Mens Oslos cx-ritt sliter med få deltagere, inviterer NCF utøverne til Sverige
Superpokal og Bjerkekross sliter med få deltagere, men dit har ikke Asker tenkt å sende sine ryttere. De arrangerer heller cyclocross-samling i Stockholm, på vegne av NCF Region Øst.
UNDERLIG: Superpokal og Bjerkekross forstår lite av hvorfor NCF Region Øst arrangerer tur til Stockholm, samme helg som to store Oslo-arrangement. Illustrasjonsfoto: Kristoffer Kippernes.
Lesetid: 7 minutter
Superpokal Voldsløkka har vært rittet «alle» vil delta på, og ved flere anledninger har påmeldingssystemet kræsjet på grunn av stor etterspørsel.
Men i år her interessen mindre, og fire dager før rittet er bare halvparten av plassene solgt. Men det er ikke den eneste utfordringen til rittet.
Tidligere i uken ble det sendt ut en e-post fra Region Øst i Norges Cykleforbund, der regionen inviterer junior, U23-og ungdomsryttere på samling og ritt i Stockholm. De oppfordrer også til å videresende e-posten til alle cyclocrossinteresserte. Samlingen har angivelig vært planlagt siden januar.
Det betyr at flere toneangivende ryttere ikke vil være å se på noen av de to rittene som arrangeres i Oslo førstkommende helg. Søndag 10. oktober arrangeres et annet populært krossritt, Bjerkekross. Også Bjerkekross er langt fra fulltallige.
Arrangørene, som trolig har sett for seg en cyclocrossfest i hovedstaden, er ikke videre fornøyd med planleggingen.
– Vi har ikke noe imot opplegget. Men vi er undrende til at de sender ut invitasjoner til et sånt arrangement, den uka vi prøver å samle deltagere. Om de planla dette i januar, er det litt rart å sende det ut en uke før, når vi har en rekrutteringsarena midt i Oslo, som vi arrangerer for åttende gang.
Det sier Thomas Larsen Røed i arrangørklubben FTT. De forstår lite av vurderingen til Region Øst, om å invitere ryttere utenlands når alt ligger til rette for sykling i Oslo.
Fjorårsvinneren av Superpokal, Mie Bjørndal Ottestad, er en av rytterne som ikke vil forsvare tittelen, til fordel for Stocholmsturen. Flere av Askers juniorer er svært toneangivende i sin klasse, men mange av disse vil heller ikke være å finne hverken på Bjerke eller Voldsløkka.
Både Superpokal og Bjerkekross har satt opp rittene sine på datoer som ikke kolliderer med Norgescupen i cyclocross. Det gjør det ekstra surt at norske ryttere heller reiser utenlands, for mange av de beste landeveisrytterne i Norge er fortsatt opptatt på asfalten. Fjorårsvinneren, Erik Nordsæter Resell, Johannessen-brødrene og Edvald Boasson Hagen er noen av rytterne som ikke blir å finne på strek i Superpokals herreklasse.
– Vi har lagt oss på en ugunstig dato, for ikke å kollidere med norgescupen. Det var en risiko vi tok, men vi synes det bør være sånn. Uno-X ville sende sine beste cx-ryttere, men de kjører løp i Frankrike. Det samme gjelder Edvald, som faktisk har vært med hvert eneste år. Vi har alltid tenkt at det vi driver med er et godt, tilskudd til norgescupen, og det er bare beklagelig at det sendes ut slike invitasjoner fra offisielt hold, sier Larsen Røed.
– De må lære seg å lese terminlisten
Samlingen i Stockholm arrangeres av Asker CK, med midler fra Region Øst. Region Øst er en underavdeling av Norges Cykleforbund, som operer med eget styre og egne initiativ – uavhengig av forbundets planer.
Stig Fjærli er president i region Øst, og er medlem av Asker CK, der han sitter i valgkomiteen i klubben. Ifølge Fjærli har han forholdt seg inhabil, hva gjelder søknaden om midler til cyclocross-helgen i Stockholm.
Han forstår lite av frustrasjonen til arrangørene av Superpokal og Bjerkekross:
– Da vi arrangerte Føyka Kross sist helg, la vi vårt ritt helt bevisst helgen før Stockholm, og vi orienterte oss grundig i terminlisten før vi arrangerte rittet. Superpokal og Bjerkekross er perifere med å orientere seg i cx-miljøet. De er ikke med i loopen på norgescupen. De burde søkt miljøene, og ringt oss. Jeg føler at Superpokal har hatt et konsept de har vært alene om, og så har vi som arrangerer norgescup på en måte vært de andre, sier Fjærli.
At helgen skulle stjele deltagere og oppmerksomhet fra det som skjer hjemme i Norge, er han helt uenig i.
– Rytterne har fått beskjed om at skal de kjøre World Cup, så må de kjøre UCI-ritt for å få poeng. Denne turen er en gest for de som satser utenfor Norge. Men det er bare en håndfull utøvere, dette er ikke en tur som velter Superpokal, sier Fjærli.
