Terrengsyklister og pendlere har hatt glede av sykler med el-motor i mange år, men på landeveien er det et svært sjeldent syn. Men nå kommer syklene i hopetall, og du finner i år flere modeller enten du sykler asfalt eller gravel.
Men er det noe konkret du lurer på? Sannsynligvis finner du svar i denne guiden.
Synes du dette var spennende? Du finner en full oversikt over alle våre saker om el-sykler på landevei.no/elsykkel.
La oss ta det aller vanligste spørsmålet først: Hvor fort kan jeg sykle med en el-landveissykkel?
Det er samme regler som gjelder for el-landevei og el-gravel som det er for alle andre elsykler. Det betyr at øvre tillatte hastighet før motoren slutter å hjelpe er 25 kilometer i timen. Men det betyr selvsagt ikke at du ikke kan sykle fortere. Men 25 km/t er ganske fort opp et fjell, særlig når du kan sykle i 90 ned på andre siden.
Men hvorfor er toppfarten 25 km/t, når jeg fint kan komme opp i 80 på en landeveissykkel?
En el-sykkel er designet for å oppføre seg omtrent som en vanlig sykkel, og dette blir sett på som en øvre hastighet en oppnår i trafikkbildet med mer konvensjonelle sykler. En landeveissykkel er i utgangspunktet et konkurranseverktøy, så vi må leve med en annen norm enn det som kanskje ville fungert enda bedre for akkurat oss.
Dette er greit å vite - kan jeg sykle om batteriet går tomt?
Ja, det kan du. Motoren vil da kobles av drivverket, og i praksis har du nå bare en veldig tung sykkel. Med andre ord - ikke gå tom for batteri!
Hva er forskjellen på de ulike motorene?
Vekt, pris, utseende, funksjon, kraft og et par andre ting. Vi anbefaler at du leser denne saken om de ulike motorene, da blir du plutselig en motorekspert!
De rimeligste modellene vi kommer til å omtale på landevei.no, som har gode komponenter, motorer laget av anerkjente produsenter og som har av leverandører med tilfredsstillende garantihjelp, starter på cirka 30000 kroner. Den øvre prisgrensen vet vi helt ærlig talt ikke, men det selges flere el-landeveissykler årlig til en sum av over 100000 kroner.
Men hvorfor er syklene så kostbare?
Selv om prisene er høyere enn for tilsvarende sykkel uten motor, husk at det er to ganske forskjellige produkter vi snakker om. Motoren og teknologien koster mer, det er tross alt et ganske mye mer avansert produkt, i tillegg til at produksjonsvolumet er lite i sammenligning.
Kan jeg fly med el-sykkelen?
Nei, en el-sykkel kan ikke fly. Haha. Men fra spøk til alvor:
På grunn av sikkerhet er det forbudt med batterier større enn 100-160 Wh i fly, og de aller fleste el-landeveissykler overgår dette. Men selv om batteriene tas ut eller er mindre, får du neppe sykkelen med opp i et fly. Fordi: fellesnevneren for flyselskapene er at sykler med elmotor er forbudt ombord på fly, enten de har batteriet påmontert eller ei.
Du kan selvsagt forsøke, men det er nok av eksempler på sykler som har stått igjen på flyplassen.
Kan jeg ta av batteriet når det skal lades?
På noen sykler - ja, på andre ikke. Dette er svært lurt å finne ut av før du kjøper - bor du i fjerde etasje uten heis er det et såre strev å dra en 15 kilos sykkel opp og ned trappen hver gang du skal lade. Like fullt ser det ut til at det er den veien bransjen går, heller enn motsatt.
Har det noen som helst treningseffekt å sykle på en el-sykkel?
Ja, absolutt. Ettersom du må tråkke for å få i gang hjelpemotoren blir det ikke mer hvile på deg. Skal du henge med noen som sykler i 40 på flatene, har du uansett ikke motor, så her blir det grusomt tungt. Det finnes også enkelte som bruker el-sykler til restitusjonstrening, når de eksempelvis skal ta det ekstremt rolig.
Hvor mye veier en el-landevei eller en el-gravel?
De letteste, serieproduserte el-landeveissyklene veier ikke mer enn 11 kg. Tar du sikte på en mer edruelig priset el-gravel ligger vekten på 16–18 kilo. Husk også at vekt, motorstørrelse og batterikapasitet henger sammen, så lettest er ikke nødvendigvis best.
Jeg har hørt at det er mye friksjon i en el-motor, stemmer det?
Mye er det ikke snakk om. Det er faktisk så lite at du aldri kommer til å merke noe til det, og du må ha ganske finstemt verktøy for å i det hele tatt kunne måle denne motstanden.
Må jeg trå på en elsykkel?
Ja det må du, du har kun kjøpt sykkel med hjelpemotor. Om ikke har du per definisjon kjøpt en motorsykkel. Den må da kun brukes i veibanen, med hjelm, motorsykkellappen, registrering, vognkort og det hele.
Er el-sykkel juks?
Om du bruker det i konkurranse: definitivt. Men om du lar deg pille på nesen av at noen kommer seg til toppen av en bakke selv om de er i dårlig form bør du også ta en prat med alle de som kjører bil, motorsykkel, buss, t-bane, taxi eller båt. Da snakker vi virkelig juks!
Hvor lenge lever et batteri på en el-sykkel?
Levetiden på et batteri avhenger selvsagt av hvor godt du behandler det. Shimano reklamerer eksempelvis med at du kan lade batteriet over 1000 ganger uten at det mister effekt. Med andre ord, bruker du sykkelen i tre timer hver eneste dag varer et batteri cirka tre år.
Hvor mange timer varer et batteri?
En vanlig batteristørrelse på en el-landeveissykkel er 250 Wh, altså 250 «Watt Hours» eller 250 watt-timer om du vil. Dette betyr at batteriet kan gi deg 250 watt i nøyaktig en time. Et 250 Wh-batteri vil heldigvis vare mye mer enn en time. Når du sykler fortere enn 25 km/t vil motoren uansett koble ut, og det er kun sjelden den vil yte på maks når du sykler.
I praksis vil rekkevidden på et batteri være mellom 150 og 250 kilometer, avhengig av temperatur og bruk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.