteriet. Specialized egen mobil-app lar deg justere og tilpasse motorens tre nivåer. Både makskraft og akselerasjon kan tunes etter eget ønske.
Fazua Evation 1.0/2.0
Fazua Evation 1.0/2.0 er som Specialized sin SL 1.1-motor en krankmontert motor. Fazua sin motor består av et batteri og en motorenhet som begge integreres i underrøret. En girboks sitter permanent festet til kranken, men både batteri og motorenhet kan på Fazua-utstyrte sykler tas ut av sykkelen. Hele Fazua-systemet veier 4,6 kilo, av disse kan du fjerne 2,9 kilo fra sykkelen hvis du ønsker å sykle uten hjelpemotor.
Kranken frikobles helt fra motoren når du velger å klare deg uten motorhjelp, eller når du passerer 25 km/t.
Fazua-motoren er i stand til å yte 55 Nm dreiemoment og kan tilføre 250 watt på høyeste innstilling. Batteriet i underrøret gir 250Wh.
2.0-versjonen av Evation-motoren, også kalt «Black Pepper» er en oppgradering av programvaren i motoren som gjør at den yter bedre på tråkkfrekvenser mellom 50 og 120 tråkk per minutt. Første generasjon-programvaren kuttet hjelpen på høyere tråkkfrekvenser - fra 90 og oppover.
Bosch Performance Line CX
Bosch Performance Line CX er Boschs kraftigste motor. Den er laget for å bli brukt i terrengsykler og tunge lastesykler, men finnes også på noen grussykler. Du finner den blant annet i Cannondale Topstone, som vi har testet her:
Bosch-motoren kan levere hele 85 Nm dreiemoment og kan i realt bratte bakker yte 340 prosent av den kraften du selv legger ned i pedalene.
Bosch Performance Line CX er en krankmotor som følgelig dytter pedalene dine rundt sammen med deg. Batteriet til motoren kan enten plasseres inne i underrøret, eller festes utenpå rammerørene. Batteriene som monteres i underrøret finnes i både 500Wh og 625 Wh størrelse.
Selve motoren veier 2,9 kilo. Det finnes flere forskjellige display til Bosch-motoren. De dyreste og mest avanserte tilbyr både kartnavigasjon og wattmåling - der motorens watt separeres fra din watt, slik at du kan drive med wattbasert trening, også med hjelpemotor.
Shimano Steps E6100
Shimano Steps E6100 er egentlig en motor beregnet på bysykler, men BMC har valgt å bruke denne motoren på sin el-racer, AlpenChallenge Sport. Denne motoren kom på markedet i 2019 og er følgelig noen år gammel allerede. E6100 veier 2,8 kilo og kan mate på med 60 Nm dreiemoment. Også E6100 kan tilpasses ved bruk av Shimanos E-Tube Project-app. Displayet som følger med motoren kan brukes til GPS-navigering i tillegg til alle andre standard sykkelcomputer-funksjoner.
E6100 kan gi deg opptil 200 prosent ekstra kraft i motbakkene på høyeste motornivå.
Shimano EP8
Shimano EP8 er Shimanos helt nye motor som kommer på markedet nå i 2021. Sammenlignet med Shimanos tidligere motorer Steps E8000 og Steps E6100 er EP8 både lettere, kraftigere og mindre. EP8 veier 2,6 kilo og er med det markedets letteste full-krafts-motor. Den har hele 85 Nm med dreiemoment og kan gi opptil 400 prosent av kraften du legger ned i pedalene ved behov. EP8 er som Bosch Performance Line CX beregnet på hard bruk på terrengsykler og tyngre lastesykler, men vil bli å finne på noen grussykler også.
EP8-motoren kan tilpasses og tunes ved hjelp av Shimanos mobil-app E-Tube Project.
Shimano EP8 bruker, tross den reduserte størrelsen, de samme festene som Steps E8000 og andre motorer fra Shimanos forrige generasjon. Dette gjør det mulig for både produsent og sluttbruker og oppdatere eldre elsykkel-rammer med Shimanos nyeste og beste motor. EP8 kan kombineres med integrerte batterier med 504Wh eller 630Wh, eller eksterne batterier i størrelsene 418Wh, 504Wh eller 630Wh.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.