AUTENTISK: Blytungt gråvær, sleipt underlag og stivpyntet løype skapte perfekt cyclocross-stemming for Grote Prijs på Skansen ved Drøbak på søndag. Foto: Marius Bache Wold
Lesetid: 3 minutter
– Sist vi kjørte Grote Prijs her i Follo, tilbake i 2016, var rittet en del av Norgescupen så da var det mer formelle rammer rundt det. Men jeg tror ikke det var noen som følte at løypa sto noe tilbake fra det vi har hatt før, sier Jonas Orset, som var rittleder for Grote Prijs både den gang og i dag.
Stemningen på det uformelle rittet var upåklagelig også denne gangen, både blant deltakerne og publikum.
– Det at man hele tida ser konkurrentene og kan jakte på folk hele tida gjør at det blir ekstra intenst. Det skaper også en god, sosial atmosfære både blant deltakerne og de som ser på, sier Orset.
Som en ekstra spiss på stemningen hadde også den belgiske ambassaden tatt turen, spilte flamske slagere på høyttaleranlegget og rigget opp en stand der de stekte ekte belgiske vafler til både deltakere og tilskuere. Det var også selveste ambassadøren som startet rittet.
– De som jobber på ambassaden er jo ganske sykkelinteresserte, men mest av alt synes de bare det er gøy å kunne stille opp og bidra til å skape litt belgisk stemning, og dette er jo et arrangement der det absolutt passer perfekt, sier Orset.
Som skapt for cyclocross At løypa falt i smak hos deltakerne var det ingen tvil om.
Den tidligere kross-norgesmesteren var raskeste dame, og forteller om krevende forhold på festningen.
– Jeg fikk en god start, men tryna relativt tidlig. Da bøyde jeg hendlene på styret og ødela noe på skoen, så jeg måtte sykle resten av rittet med en helt løs sko. På siste runde knakk jeg også av kjedeføreren foran ved drevet, men heldigvis kom jeg til mål, sier Sveum.
Blant gutta var det Sondre Rokke som var dagens raskeste.
Generalprøve for Norgescup 2021 Løypa var lagt til Seiersten Skanse, et gammelt forsvarsverk fra 1890-tallet som ifølge løypelegger Kenneth Johansen er som skapt for cyclocross-ritt. For arrangøren fungerte dagens ritt også som gjennomkjøring av den løypa klubben legger opp til å bruke når de søker om Norgescupstatus for rittet neste sesong.
– Vi prøver i størst mulig grad å bruke de elementene som ligger der naturlig. Vi fant blant annet en vanngrav på tre meter med 30 cm dypt vann som vi la løypa gjennom, samt at det hadde blåst ned et tre tvers over traséen. Det at løypa går innimellom murene på festningen er jo unikt i seg selv, men gjør også at løypa blir veldig svingete og teknisk, sier Johansen, og noterer seg at de fleste så ut til å like løypa.
– Det er nok en løype som favoriserer de teknisk gode og de som behersker det å få med seg fart ut av svingene, men det er relativt få flate strekninger for de wattsterke landeveisrytterne, sier Johansen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.