Superpokal er rittet der proffene gladelig betaler av egen lomme for å delta. Nå bønnfaller både de og amatørene Oslo kommune om å snu i avviklingen av Superpokal.
Vi har samlet våre beste bilder fra den siste utgaven av Superpokal på Voldsløkka.
Normalt sett får Halland Johannesen en flybillett og en bekreftelse på e-post om hva som er neste ritt, mens laget får store penger for å stille opp.
I Superpokal er det diametralt motsatt. Rittet er av amatører, og for amatører.
Like fullt kaster proffene seg på, og betaler gladelig av egen lomme for å delta.
Her må de løse alt selv, og det er ingenting som skjer på deres premisser.
Uno-X stiller med åtte ryttere til start. Brorparten av dem har ikke nubbesjans i spesialdisiplinen sykkelkross. Det er mange av dem som skal få stryk av terrengsyklister de ellers ville syklet rundt.
GJEV: Å vinne Superpokal står høyt på lista både for landeveissyklister og terrengsyklister. Sykkelkross er grenen der de begge kan møtes på like premisser.
FANS: Superveteran Kristian Oftedal var lenge en av landets beste krossyklister. Nivået har kanskje falt, men fansen består.
Området er også fullt av barn i alle aldre som selv skal delta. Knøttekross er selve definisjonen av sykkelglede, og det virkelige høydepunktet for mange av de fremmøtte.
– Det er ungdom og barn som er ute og sykler i en idrettspark, det mener jeg en må få til hvert år, sier Halland Johannesen.
– Det å sykle foran et entusiastisk publikum på hjemmebane, med lave skuldre, tror jeg alle synes er gøy – uansett om man er proff eller mosjonist, sier Thomas Larsen Røed.
Han er rittleder, og har sammen med arrangørklubben FTT stått bak samtlige utgaver av arrangementet.
Siden starten har mye skjedd.
I rittets spede begynnelse hadde de ikke sperrebånd, de hadde bare satt ut noen kjegler og deltagerne måtte huske løypa selv.
Men konseptet ble raskt populært, og flere sponsorer ble med på rittet. På et tidspunkt var til og med Red Bull med som arenasponsor, og stilte med en diger bro midt i løypa.
HØYT ELSKET: Superpokal fikk tidligere i høst sin egen hashtag.
SURR I HIPPEN: Sandvolleyball-banen gjorde livet surt for både amatører og proffer.
Også proffsyklistene ville være med på rittet, og slik har det vært siden starten.
Den tidligere Sky-proffen Lars Petter Nordhaug bodde på Torshov like ved, og som tidligere norgesmester i sykkelkross ville han delta.
Han stilte opp i Belkin-drakt og han knuste alle, men det var ikke mer alvorlig enn at han tok seg en øl etter målgang.
Edvald Boasson Hagen ble også kjent som en traver i rittet.
I motsetning til Lars Petter Nordhaug var han ikke like stødig i sykkelkross, og endte opp som listefyll i alle utgavene han deltok i.
Nå er det ikke bare mange proffer som vil være med, noen av dem skal være med.
I fjor ringte Erik Resell til Larsen Røed og ba han om å sette opp rittet mens han hadde hull i terminlisten.
– Det hjelper naturligvis på at det er off-season. Når vi har arrangert tidlig på høsten er det mange som har klaget sin sorg fordi de er i utlandet og ikke får deltatt, sier Larsen Røed om proffenes interesse.
Selv om stemningen er god, preger det publikum. Det er mange som sier «det kan jo ikke være siste gang», mens de heier.
Støtten blant publikum er stor. Flere deltagere og publikum med erfaring fra byråkratiets innviklede strukturer har tilbudt seg å hjelpe med å få kommunen til å gjøre om vedtaket.
– 2023 er siste året dette arrangementet kan gjennomføres på Voldsløkka grunnet slitasje på gressareal. Skrev Bymiljøetaten til arrangøren tidligere i år.
KNALL OG FALL: Knøttekross, Norges sykkelfremtid på to hjul. Knøttekross er et konsept nå adoptert av flere andre sykkelkrossritt.
SISTE GANG? Den lille «verdensmesteren» fikk aldri delta i flere utgaver av Superpokal.
– Jeg synes det er veldig, veldig synd at vi mister det. Det er et av årets høydepunkt, og man ser jo på arenaen her hvor bra stemning det er og hvor mange folk som kommer. Det er det eneste sykkelrittet i Norge hvor det er sånn her, sier Oda LaForce.
Hun ble nummer to i kvinneklassen, og er til daglig terrengsyklist. Etter målgang står vi på gresset i en voll som ikke brukes til idrett. Hele ritt-traséen er lagt utenom gressmattene som ellers brukes av klubber som leier anlegget.
Slitasjen er synlig, men når våren kommer er det ikke mulig å se at det har vært syklet der november året før. Slik er det hvert eneste år.
– Jeg er gartnersønn og vet at gresset har godt av litt slitasje for å gro seg sterkt, spesielt i en idrettspark, sier Halland Johannesen etter målgang.
– Jeg håper det var noen her fra Oslo kommune og så på, for da stenger de ikke ned det her.
Selv om prestisjen er stor, er det ikke på Superpokal du blir sur for et nederlag.
– Jeg håper at det skjer noe, og at Oslo kommune snur i beslutningen. Jeg skjønner ikke poenget med å stenge det ned. Se på alt folkelivet her, vi kan ikke avslutte dette, sier han.
Hva som skjer videre er usikkert.
– Akkurat nå skal vi bare glede oss over et vellykket arrangement. Når vi har fått det litt på avstand til våren så tar vi en evaluering og ser hva vi gjør videre, sier rittlederen.
Bymiljøetaten har svart dette om hvorfor de ikke lengre vil gi tillatelse til å arrangere rittet.
– Dette er en periode hvor banen er svært sårbar, og det er en vurdering over flere år hvor det er tydelige slitasje i etterkant av arrangementet på området vi ikke lengre kan akseptere. Voldsløkka naturgress er slik den er utformet heller ikke tilrettelagt som en terrengsykkelbane, og vi ønsker derfor ikke å videreføre et slikt arrangement her.
Tidligere i sommer ble det avholdt konserter med Bruce Springsteen, et arrangment som trakk nærmere 100.000 deltagere.
For å få tillatelse til å arrangere, var det en del av kontrakten at arrangøren måtte rette opp eventuelle skader på arenaen.
– I forhold til det årlige konsertarrangement på Voldsløkka, så er arrangøren der ansvarlig for å rehabilitere naturgresset i etterkant av arrangementet. Dette er et av kravene vi har satt for å kunne tillate arrangementet.
Vi har spurt Bymiljøetaten hvorfor Superpokal ikke har fått lov til å arrangere på samme premisser, men de har foreløpig ikke besvart våre henvendelser.
NB: Artikkelforfatteren har tidligere vært speaker på Superpokal Voldsløkka.
SISTE RUNDE: Oppryddingen etter rittet går sin gang - kanskje for siste anledning.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.