Hevdet å motordope proffsyklister i 1998 – utestengt fra VM på elsykkel i 2020
Istvan Varjas har tidligere hevdet å ha solgt skjulte motorer til proffsyklister i 1998, og lever i dag av å selge motorer til elsykler. Nå er tre syklister utestengt fra verdensmesterskapet i rundbane for elsykler – Varjas har levert motorene.
UTESTENGT: Tre utøvere fra Ungarn er utestengt for ulovlige motorer, i det første verdensmesterskapet i el-terrengsykling. Produsenten av motorene har vært involvert i motortrøbbel tidligere. Foto: UCI.
Lesetid: 5 minutter
Tidligere denne uken ble tre ungarere nektet å starte i det første verdensmesterskapet i el-terrengsykling, på grunn av ureglementerte motorer i el-syklene.
Mannen som står bak el-motorene de skulle bruke i VM, Istvan «Stefano» Varjas, har en lang og broket historie i landeveissyklingens historie.
Først må vi spole noen år tilbake i tid for å lære mer om Varjas.
Femke van den Driessche var først ute i å bli tatt, og hun er foreløpig også den eneste utøveren som er tatt med en motor i ramma i en ikke-motoroisert idrett.
Men nå har motorjuks igjen altså blitt aktuelt, på en mer spesiell måte enn først antatt.
VM i el-terrengsykling avvikles for flere grener, og det er denne gangen snakk om rundbanerittet der deltagerne har fått startnekt.
VM i el-terrengsykling er kanskje ikke det mest relevante for landevei.no, men tre av deltagerne har nå fått startnekt, da motorene de bruker avviker fra regelverket UCI har satt opp, og relevansen til landevei kunne ikke vært tydeligere.
UCI har godkjent motorer fra 10 produsenter, som skal tilfredsstille gitte kriterier. Dette handler i hovedsak om at de er begrenset med en nominell watt på 250, i tillegg til at de kutter ytelsen fra hastigheter over 25 kilometer i timen.
Motoren fra selskapet EPowers står opprinnelig på listen over godkjente motorer, men nå er deltagerne som bruker denne motoren, altså de tre ungarske utøverne, disket fra mesterskapet.
UCI tillater et avvik på fem prosent fra disse tallene, forøvrig en EU-norm, men i følge terrengsykkel.no er det uklart i hvor stor grad avviket har funnet sted.
Det er også uklart hva regelbruddet består i, men når en tar en titt på mannen bak selskapet, Istvan Varjas, er det mange som blir svært mistenksomme for at dette handler om bevisst juksing.
Hvem er Istvan Varjas?
Istvan «Stefano» Varjas i selskapet EPowers har en svært spesiell historie tilknyttet landeveissykling, i tillegg til at rollene hans har vært mange og uklare.
Han har vært brukt som motorekspert, gjerne av mediene, for å ha hevdet å kunne bevise at det har foregått motorjuks.
Han har også indirekte jobbet med dette for å hjelpe det internasjonale sykkelforbundet i kampen mot motordoping, noe mange har spekulert i at han har gjort for å finne ut hva UCI faktisk vet om motorjuks, og hvordan han kan utvikle produkter som går klar av forbundets kontroller.
Det en faktisk vet er at han lenge har jobbet med ulike motorer som kan skjules i landeveissykler, til bruk for privatpersoner. Dette er produkter som altså er fullt lovlige, men selvsagt fristende å bruke for proffer og amatører som ønsker litt ekstra krefter.
Han har jobbet med motorer i flere ulike selskaper, nå sist altså for selskapet som har produsert motorene som ble nektet start i elsykkel-VM.
Monterte motor i «Lance Armstrongs sykkel»
Varjas har tidligere hevdet å ha solgt motorer til en ikke-navngitt proffsyklist så tidlig som i 1998, og at betalingen for dette skal ha vært to millioner dollar. Den høye prisen har Varjas forklart med at han ikke hadde lov til å selge teknologien til andre ryttere de neste ti årene.
I en utgave av det amerikanske dokumentarprogrammet «60 Minutes» fra 2016, monterte Varjas en motor i en Trek-sykkel, samme ramme som Lance Armstrong brukte da han vant sin første Tour de France i 1999.
Monteringen ble gjort for å kunne peke på et mulig bevis av en teori lagt frem av Greg LeMond. LeMond hevdet at det ikke kunne redegjøres for en del av wattregnskapet til Lance Armstrong i de syv årene han vant Tour de France, noe som kunne antyde bruk av motor.
Involvert i forhindringen av jakt på motordopere i 2015
Varjas var også involvert i proffsyklingen igjen i 2015, denne gangen langt mindre frivillig enn sist, da både det franske politiet og dommere fra det internasjonale sykkelforbundet var på jakt etter skjulte motorer i ramma under Tour de France.
UCI var fast bestemt på å gjennomføre denne operasjonen på sin egen måte, og ønsket ikke at det franske politiet og gendarmeriet skulle gå mer intensivt til verks enn dem selv.
I en epost-kommunikasjon mellom sykkelprodusenten Typhoon og den dommeransvarlige i UCI, dukket plutselig Stefano Varjas opp i kommunikasjonen.
Typhoon produserte på den tiden el-landeveissykler med usynlig motor og batteri, og bisto UCI i hvordan en kunne oppdage skjulte motorer i ramma. Stefano Varjas var ansatt i Typhoon, åpenbart med flere agendaer enn å utvikle motorer, og kjørte trolig en sideoperasjon sammen med enkeltryttere.
Både enkeltutøvere, lag og Stefano Varjas ble advart av UCIs egne ansatte, gjennom en epostkorrespondanse, om at det franske politiet var klare for å gjennomføre en aksjon utover det UCI hadde planlagt.
UCIs jakt på skjulte motorer fremsto som symbolsk, mens det franske politiet ønsket å gjennomføre langt mer omfattende etterforskning. Frankrike har unike og svært strenge lover tilknyttet doping og juks i idretten, som kan sanksjoneres langt hardere enn i noe annet land.
Stevano Varjas forsvant fra Frankrike etter å ha mottatt disse epostene.
Virksomheten han driver med elsykler med skjult motor er altså fullt lovlig, selv om det ser ut til at han har hatt tvilsomme ærend innom proffsykling.
Ironisk nok er motorene han nå lager utestengt fra bruk i et VM for motoriserte sykler, også de fordi de er ulovlige.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.