Rittene som arrangeres i Stockholm er UCI-ritt, der deltagerne har mulighet for å sanke poeng til å kjøre internasjonale løp. Det er viktigere enn å delta i rittene i Oslo. Om de beste juniorene og U23-rytterne skal delta på norske løp, må arrangørene planlegge bedre, mener Fjærli:
– Vi (Region Øst, red.anm.) gjennomfører aktivitet vi har satt på planen vår, vi gjør bare det vi er satt til på de datoene som er mulig. Dette gjelder uansett få ryttere, det er junior og U23 det er snakk om. Superpokal må engasjere seg mer i det som skjer i regionen, men de er ikke der. De må være mer på ballen. Jeg skulle ønske det satt i ryggmargsrefleksen til Superpokal å sjekke terminlisten. Når det er en luke i Norgescupen burde det ringe en bjelle, sier Fjærli.
– Vi er et lite miljø som bør stille opp for hverandre
Bjerkekross er et lite, non-profit arrangement, som avvikles av Hasle-Løren IL. De hadde flere av Asker-juniorene på startlista sist de arrangerte, og synes det virker rart å avvikle en slik samlingshelg samtidig med krossfesten i Oslo.
– NCF får selv svare for hvorfor de inviterer juniorer og U23-syklister til utlandet, samtidig som vi inviterer til sykkelkross-fest i deres egen region. Det relativt lille sykkelkrossmiljøet vi har i Oslo og omegn bør fortsette å støtte og stille opp for hverandre. Det gjøres mye bra på junior-siden i sykkelkrossmiljøet, ikke minst i Asker CK. Det var veldig moro å se juniorene og det dedikerte støtteapparatet i aksjon på Bjerkebanen i fjor. Det er synd de ikke vil være med å kjempe om hestesko-trofeet i år, sier Aslak Eriksrud i Hasle-Løren.
Per i dag har 50 deltagere meldt seg på Bjerkekross, langt under det som normalt kjemper om tittelen på Bjerkebanen, sentralt i Oslo. Deltagelsen i juniorklassen er nå en fjerdedel av hva det var sist rittet gikk av stabelen.
– I fjor hadde vi 22 juniorer til start. I år er det foreløpig fem-seks som er påmeldt. Men vi håper flere melder seg på de i siste dagene, både de yngste og de langt eldre. Det ligger an til episke forhold, med ekstremt regntungt underlag for deltagerne og oppholdsvær for publikum. Vi leverer uansett et arrangement med lave skuldre og høy stemning, og ønsker Asker CK og alle andre Sverige-farere hjertelig velkommen tilbake neste år, sier Eriksrud.
Merkelig kritikk
Stig Fjærlis kritikk av Superpokal, som president for NCF Region Øst, virker uforståelig på arrangøren. FTT har siden nyttår hatt plass i grenutvalget for sykkelkross i Norge.
– At Superpokal må engasjere seg mer i regionen får være hans mening. Vi har arrangert landets lengstlevende krossritt, og mener at det er et helt greit bidrag for en sykkelklubb med 15 medlemmer. Da forbundet historisk sett har hatt problemer med å rekruttere arrangører til Norgescup har vi latt de gjøre den jobben før vi setter en dato. Det resulterer i at vi kommer sent i gang med arbeidet og noen ganger må ta til takke med mer eller mindre ugunstige datoer, sier Larsen Røed.
I Norge finner vi mange likhetstrekk med andre nasjoner, der cyclocross er en liten idrett. Engasjerte entusiaster fikk på starten av det forrige tiåret i gang mindre konkurranser, der det meste handlet om trening og moro, og i mindre grad legge opp til formalisering av sporten. Det ansvaret har de større klubbene tatt, hjulpet av det formelle regelansvaret fra Norges Cykleforbund, og utformingen av norgescupen.
Norgescupen har konkurranser for både elite og aldersbestemte klasser, men mange utøvere har opplevd terskelen som høy for å delta i norgescupen. Entusiastarrangørene, slik som Superpokal, Bjerkekross og de mange treningsrittene i Bærum og Spikkestad, har ofte stilt seg i skyggen av de større rittene, og kjørt sine arrangement utenom norgescupen.
Målet har vært vekst i sporten, selv om det ikke nødvendigvis er ideelt for egne arrangement.
– Det har vi ingen problemer med. Vi (Superpokal, red.anm.) veltes hverken av høstferie eller utenlandssamlinger. Vi har alltid hatt et godt samarbeid med de andre arrangørene, for eksempel hedersmannen Bjørnar Volden som har gjort mer for norsk kross enn alle andre her til lands, Hasle-Løren og HCK. Det går på utstyr, erfaringsutveksling og andre bidrag. Vi heier på alle ritt i Norge. At vi oppleves som perifere i krossmiljøet sier kanskje mer om forbundets opplevelse av krossmiljøet enn noe annet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.